הודו: איך מתכננים 100 אלף יחידות דיור בשנה בניו דלהי?

השר לפיתוח עירוני בממשלת הודו, כמאל נאת': "בעידן של צמיחה עירונית מואצת, יש פוטנציאל רב לשיתוף פעולה בין ישראל להודו"

"בעידן של צמיחה עירונית מואצת, יש פוטנציאל רב לשיתוף פעולה בין ישראל להודו, שכן ישראל היא מדינה מאד אורבנית, עם תשתית עיור איתנה", כך אומר בראיון בלעדי ל"גלובס" כמאל נאת', השר לפיתוח עירוני בממשלת הודו, שהגיע לאחרונה לישראל על מנת לקדם יוזמות משותפות.

אם חשבתם שתכנון מדינה על שמונה מיליון תושביה הוא אתגר - עם שלל רפורמות, חוקים, תקנות, רשויות ובעיקר הרבה בירוקרטיה - תארו לכם מה זה לתכנן מדינה שבה יש למעלה מ-50 ערים בנות מיליון תושבים ויותר. זהו האתגר שעומד כיום בפני נאת', שהתמנה לתפקיד בינואר 2011, לאחר שכיהן כשר התחבורה.

- יש להודו הגדולה מה ללמוד מישראל?

נאת', שנפגש בארץ בין היתר עם עוזי לנדאו, שר האנרגיה והמים: "ישראל ממוקמת גבוה, במקום ה-17, במדד הפיתוח האנושי (Human Development Index), וזה מעיד על הצלחת המדינה להעניק איכות חיים גבוהה מאד לאזרחיה. ישראל מצטיינת בתחום הטכנולוגיה והמדע; בתחום האנרגיה הסולארית; ועל אף המחסור במים - ואולי בזכותו - ישראל מצטיינת באיסוף מי גשמים, בהתפלת מי ים, ועוד".

- ומה ישראל יכולה ללמוד מהודו בתחום התכנון, התשתיות והדיור?

"תכנון של מגה-ערים; תכנון והטמעה של מערכות תחבורה ציבורית גדולות; ופיתוח הדיור בחלקים החלשים מבחינה כלכלית של המדינה - בעיר דלהי לבדה אנחנו מפתחים כיום לשכבות החלשות כ-100 אלף יחידות דיור בשנה למשך חמשת השנים הקרובות".

ממשלת הודו בונה, אם כן, דיור ציבורי לחצי מיליון משפחות בעיר דלהי, ונאת' רומז שזוהי אחת מההזדמנויות לחברות ישראליות להשתלב בכלכלה הצומחת של הודו. "יש מרחב גדול להתפתחות בתחום הדיור", אומר נאת'.

חלק מהיזמים הישראלים - ששמעו כבר מזמן שבהודו חסרות מיליוני יחידות דיור - ניסו את מזלם, אך נכוו; אחרים - נשבעים שהודו, עם כל הבעיות שלה, היא מדינה עם פוטנציאל צמיחה אדיר.

לדברי נאת', הודו, מצדה גם "מחפשת להשקיע בפרויקטים בארץ"; בעיקר מעניין אותה להשתלב בהקמת קו הרכבת בין נמל אילת לנמל אשדוד, פרויקט שמעניין כל כך את הסינים, שבוחנים בחיוב את האפשרות להעביר סחורות מאסיה, דרך ים סוף, אל אשדוד - ומשם לאירופה, בקו עוקף תעלת סואץ.

נאת' נחת בארץ ביום הפיגוע בנציגות ישראל בניו דלהי. לדבריו, הודו "מוקירה עמוקות את הקשר החזק עם ישראל. האידיאלים המשותפים לשתי המדינות מחברים אנשים משני העמים לידידות ולקידום מטרות משותפות".

בין המטרות המשותפות, לדברי נאת': קידום פרויקטים בתחום המים, אחד האתגרים הגדולים של הודו כיום. בזמן שהותו בארץ נחתם מזכר הבנות בין שתי המדינות ולפיו תוקם קבוצת עבודה משותפת לישראל ולהודו, במטרה לתכנן ולפתח מערכות מים וביוב, לרבות מתקני טיפול במי שתייה, ושימוש חוזר במים "אפורים".