"תדר ה-FM ברדיו ילך וייעלם עם ההתפתחות הטכנולוגית"

מנכ"ל "רדיו ללא הפסקה" 103FM, אייל פאר, טוען גם כי המפרסמים עדיין לא יודעים לפלח מספיק טוב את המאזינים

הכסף העיקרי ברדיו בישראל עדיין מגיע מהפרסום המסורתי - כך אמר מנכ"ל "רדיו ללא הפסקה" 103FM, אייל פאר, בכנס הרדיו "FM" של בית הספר לתקשורת סמי עופר במרכז הבינתחומי בהרצליה, בשיתוף "גלובס".

לדברי פאר, "תדר ה-FM ילך וייעלם עם ההתפתחות הטכנולוגית, בדומה למגמה המתרחשת בעיתונות הכתובה. אנו ברדיו נערכים ליום שבו זה יקרה באמצעות נוכחות בפלטפורמות השונות, כמו הסמארטפונים והאינטרנט, למרות שהן עדיין לא מניבות רווח".

לדברי פאר, המפרסמים עדיין לא יודעים לעשות שימוש באפשרויות הניו-מדיה שהרדיו מציע, וגם יכולת התחנות לאסוף פילוח נכון של מאזיניהם לטובת משיכת מפרסמים נכונים לספוט הפרסומות על תדר ה-FM היא מוגבלת.

אחד מאורחיו המרכזיים של הכנס הוא קלייב דיקנס, מייסד-שותף וסמנכ"ל תחנת Absolute Radio הבריטית. דיקנס הציג מודל לפיו על תחנות הרדיו לבנות פלטפורמה אחת, שבה ירוכזו כל פעילויות המאזין בהן חיפוש שירים, שמירת שירים מועדפים ורכישתם, וזאת בשילוב של שירותים מבוססי מיקום, ואף וידיאו.

"כל חברה חייבת להגדיר את האסטרטגיה הניידת שלה", אמר דיקנס, "ולא להסתפק בבניית אפליקציות".

בניגוד לסקרים בישראל, דיקנס אומר כי יש חשיבות בהפיכת הרדיו לוויזואלי וצילום את המגישים באולפן, לאור השימוש המרובה באתר שיתוף הקבצים יו-טיוב.

פחות מאזינים

בפאנל שעסק במודל הכלכלי העתידי של הרדיו השתתפו גם גדי מזור, מנכ"ל NOBEX, ויוסי (ג'ו) גרין, מנכ"ל ומייסד גרינשפיץ. לדבריו, "בישראל עדיין לא פיצחו את הדרך למצב של win-win בין מי שמספק תוכן לבין הפלטפורמות שמשדרות אותו". על-פי גרין, "קצב ההתפתחות המואץ של האפליקציות בתחום יוביל לבסוף למודל העסקי הרווחי והיעיל".

דיקן בית-הספר לתקשורת, ד"ר נעם למלשטריך-לטר, אמר כי "השילוב בין הרדיו והמדיה הסלולרית הופך את הרדיו לדבר נגיש".

במושב הפתיחה של הכנס דיבר לארי רוזין, שותף מייסד של חברת המחקר אדיסון (Edison Research), אחת מחברות מחקר המדיה הגדולות בעולם.

מסקר שערך השנה בקרב 22 אלף מאזיני רדיו ברחבי ארצות-הברית, עולה כי הכמות הממוצעות להאזנה ביממה בשנת 2011 היא 2.06, לעומת 2.44 שעות בשנת 2000.

עוד עולה מהסקר כי כמות האנשים שהאזינו לרדיו ב-2011 ירדה בחצי לעומת כמות האנשים שהאזינו לרדיו בשנת 2002. את הירידה רוזין מסביר בהתחזקות האינטרנט והמעבר של המאזינים לרדיו האינטרנטי הצובר תאוצה הרבה בזכות יישום "פנדורה", המאפשר למאזין לבנות לעצמו פלייליסט כמעט ללא פרסומות בממשק משתמש נוח.

לפי רוזין, שירות "פנדורה" יתאפשר בהקדם בישראל, ברגע שיתקבלו האישורים המתאימים, בעיקר בתחום הזכויות.