עובדה: מחירי הדלק בישראל הם מהגבוהים ביבשת אירופה

במונחי כוח קנייה, משלם האזרח הישראלי כמעט 30% יותר על בנזין לעומת עמיתו האירופי

מחירי הבנזין 95 אוקטן בישראל הם, נכון להיום, בין הגבוהים באירופה וגבוהים משמעותיים מהממוצע במדינות השוק המשותף. כך עולה מהשוואת מחירים עדכנית בין מחירי הדלק העדכניים להיום בישראל ובאירופה.

על פי נתוני השוק האירופי, שמתעדכנים מדי יום, עומד היום המחיר הממוצע של ליטר בנזין 95 אוקטן בכלל מדינות השוק האירופי על 1.529 אירו לליטר, שהם 7.71 שקלים לליטר. באוסטריה, למשל, עומד כיום מחיר ליטר 95 אוקטן על 7.02 שקל - כמעט שקל פחות לליטר לעומת ישראל. בספרד המחיר הוא 7.2 שקל לליטר ובמדינות מרכז אירופה כמו רומניה, פולין ועוד המחיר נמוך ביותר משקל לליטר לעומת ישראל.

המחיר בישראל נמוך בכ-10 עד 20 אגורות מהמחיר במדינות כמו גרמניה, צרפת, איטליה בלגיה והולנד. אולם במדינות אלה כוח הקנייה של האזרחים גבוה משמעותית בשל רמת ההשתכרות הממוצעת הגבוהה יותר. יצוין כי במחקר של יחידת המחקר של הכנסת, שנערך בפברואר אשתקד, נכתב כי למרות שמחיר הבנזין לצרכן במחירים שוטפים (בשירות עצמי) גבוה רק במעט מהממוצע האירופי "מחיר הבנזין במונחי כוח קנייה גבוה בישראל בשיעור של כ-27.4% לעומת הממוצע במדינות מערב אירופה".

השינוי המצטבר במחיר ובצריכה לנפש של בנזין וסולר בישראל ובמערב אירופה בין ינואר 2005 לינואר 2011 (לא כולל את העלייה האחרונה. מקור: מרכז המחקר של הכנסת)

בנזין
 בנזין