ביו ויו בהסכם לפיתוח בדיקת אבחון לגילוי סרטן הריאה

הודיעה על שיתוף-פעולה עם חברת OncoMDx מקליפורניה, לפיתוח בדיקת אבחון לא פולשנית לגילוי מוקדם של סרטן הריאות מסוג של תאים שאינם קטנים

חברת ביו-ויו הודיעה היום (ג') על שיתוף פעולה עם חברת OncoMDx מקליפורניה, ארה"ב, הנוגע לפיתוח בדיקת אבחון לא פולשנית לגילוי מוקדם של סרטן הריאות מסוג של תאים שאינם קטנים (Non-small cell lung cancer, NSCLC).

ההסכם בין שתי החברות מעניק ל-OncoMDx הזדמנות בלעדית למסחר את הבדיקה במסלול LDT ,Laboratory Developed Test, לאחר ביצוע ולידציה פנימית.

הבדיקה, שנעשית על ידי בדיקת כיח של החולה במכונת הסריקה של ביו ויו, פותחה לראשונה ב-M.D Anderson Cancer Center, באוניברסיטת טקסס, והיא צפויה להיות שימושית ויעילה לצורך אבחון מוקדם של סרטן הריאות אצל מעשנים ואוכלוסיות סיכון נוספות. הבדיקה נעשית בעזרת מרקרים של DNA, הנמצאים בזיכיון בלעדי בידי ביו ויו, על בסיס מערכות הסריקה של החברה.

בעקבות מחקרים פנימיים, אשר איששו את תוקפה של הבדיקה, ביו ויו החלה לאחרונה ניסוי קליני במספר מרכזים רפואיים בישראל ובארה"ב על מנת לאסוף מידע להגשות רגולטוריות עתידיות.

סרטן הריאות הינו הסרטן בעל שיעור התמותה הגבוה ביותר ברחבי העולם עם למעלה מ-250 אלף מאובחנים חדשים ומעל 160 אלף מקרי מוות בכל שנה בארה"ב (על פי המכון הלאומי לסרטן בארה"ב). סרטן ריאות מסוג NSCLC מהווה כ-85% מכלל סוגי סרטן הריאות.

על-פי מחקר שוק שהוזמן על-ידי ביו-ויו, פוטנציאל השוק של הבדיקה, במידה והחברה תצליח במחקר הקליני, הינו 80-200 מליון דולר בארה"ב בשנה. הערכה זו מבוססת על ההנחה כי הבדיקה תכוסה על-ידי חברות הביטוח בארה"ב תחת CPT CODES קיימים לבדיקות מבוססות FISH. החברה מעריכה כי באם וככל שתצליח במחקריה הקליניים ובשיווק הבדיקה, תוכל לחדור לפלחי שוק נוספים.

ד"ר אלן שוויבל, מנכ"ל ונשיא ביו-ויו רואה בהסכם צעד חשוב לקראת ולידציה ומסחור סופי של הבדיקה. לדבריו, "בניסויים קליניים פנימיים ראשוניים שערכנו עולה כי ביצועי הבדיקה טובים יותר מבדיקות ושיטות לא פולשניות לאבחון מוקדם של סרטן הריאה הקיימות כיום והידועות לחברה".