עסקת ענק בענף הביטוח: שלמה אליהו רוכש את השליטה במגדל ביטוח מג'נרלי ב-4.2 מיליארד שקל

העסקה משקפת למגדל שווי של כ-6 מיליארד שקל ■ אליהו: "אצטרך להגיע להבנות עם המפקח על שוק ההון והביטוח להמשך פעילות אליהו חברה לביטוח וכן בקשר לאחזקותיי בבנק לאומי ובבנק איגוד"

לאחר כשמונה עשורים כבעלת מניות מרכזית בקבוצת הביטוח מגדל ובצל המשבר הכלכלי באירופה, קבוצת הביטוח האיטלקית ג'נרלי יוצאת מישראל ומוכרת את מניותיה בקבוצת הביטוח הישראלית הגדולה ביותר לשלמה אליהו. עם הרכישה, יוותר אליהו על חלומו ארוך השנים לשלוט בבנק לאומי. אליהו, מאנשי הביטוח הבולטים והוותיקים בישראל, המחזיק בחברת ביטוח הנקראת על שמו, ישלם לג'נרלי כ-835 מיליון אירו, כ-4.18 מיליארד שקל, בתמורה ל-69.1% ממניות מגדל.

העסקה משקפת למגדל שווי שוק של כ-6.05 מיליארד שקל ומניבה לג'נרלי, הצמאה להכנסות ולמזומנים פרמיה של כ-13% על מחיר המניה בבורסה. על פי הערכות, אליהו, מעשירי ישראל ובוודאי מהנזילים ביותר בהם, לא צירף לפי שעה שותפים לעיסקה והוא כנראה יכול לממש אותה לבדו.

לפי הערכות בשוק, הרשות להגבלים עסקיים לא צפויה לפגוע בעיסקה או למנוע אותה, אך היא תחייב את אליהו למכור את תיק ביטוח החיים של אליהו לצד ג', משום מגבלת נתח השוק המותר לרכישה על ידי גוף מוסדי. מגדל מחזיקה בכ-19% מנתח השוק של החיסכון הפנסיוני, והמגבלה היא על 15%. כך או כך, יעבור זמן עד שתושלם העסקה, ובשלב ראשון יפקיד אליהו בנאמנות כ-15% מהסכום (כ-630 מיליון שקל).

לפי הערכות בשוק, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, פרופ' עודד שריג, היה בסוד העניינים זה זמן והוא אינו צפוי למנוע את השלמת העיסקה. לאליהו כבר כיום יש רישיון להחזקת אמצעי שליטה בחברת ביטוח והוא מנהל חברת ביטוח הנחשבת מהסולידיות ביותר בענף. על פניו, אליהו עומד בכל דרישות החוק כדי להמשיך במתווה העיסקה. בשוק מציינים שבעוד שבנק ישראל חששו מכוונתו של אליהו לשלוט בלאומי, סביר שבאוצר דווקא רואים בעיסקה זו עיסקה נאותה.

נוסף לאליהו חברת ביטוח ולמניותיו בלאומי (כ-10% מהבנק, בשווי שוק נוכחי של כ-1.53 מיליארד שקל), אליהו מחזיק גם בנתח ממניות בנק איגוד (כ-27% מהבנק בשווי שוק נוכחי של כ-220 מיליון שקל), והוא כנראה יידרש למכור אותן בעקבות הוראות בכר, האוסרות על החזקה של יותר מ-10% בתאגיד ביטוח לצד החזקה דומה בתאגיד בנקאי.

"אגיע להבנות עם המפקח"

אליהו, שהחל את דרכו בענף הביטוח בקבוצת מגדל כנער שליח, הודיע הבוקר כי נחתם בינו לבין ג'נרלי הסכם רכישה, שהשלמתו כפופה לכמה תנאים מתלים, ובראשם אישור הממונה על שוק ההון והביטוח. לדברי אליהו, "אני מודע לכך שאצטרך להגיע להבנות עם המפקח על שוק ההון והביטוח להמשך פעילות אליהו חברה לביטוח וכן בקשר להחזקותיי בבנק לאומי ובבנק איגוד, כדי לקבל את היתר השליטה בחברת הביטוח הגדולה בישראל מגדל". ממגדל נמסר לבורסה כי "על פי מה שנמסר לה מבעלת השליטה בחברה, חברת ג'נרלי, ג'נרלי וחברות הבנות שלה החלו בהליכי כניסה להסכם מכירת כל מניותיהן בחברה לשלמה אליהו".

