"הבורסה הצטמצמה ל-15 מניות שיש בהן מסחר בפועל"

גילעד אלטשולר: "למוסדיים קשה היום לפעול בישראל. כבר תקופה ארוכה שהם לא מבצעים עסקאות גדולות בבורסה"

גילעד אלטשולר, מנכ"ל משותף באלטשולר-שחם, חי מקרוב את שוק ההון מדי יום. בית ההשקעות אלטשולר-שחם, שכבר מנהל 19 מיליארד שקל, מתקשה לבצע עסקאות משמעותיות עם מחזורי המסחר בשוק המקומי, ולכן מוצא עצמו יוצא יותר ויותר לחו"ל.

"קשה היום למוסדיים לפעול בשוק הישראלי. נניח שזיהיתי מניה או אג"ח שאני רוצה לרכוש או למכור. בארץ יהיה לי קשה לעשות זאת בהיקפים גדולים. בחו"ל, לעומת זאת, אין שום בעיה ליישם את העסקה גם בכניסה וגם ביציאה".

- אתה יכול לתת דוגמה?

"נניח שהחלטתי שחברה כמו אסם היא מעניינת. אפשר לרכוש מניות שלה רק בהיקף של 2-3 מיליון שקל ביום. גופים שמנהלים מיליארדי ועשרות מיליארדי שקלים לא יכולים לעבוד בהיקפים כאלה. כל הבורסה הצטמצמה ל-15 מניות שיש בהן מסחר בפועל. כל השאר אמנם רשומות למסחר אבל אין בהן מחזורים".

אלטשולר מציין, כי כבר תקופה ארוכה שגופים מוסדיים לא עושים עסקאות גדולות בבורסה, ותופעה זו התגברה בתקופה האחרונה. "כשגוף שומע שמישהו אחר רוצה לקנות, הוא אומר לעצמו - 'אם ככה, כנראה הוא יודע מה הוא עושה', ולא מוכן למכור. מנהלי השקעות היום מפחדים לקבל החלטות אמיצות ולהזיז משמעותית את תיק הנכסים שלהם".

- ומה לגבי שוק האג"ח הקונצרניות? למה אנחנו לא רואים מוסדיים מנצלים את רמות התשואה האטרקטיביות ורוכשים סחורה?

"בשוק האג"ח הקונצרניות יש היום הזדמנויות, אבל לא ניתן לרכוש כמויות משמעותיות. אם אתה קונה היום אג"ח קונצרנית, תצטרך כנראה להחזיק בה עד לפדיון, כי לא תצליח למכור אותה בשוק. בשוק הקונצרניות יש מגוון קטן מאוד של ניירות שניתן לבצע בהם עסקאות. זה הופך להיות שוק כמעט אך ורק לניירות של בנקים, וכמה חברות נדל"ן מניב".

- מגמת יציאת כספי המוסדיים לחו"ל תימשך?

"בתחום המניות אנחנו לקראת סוף תהליך יציאת הכספים לחו"ל. באג"ח אנחנו רק באמצע הדרך. אנחנו צפויים למאסות משמעותיות מאוד של נכסים שייצאו לחו"ל".

"יש פה סרבול מערכות"

גורם נוסף שלדברי אלטשולר מביא לירידה במחזורי המסחר הוא המגבלות בביצוע 'שורט' על מניות. "מאגר ההשאלות של ני"ע אינו מסודר. קורים מצבים שבהם ני"ע שאתה רוצה לשאול נמצא בבנק א', אבל החשבון שלך מתנהל בבנק ב'. במצב כזה לא ניתן לבצע השאלה. יש פה סרבול מערכות, והיה טוב אם הייתה קמה מסלקת השאלות".

- מה לדעתך ניתן לעשות כדי לשפר את המצב?

"ראשית, צריך לזכור שהבורסה בארץ פחות מעניינת את הזרים, וקשה לשנות את זה. אבל יש מקום לפתח מכשירים חדשים, כמו איגוח חובות, ומוצרים מובנים. צריך לדאוג שכל ההלוואות הלא-סחירות החוץ-בנקאיות, שהמוסדיים נכנסו אליהן בתקופה האחרונה יאוגחו, ויהפכו לסחירות".

- מה יכולה לעשות הבורסה?

"הבורסה ורשות ני"ע צריכות לעודד חברות ישראליות שנסחרות רק בחו"ל. ממש כואב שחברות כמו צ'ק פוינט, אמדוקס, סודהסטרים, לא נמצאות פה. צריכים להקל עליהן ולהביא אותן להיסחר פה, ולא רק מתוך ציונות. זה גם ישקף יותר את מצב המשק".