שטיינמץ לא לבד: גל הנפקות של חברות יהלומים בהונג-קונג

"פייננשל טיימס": הביקוש לאבני חן בשוקי אסיה גדל בקצב גבוה יותר ממקבילו בשווקים רוויים יותר, דוגמת ארה"ב ואירופה, ולכן הבורסה בהונג-קונג אטרקטיבית

הנפקות של חברות שכורות יהלומים, או שמוכרות יהלומים, או שמספקות כל פתרון אחר לאבן החן היקרה ביותר בטבע, הן תמיד מסקרנות. לא מעט כסף מגלגלת תעשיית היהלומים העולמית, ואין כמעט אחד, או אחת, שלא תוהה איך וכמה כסף אפשר לעשות מפחמן, המחצב הקשה ביותר שקיים בטבע, והבסיס לחברים הכי טובים של האישה (כך לפחות אומרים).

בני שטיינמץ, אחד מעשירי ישראל שנולד למשפחת יהלומנים, אולי יסייע לנו להבין איך עובדת תעשיית הענק שמגלגלת מאות מיליארדי דולרים בשנה, באמצעות הנפקה של אחד מעסקיו. שטיינמץ, כזכור, הודה באחרונה כי הוא מתכנן להנפיק השנה את Octea, בעלת מכרה היהלומים Koidu, בבורסת הונק קונג ולגייס עבורה לפחות חצי מיליארד דולר לפי שווי מינימלי של 2 מיליארד דולר.

Koidu הוא מכרה היהלומים הגדול ביותר בסיירה ליאונה (מדינה במערב אפריקה), והוא מפיק כרגע חצי מיליון קראט מדי שנה. גיוס ההון, כך לפי החברה, אמור לסייע לה להכפיל את התפוקה השנתית פי חמישה.

הבחירה של שטיינמץ בבורסת הונג קונג, ולא בבורסת אנגליה (כפי שעשה בעבר לחלק מעסקיו האחרים) אינה מקרית. בורסת הונג קונג, לפי ה"פייננשל טיימס", הפכה באחרונה לבית חם עבור חברות שפועלות בתוך תעשיית היהלומים, ולא במקרה. הביקוש לאבני חן בשוקי אסיה גדל בקצב גבוה יותר ממקבילו בשווקים רוויים יותר, דוגמת ארה"ב ואירופה, ולכן חברות שמתכננות להנפיק עצמן בוחרות בשוק הון של מדינה שבה עסקיהן צפויים לצמוח בשיעורים גבוהים יותר מבמדינות אחרות.

והנה דוגמה אחת לכך. Graff Diamonds האנגלית, מלטשת יהלומים גולמיים ובעלת רשת של 26 חנויות יוקרה לממכר אבני חן, בוחרת להנפיק עצמה בבורסת הונג קונג ולא בביתה שלה - בורסת אנגליה הלא פחות מכובדת. Graff, שכבר חיה ובועטת חמישה עשורים, מתכננת לגייס עד מיליארד דולר לפי שווי של 5 מיליארד דולר, וסכום זה יסייע לחברה להרחיב את פעילותה ב...שוקי אסיה.

ל-Graff יש כרגע חנויות בבייג'ין, שנחאי, טאיפה (בירת טאיוואן) וטוקיו, והיא מתכננת לפתוח חנויות במקאו, ב-Hangzhou (מיני פרובינציה בסין) וחנות נוספת בהונג קונג.

Octea ו-Graff הן זרות, אך באופן די טבעי בורסת הונג קונג מהווה בית חם גם לחברות יהלומים מקומיות. בדצמבר האחרון הונפקה בה חברה שנקראת Chow Tai Fook וגייסה 2 מיליארד דולר לפי שווי של 19 מיליארד דולר.

בגלל הביקוש משוקי אסיה

לפי ה"פייננשל טיימס", עד 2020 סין תהיה אחראית לכחמישית מסך הצריכה העולמית של יהלומים, וזאת לעומת 5% נכון לשנת 2000, ועבור אזור אסיה פסיפיק כולו.

ובכלל, בורסת הונג קונג הופכת ליותר ויותר אטרקטיבית לחברות שמייצרות מותגי יוקרה, ולא רק יהלומים, וזאת על רקע הביקוש ההולך וגובר כמעט לכל דבר שזז במדינות כמו סין, והתחזקות מעמד הביניים במדינות אסיה. Prada, רשת אופנת היוקרה האיטלקית, הונפקה ביוני האחרון בבורסת הונג קונג, גייסה 2.2 מיליארד דולר ונסחרת כרגע לפי שווי שוק של 14.4 מיליארד דולר - עלייה של 11% מאז ההנפקה.

דוגמה אחרת היא זו של Samsonite, יצרנית מזוודות ותיקי היוקרה האמריקנית, שהונפקה בסמוך ל-Prada, גייסה 1.3 מיליארד דולר (כולל הצעת מכר) וכרגע נסחרת לפי שווי שוק של 2.4 מיליארד דולר - ירידה של 6% מאז ההנפקה.