עוד קודם להשלמת העיסקה עם מגדל הייתה פעילות הביטוח עוגן מרכזי בהחזקות משפחת אליהו, הפועלת בשלושה מישורים: ביטוח, בניהול הבן הבכור עופר אליהו; נדל"ן, בניהול הגיס של ישראל, משה גרלניק; והחזקות בבנקאות ועוד באמצעות שלמה אליהו אחזקות - בניהול הבן ישראל אליהו.

לפני יותר משנה אמר בנו ישראל בראיון ל"גלובס" כי "המיקוד של קבוצת שלמה אליהו יישאר בפיננסים. נמשיך להיות קבוצה שמדגישה את הערכים החברתיים שעליהם היא מושתתת. השיפטינג מהביטוח לבנקאות כבר החל. היו כמה הצעות למיזוג אליהו והשתלטות על חברות גדולות יותר (היו לנו החזקות בהפניקס ובאיילון), אבל לא הלכנו בכיוון של להיות חברה גדולה ומובילה בענף. יכול להיות שזה עוד יקרה - הכול יכול להיות, זו שאלה של מחיר ויתרונות".

מבחינת ג'נרלי, מדובר בחיזוק מאזן הקבוצה האם בתקופה רגישה במדינתה איטליה. ג'נרלי מחזיקה במניות מגדל למעשה מאז הקמתה של החברה הישראלית, בשנת 1934.

מנכ"ל מגדל הוא יונל כהן ויו"ר הקבוצה הוא אהרון פוגל. שווי השוק של החברה עמד הבוקר על כ-5.36 מיליארד שקל, והמניה, שזינקה במסחר בבורסה בשלב מוקדם היום, לאחר היוודע החדשות, הוסיפה לערכה כ-2.4% בשעות הצהריים המאוחרות.

עו"ד שירי שחם ועו"ד יובל שלהבת ממשרד יגאל ארנון ושות' הובילו את העסקה מטעם אליהו, ואת ג'נרלי ליוו משרדי עוה"ד פרשפילד סניף מילאנו, נמרוד רוזנבלום, יאיר בנימיני ורוני אבלסקי ממשרד אפשטיין רוזנבלום מעוז (ERM) ועו"ד יהושע רוזנצווייג.

הנער שפוטר ממגדל חוזר לשלוט בה

שלמה אליהו הוא אולי הדוגמה הטובה ביותר לחלום הישראלי, אם ישנו כזה. הוא עלה לארץ מעיראק למעברה ואת דרכו העסקית החל כבר כשנתיים לאחר הגיעו לישראל, בשנות העשרה שלו. בגיל 15 החל לעבוד כנער שליח בקבוצת הביטוח מגדל, התקדם שם עד לתפקיד טלפוניסט, ואז פוטר. מאז הוא הפך לטייקון מקומי שעוסק בביטוח, נדל"ן, בנקאות ועוד. ברבות השנים גם היה ח"כ מטעם דש. עם רכישת מגדל, הוא משלים מעגל השני בחשיבותו רק לחלום בנק לאומי שלו. אליהו (76) הסביר בעבר את האמביציה שלו כך: "מאחר שלא הייתה לי השכלה פורמלית, ה' נתן לי שכל ישר לנתח דברים הפוך, לראות אותם אחרת. הייתי צריך להוכיח כל הזמן שאני יכול".

