ישראל יקרה לנו: "לפרק את המונופולים בשוק המזון בישראל"

אנשי המחאה החברתית ליו"ר ועדת קדמי: "הריכוזיות הגבוהה של ייצור ושיווק המזון בישראל מציבה את האזרח הישראלי בעמדת נחיתות תמידית"

"במקרי קיצון יש לפרק כל מונופול השולט מעל 15% בכל ענף/קטגוריה בשוק המזון בישראל" - כך כותבים אנשי המחאה החברתית הנאבקים במחירי המזון הגבוהים ביחס לחו"ל.

אנשי המחאה, שריכזו את המאבק החברתי נגד המחירים של חברת שטראוס, קוראים היום (ד') לוועדת קדמי להביא לירידה מהירה של מחירי המזון בישראל, ומציינים כי הצלחת הוועדה תמדד אך ורק על-פי הוזלת מחירי המזון לרמה המקבילה למדינות מפותחות.

בנייר עמדה המופנה ליו"ר הוועדה, שרון קדמי, כותבים אנשי תנועת "ישראל יקרה לנו" כי "הריכוזיות הגבוהה של ייצור ושיווק המזון בישראל מציבה את האזרח הישראלי בעמדת נחיתות תמידית - מול מונופולים הפועלים להעלאת מחירים ומול רגולטור חלש הנעדר את הכלים החוקיים להגברת התחרות. ישראל יקרה לנו מכדי להסכין עם המצב הזה. נפעל בכל הכלים החוקיים כדי לחולל שינוי חקיקתי ורגולטורי כאחד".

אנשי המחאה דורשים מהוועדה להביא להגברת התחרות בענף המזון. "יש לערוך דיון מעמיק בכל חברה השולטת ב-15% או יותר מכל ענף בתחום המזון - כולל אפשרות של פירוק המונופולים, אם אין ברירה אחרת", כותבים אנשי המחאה לשרון קדמי, מנכ"ל משרד התמ"ת. עוד הם מציינים כי פירוק המונופולים הקיימים הוא הדרך להגברת התחרות או הכנסת שחקנים חדשים לשוק.

לטענת אנשי המחאה שיצאו נגד מחירי חברת שטראוס, מחירי המזון בישראל מושפעים משליטתם המונופוליסטית של יצרני המזון הגדולים בשיתוף עם רשתות המזון הגדולות. "לא שיקולי העלות אלא שיקולי מיקסום הרווח הם שקובעים את מחירי המזון בישראל", הם מדגישים.

ממשיכים בפעולות המחאה נגד קבוצת שטראוס

ביום חמישי הקרוב בשעה 16:00 תערוך הקבוצה "עדלא-שטראוס" מול משרדי שטראוס בפתח-תקווה, תחת הכותרת "ככה יעשה לחברה אשר הציבור לא חפץ ביקרה".

בעמוד הפייסבוק מציינת הקבוצה כי היא מזמינה את הציבור הרחב לקרנבל מחאה "נגד הגזל ומחירי העושק של שטראוס-עלית".

בנוסף, היום יעבירו האימהות המוחות משלוח מנות ליו"ר שטראוס, עפרה שטראוס, שאינו מכיל כל מוצרים של הקבוצה. "מתברר שאם מחפשים טוב-טוב, אפשר למלא משלוח מנות במוצרים של חברות אחרות. נכון, זה לא נמצא בכל חנות, ובמקומות שיש זה במדף בפינה או שצריך להתכופף למדף תחתון - אבל אם היו נותנים ליצרנים הקטנים מקום על המדף, הצרכנים היו יכולים ליהנות מתחרות בלי מאמץ מיוחד", אומרות האימהות.