70% תספורת בהתנדבות

האירוע של השבוע שעבר - וזה לא הזרקת הנזילות באירופה; ועדכון S&P 500

בשבוע שעבר, לסקרנים ביותר שבינינו, אלו המתעניינים אחר הנעשה בשוקי ההון ובכלכלה עולמית, הייתה סכנה גדולה לפספס את הידיעה החשובה ביותר. לא, אין זו מנת הסם (סליחה, הנזילות) אשר ניתנה לבנקים האירופים על ידי הבנק המרכזי, כאשר זה הצליח להזריק לתוך המערכת 529 מיליארד אירו (!!) טבין וטקילין.לא היה זה גם נתון מאקרו כלכלי מהמם, או, להבדיל, הופעתו הרגועה, והלא מפתיעה הפעם, של בן ברננקי לפני הקונגרס.

האירוע של השבוע, בשבילי כמובן, הייתה הודעת ה-ISDA (http://www2.isda.org) לגבי תקפות ביטוחי ה-CDS (תעודות הביטוח המכסה מצב של חדלות פירעון של אגרות חוב) הכתובים על החוב היווני.

מסתבר שביום רביעי שעבר, נקבע תקדים אשר כנראה ילווה אותנו עוד הרבה זמן במשבר הכלכלי המתגלגל הזה. לפני שאסביר מיהו אותו ISDA, ומדוע מה שהוחלט כה חשוב, שתי עובדות מאירות עיניים בנושא. (עובדות אלו ניתן למצוא בדו"ח של המפקח על מטבע עבור שנת 2011 - http://www.occ.gov):

סך כל הנגזרים הרשומים, והמהווים איום, על המערכת הבנקאית המסחרית האמריקאית, הוא כ-250 טריליון דולר כאשר 95.9% מזה נמצא כנגד חמשת הבנקים הגדולים: JP Morgan, Citigroup, Bank of America, Goldman Sachs ו-HSBC. למעשה, 4 הראשונים מהווים כ-94.4%:

משה שלום חמשבנקים
 משה שלום חמשבנקים

כמו כן, הגרף הבא מראה שסך כל החשיפה לא קטנה מאז תחילת המשבר, אלא דווקא התפוצצה כלפי מעלה:

משה שלום סהכ
 משה שלום סהכ

ועכשיו ל-ISDA:

זהו הגוף הקובע אם "תספורת" הוא אירוע מסוג "חדלות פירעון" לצורך הפעלת ההגנות כנגד מקרה כזה. הגנה כזו היא חוזה בין שני צדדים, הקובע שבמצב של אי תשלום אגרת חוב, או התחייבות כלשהיא אחרת, צד א" ישלם לצד ב" את התמורה הנקובה באג"ח.

תעודות ביטוח אלו נקראות CDS (Credit Default Swaps), כאשר חלקן רשומות וידועות, אבל קיימת כמות לא ידועה של כאלה, אשר אינן חשופות לעיני הציבור, ומהוות את האיום האמיתי, אם וכאשר יתרחש שוב מה שקרה ב-2008.

מבין 23 חברי הדירקטוריון של ה-ISDA, חמישה עשר מהם באים ישירות מבנקים, וארבעה מן הבנקים עם החשיפה הענקית שציינתי קודם. גוף זה, החליט ביום רביעי שעבר שתספורת של יותר מ-70% על אג"ח ממשלתי (במקרה זה היווני), אינו מהווה עילה מספקת להפעלה של ה-CDS המבטח כנגד זה. מדוע?

כי התספורת הוגדרה על ידי הגורמים שלקחו בה חלק כ"הסדר התנדבותי", ולא כפשיטת רגל. שחור הוא לבן, ולבן הוא שחור. ומי החליט על כך? גוף שבו יש לא מעט ממי שיכלו להיפגע קשות מן ההפעלה עצמה. ולמה זה כה חשוב, ולא עוד דוגמא לכל העיוותים שאנו עדים להם במסגרת הניסיונות להיחלץ ממשבר החוב? כי זוהי התבנית.

זוהי הפעם הראשונה, וזהו התקדים לגבי חוב מדינתי. לא פלא, שמייד לאחר היוודע ההחלטה הזו, מניות הסקטור הפיננסי שינו את כיוונם ממצב של ירידות, לעליות חזקות באותו יום.

ועכשיו לעדכון על מדד S&P500 (מעודכן לסוף השבוע):

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

שוב אומר את מה שאמרתי כאן בשבוע שעבר: "למרבה הפלא, תבנית היתד עדיין בתוקף".

כמו שאתם יכולים לראות, כל תנועה מעלה נוספת, המאיימת ביציאה מן התבנית, נתקלת שוב בתנועת מחיר נגדית, המחזירה את המדד לתוך המסגרת (1 סגול).

בחזית האינדיקאטורים אין ממש חדש. בזה המודד את המומנטום (MACD) אנו רואים המשך למצב של קניות יתר היסטורי של ממש, וזאת כאשר אין כמעט היסטוגרמה, (3 סגול). מצב זה מצביע עדיין על כך שאין כמעט תנודתיות בכוח התנועה, וזו כבר נגזרת שנייה של חיוב המובעת באינדיקאטור זה.

ב-CMF, המודד כניסה של כסף חדש למדד, אנו רואים לעומת זאת, פעם שנייה מאז תחילת פברואר, ירידה מסוימת (2 סגול). זה שלילי, אבל זה עדיין לא מספיק כדי לקבוע עמדה שונה, ואפילו להביע דאגה אמיתית.

לסיכום אומר כך: ממשיך להתקיים מצב של קניות יתר ואופוריה גדולים, כאשר כל התנועה ממשיכיה להיות כלואה בתבנית היתד. כאשר תתבצע היציאה מן התבנית סוף סוף, נוכל לקבוע את העתיד של הטווח הארוך יותר.

משה שלום ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות), ומרצה במכללת מגמות. ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

*** מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.