אליהו פועל בענף הביטוח, כבעלים של חברה, זה כ-46 שנה. הוא ייסד את חברת הביטוח הראשונה בישראל לאחר הקמת המדינה. אליהו חברת ביטוח, העוסקת בעיקר בתחום ביטוחי הרכב, הוקמה לאחר כמה שנים שבהן היה סוכן ביטוח. דרכה של החברה לא הייתה קלה. בין השנים 1982-1991 ידעה החברה תקופה קשה, ולמעשה כמעט שאיבדה את כלל המחזור שלה. אולם מאז שבה החברה לצמוח ולאורך שנים היא רושמת רווחים, שרק חמש חברות הביטוח הגדולות הצליחו לעקוף.

בשנים האחרונות ההתעניינות באליהו הייתה בעיקר על רקע פעילותו בענף הבנקאות. אליהו פעל להגשמת אחד מחלומותיו הגדולים - להיות הבעלים של בנק לאומי, שבו הוא מחזיק בכ-10%. פרט להחזקה החשובה בלאומי אליהו מחזיק גם במניות בבנק אגוד, ובעבר החזיק במניות ניכרות גם בקבוצות הביטוח איילון והפניקס. הוא עשה גם סיבוב הרבה פחות משמעותי כבעל מניות בהפועלים. מלבד פעילות זאת, אליהו גם הקים עם אחרים את פרויקט הנדל"ן גן העיר בת"א.

ענף על המדף

ענף הביטוח עומד למכירה: כמה מהחברות המרכזיות בו נמצאות על המדף זה זמן, ופרט למגדל גם הפניקס וכלל ביטוח צפויות להחליף ידיים בעתיד הנראה לעין. רכישת מגדל על ידי שלמה אליהו היא חדשה מרעישה מבחינת בעלי השליטה בענף הביטוח, ובמיוחד נוחי דנקנר מקונצרן אי.די.בי, המחזיק בכלל ביטוח, ויצחק תשובה מקבוצת דלק, המחזיק בהפניקס - הם לא רק מקבלים סימן משמעותי לגבי השווי ה"אמיתי" של החברות שבניהולם, הם גם רואים איך קונה פוטנציאלי, שיכול היה לרכוש אולי את החברות שלהם, בחר בחברה אחרת.

דנקנר מתחרט?

הוועדה להגברת התחרותיות (המוכרת כוועדת הריכוזיות), שפרסמה באחרונה את המלצותיה, שלחה אל מדף המכירות שתיים מקבוצות הביטוח הגדולות בשוק - כלל ביטוח והפניקס, אבל למעשה כלל ביטוח הייתה על המדף ואף כמעט נמכרה עוד קודם, וגם לגבי הפניקס נפוצו מדי פעם בפעם שמועות על האפשרות שתשובה ימכור אותה. כעת אליהו, שמבין הרבה בביטוח, וגם ג'נרלי שיודעים דבר אחד או שניים, מסכימים שחברת ביטוח שווה פרמיה של כ-35% מעל ההון העצמי של החברות ואינו קשור כמעט כלל לשווי הערך הגלום שלהן.

קבוצת אי.די.בי כמעט מכרה את כלל ביטוח לקרן ההשקעות פרמירה, בשתי הזדמנויות, עד שאפשרות זו ירדה מהפרק (לפחות לפי שעה). כעת בוודאי מתחרטים באי.די.בי שלא מכרו את כלל בזמן. העסקה עם אליהו רק ממחישה זאת.

לאורך 2011 שמענו תדיר על כך שפסגות ודש איפקס מעוניינות לרכוש חברות ביטוח, ובהתאם לכך אנשיהן נפגשו לא אחת לשיחות רציניות עם לוי רחמני, בעל השליטה ומייסד קבוצת איילון, ועם אלי אלעזרא, הבעלים של הכשרה ביטוח. אף שלפי שעה לא חלה התפתחות ממשית במגעים בין הגופים הללו ואיילון עושה קולות כאילו ירדה מהמדף, ברור שבעלי שליטה כבר עברו איזה סף ומוכנים להיפגש עם הכסף. לכך נוסיף שאם אליהו ימכור את תיק ביטוח החיים שלו, ייתכן שהוא יירכש על ידי פסגות ובכך עסקת אליהו-מגדל תחסום אקזיט גם לחברות הבינוניות-קטנות כגון הכשרה או איילון.

22
 22