אובמה: גם אנשי מודיעין בישראל מסכימים עמי לגבי איראן

נשיא ארה"ב מצדיק את תמיכתו בחלון הזמנויות באיראן במסיבת עיתונאים ■ "אני לא הנשיא הראשון שלא ביקר בישראל בתקופת הכהונה הראשונה"

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, גייס "אנשי מודיעין ישראליים" כדי להצדיק את עמדתו שיש עדיין "חלון הזדמנויות" לפתרון דיפלומטי של המשבר באיראן.

במסיבת עיתונאים בבית הלבן אמר אובמה, כי הוא אינו היחידי שסבור שיש עדיין מרווח זמן כדי למצוא דרך לשכנע את איראן לוותר על תכנית הגרעין שלה. "לא רק אני חושב כך; גם קהיליית המודיעין בארה"ב גורסת כך, וכמוה גם אנשי מודיעין ישראליים בכירים", אמר הנשיא. הוא לא נקב בשמות, אך נראה שהתכוון לפחות לראש המוסד לשעבר, מאיר דגן.

"ההערכה שכאילו אנו צריכים לקבל החלטה בתוך שבוע, או בתוך חודש או בתוך חודשיים פשוט אינה נסמכת על עובדות", אמר הנשיא.

חלק גדול מהשאלות עסקו בביקורו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בוושינגטון ובשת"פ בין שתי המדינות לגבי איראן.

בתשובה לשאלה על התבטאויות ניציות לגבי תקיפת איראן אמר אובמה: "אני שומע הרבה אנשים שעושים הרבה רעש ומשמיעים דברי רהב ויוהרה. אלה אנשים שאינם נושאים בשום אחריות, שמדברים באקראי, בלי לחשוב, אך כאשר שואלים אותם מה בדיוק צריך לעשות, מתברר שהם חוזרים על הדברים שעשינו במרוצת השנה שחלפה... זה מראה לי שמדובר בסך הכל בפוליטיקה. אני לעומת זאת מודע לכובד האחריות של תפקידי. אני צריך להביא בחשבון את החיילים והחיילות שצריכים להעמיד עצמם בסכנה בשדה הקרב. כאשר מערבים בכך פוליטיקה, נעשות טעויות ומי שישלם את המחיר יהיו החיילים".

"מי שמתופף בתופי המלחמה צריך להסביר בבירור מה יהיה מחיר המלחמה ומה תהיה תועלתה", הכריז הנשיא. "אני לא אחד מהאנשים האלה".

אובמה חזר ואמר, שישראל היא מדינה ריבונית שיכולה לקבל החלטות הנוגעות לביטחונה. "כפי שאמרתי בימים שחלפו, אני מודע עמוקות לתקדימים ההיסטוריים שמוטלים על כתפי ראשי ממשלה בישראל כאשר הם צריכים לקבל החלטות שנוגעות באיומים פוטנציאליים ובמולדתו של העם היהודי". הוא כיוון בכך, כנראה, להתבטאות של נתניהו בנאום בוועידת אייפא"ק, שבו העלה את סירובה של ארה"ב להפציץ את המשרפות באושוויץ במלחמת העולם השניה.

אבל הנשיא הדגיש, כי התקפה על איראן אינה רק בעיה של ישראל. יהיו לה גם השלכות על ארה"ב. גם ארה"ב תצטרך לשלם מחיר. לפעמים יש בכך צורך, אך צריך לבחון בקפידה כל החלטה על כך. כאשר לא בדקנו את הדברים לעומק, נעשו טעויות ובדרך כלל, מי שמשלם את המחיר אינו האנשים שהפריחו את רעיונות המלחמה.

הוא ציין כי היחסים בין ישראל לארה"ב הדוקים, אך המשמעות של היחסים האלה היא, שכל צד יכול להשמיע "דעה ללא כחל ושרק" לצד האחר.

הנשיא נשאל האם השיחות העתידיות בין איראן לחמש החברות הקבועות במוצעת הביטחון, שיחלו בקרוב, הן ההזדמנות האחרונה של טהראן לפתור את הבעיה הגרעינית באופן דיפלומטי.

תשובתו: "אין ספק שבשלוש השנים שחלפו, שמהלכן קיימה איראן מו"מ עם צדדים שונים, היא התחמקה, ודחתה והשתמטה, והקהילה הבינלאומית הגיעה למסקנה שהיא אינה רצינית. האיראנים מבינים עתה שיחסו של העולם לתכנית הגרעינית שלהם הוא רציני. כדי לפתור את הבעיה, תצטרך איראן לבוא אל שולחן הדונים ולדון באופן ישיר וברור כיצד להוכיח לקהיליה הבינלאומית שתכנית הגרעין שלה מיועדת לצרכי שלום. האיראנים יודעים כיצד לעשות זאת. אין בכך כל מסתורין".

אובמה הדגיש כי הוא אינו מצפה לפריצת דרך בישיבה הראשונה, אך העולם ילמד "די מהר" עד כמה רצינית איראן.

בתשובה לשאלה מדוע לא ביקר בישראל כנשיא והאם הדבר מעיד על יחסו לישראל, אמר אובמה: "אני לא הנשיא הראשון שלא ביקר בישראל בתקופתה הכהונה הראשונה. יחסי לישראל נמדד לא במספר ביקוריי בה אלא בצעדים שנקטתי למענה כנשיא". הוא הדגיש שביקר בישראל פעמיים כסנטור, לפני שנבחר לנשיא.

קודם לכן, בוועידת איפא"ק, חזר שר ההגנה של ארה"ב, ליאון פאנטה, על עיקרי מדיניות אובמה כלפי איראן, אך הוסיף דגש חזק יותר על אופציית השימוש בכוח, בהשוואה להתבטאויות הנשיא בסוגיה זו בימים שחלפו.

"פעולה צבאית היא החלופה האחרונה כאשר כל האופציות האחרות כשלו", אמר פאנטה. "אבל שלא תהיה לכם טעות, אם כל החלופות האחרות ייכשלו, אנו נפעל".

הוא הדגיש, שהאיראנים יסבלו מ"השלכות חמורות שילכו יגברו", אם לא יזנחו את תכניתם לפיתוח נשק גרעיני וייצטרפו שוב לקהיליה הבינלאומית.

אנו רוצים שהמאמצים הדיפלומטיים ישאו פרי", אמר שר ההגנה. "אנו נגבה את הדיפלומטיה בלחץ חזק שילך ויגבר ואנו נשאיר על השולחן את כל האופציות, לרבות אופציה צבאית, כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני.

"צריך להיות ברור: אין לנו מדיניות לריסון איראן (אחרי שיהיה בידיה נשק גרעיני); יש לנו מדיניות למנוע מאיראן הששגת נשק גרעיני", אמר פאנטה.

הוא שם ללעג התבטאויות ניציות של פוליטיקאים רפובליקניים שמתמודדים על מועמדות מפלגתם לנשיאות. "בעיר הזו, קבל מאוד להכריז הצהרות קשוחות אבל לפעול בצור קשוחה הרבה יותר קשה", אמר פאנטה.