מה עלול לעצור את העליות, ואיך תגנו על התיק שלכם מכך?

אם שואלים מנהלי כספים והשקעות בארה"ב, התשובה היא "מה לא": היצוא האמריקני והגרמני, מחיר הנפט, כלכלת סין, שוקי הדיור והתעסוקה וכן הלאה

עושה רושם שיש הרבה סיבות טובות להיות אופטימיים בימים אלו. הדאו ג'ונס נסגר בשבוע החולף מעל 13,000 נקודות לראשונה מזה שנים, ומרוחק 9% בלבד משיאו בכל הזמנים. אירופה עובדת קשה כדי לפתור את משבר החובות שלה, ובארה"ב הכלכלה מפגינה סימני חיים.

אבל לפי דייויד קלי, אסטרטג השוק הראשי של קרנות ג'יי.פי. מורגן, "יש עדיין בעיות באופק שיכולות להצית גם תיקון בשוק וגם כלכלה עולמית חלשה יותר".

על מה מדובר? וחשוב יותר, מהן הדרכים הטובות ביותר לגדר את עצמנו או לנצל את התיקון בשוק ואת הכלכלה העולמית החלשה יותר, אם יהפכו למציאות?

הבעיות הן למעשה בעיה אחת, אומר מלקולם פולי, מנהל חברת ניהול הכספים S&T Wealth Management. הבעיה הזו היא החובות הריבוניים והשלכותיה האפשריות על ההון הבנקאי והכלכלה באירופה. "כולם אמנם מדברים על יוון, אבל הבעיה האמיתית תהיה אם איטליה וספרד ייכנסו למדיניות צנע שתביא אותן למיתון, ותגרור אחריה מיתון בכל מרחב האירו".

מאחר שמרחב האירו הוא יבואן גדול של סחורות אמריקניות, גם היצוא האמריקני עלול להיפגע ולהעיק על הכלכלה, אומר פולי. וביחד עם הפגיעה ביצוא הגרמני שרובו ככולו מופנה למרחב האירו, גם גרמניה, הכלכלה הטובה ביותר באירופה, עלולה להיחלש.

אז אילו השקעות יהיו הגיוניות בסיטואציה כזו? ובכן, הן כנראה לא ילהיבו, שכן המטרה העיקרית היא להגדיל ודאות בתיק. "זה אומר אולי הגדלת ההשקעה בשוק הכסף קצר-המועד או במכשירים בטוחים יחסית", אומר פולי. בכל מקרה מדובר על תשואות ממש לא מלהיבות.

לגבי מניות, המלצתו היא ל"מניות אמריקניות בדרגה גבוהה יחסית של ודאות". הרעיון לא חדש כמובן, והכוונה היא להתמקד במניות שמשלמות דיבידנדים כדי לא להיות תלויים רק בעליית הערך שלהן.

איך להחזיר הון

הנה כמה אופציות לשיקולכם: קרן הסל iShares Dow Jones Select Dividend (סימול: DVY) או קרן הסל iShares High Dividend Equity (HDV). אם אתם רוצים לגדר את עצמכם מפני תיקון בשוק עם מכשיר קצת יותר פיקנטי מהמקובל, חישבו על אסטרטגיה חלופית כמו ארביטראז' על מיזוגים. הכוונה היא ליהנות מהמרווח שקיים בדרך כלל בין המחיר שבו המיזוג מוצע ובין מחיר השוק של נכס היעד.

קרן נאמנות שמתמחה באסטרטגיה זו היא גאבלי ABC (GABCX). אופציות אחרות הן לדוגמה קרן הנאמנות קרדיט סוויס מרג'ר ארביטראז' ליקוויד אינדקס (CSMA), IndexIQ IQ Merger Arbitrage (תעודת סל, MNA), גאבלי גלובל דיל (GDL), קווייקר איבנט ארביטראז' (QEAAX), Touchstone Merger Arbitrage (TMGAX), קרן ארביטראז' (ARBFX) ו- Merger Fund(MERFX).

לדברי פולי, "הקצאת לפחות חצי מהאנרגיה של ההשקעה להחזר של הון ולא רק להחזר על הון, תחזיק את התיק שלכם במצב טוב יחסית בתקופה זו של חוסר ודאות".

משקיעים אחרים רואים מערכת אחרת של בעיות שעלולה לגרום לתיקון חד בשוק ולהאטה בכלכלה העולמית. "הבעיות הן איראן והסבירות מעל הממוצע למתקפה צבאית נגד מתקני הגרעין שלה", אומר אריק לוהמיר, מנכ"ל חברת NCP.

מנקודת מבטו, לא מדובר רק על הפוטנציאל לעימות אזורי/עולמי במזרח התיכון, אלא שבמרכזו יצואנית הנפט השנייה באזור והשלישית בעולם. ומה שחשוב יותר - מדינה שיכולה לחולל תוהו ובוהו במיצרי הורמוז, שדרכם עוברים 18% מהנפט העולמי.

הפוטנציאל לפעולות איבה כאלו כבר מגולם כמובן במחירי הנפט הגולמי, אומר לוהמיר. מחיר הספוט (למסירה מיידית) של נפט מסוג ברנט הוא כעת בשיא של שנתיים - 125 דולר לחבית, מול 70 דולר לחבית באביב 2010.

והעלייה הזו גובה מחיר. "התיאור הטוב ביותר של התייקרות נפט הוא מס ישיר על הצרכנים והעסקים ברחבי העולם", לדברי לוהמיר. "לכן, מה שיש לנו הוא שכלכלה ואמון צרכנים שסוף סוף עלו על מסלול צמיחה בר קיימא בארה"ב, חשופים למחירי דלק שרחוקים רק ב-10% מ-4 דולר לגלון בממוצע - עם אפסייד משמעותי בהמשך".

לא רק איראן ואירופה

לכן הסיכון העיקרי היום, לפי לוהמיר, קשור ישירות לשאלה איך העולם יטפל במדינה עוינת ובעלת שאיפות גרעיניות כמו איראן. "הצרכן האמריקני היה כנראה ההפתעה הנעימה ביותר של ששת החודשים האחרונים, ופתאום הוא מקבל מכה בדמות מס ישיר על מוצר יסוד שאי אפשר לוותר עליו בטווח הקצר - הדלק. זה נוטל למעשה את הרוח ממפרשי הכלכלה העולמית".

שון בארון, מנהל תיקים ב-Delta Trust & Bank, לא חושב שהסוגיות שיכולות לטלטל את השוק הן רק איראן או החובות הריבוניים באירופה. הוא רואה קשת רחבה יותר של בעיות, שכוללת גם את האפשרות לנחיתה קשה של כלכלת סין, הבחירות בארה"ב, שוקי הדיור והתעסוקה, והתלות העולמית בסין ובארה"ב כמנועי צמיחה.

גידור נגד כל הסיכונים הללו עלול להיות מסוכן. לכן, בארון מעניק משקל נוסף קל מאד להשקעות סיכון. התיק הנוכחי שלו, לדוגמה, מאפשר העלאה של משקל המניות והאג"ח עתירות התשואה, וגם מספק גידור מסוים מפני תיקון כלפי מטה, כמו העדפה של מניות אמריקניות על פני שווקים מתפתחים ומשקל יתר לזהב.

אנחנו לא אומרים חלילה שהשמיים נופלים מחר, אבל אם זה יקרה - כדאי שתהיה לכם מטריה.

*** כל הזכויות שמורות ל-marketwatch.com 2012