ונזילוס משיב לפסימיים: יוון לא תזדקק לחבילת חילוץ נוספת

שר האוצר היווני, אוונגלוס וניזלוס מנסה להרגיע את החששות הרבים שנשמעו מצידם של אנליסטים רבים, לפיהם יוון תזדקק לחבילת חילוץ נוספת ■ "חדלות הפרעון הטכנית אינה חשובה ואינה משפיעה על הכלכלה הריאלית של יוון"

לאחר שיוון אישרה ביום ו' את עסקת חילופי האג"ח עם נושיה, במסגרתה כ-85% ממחזיקי החוב היווני הסכימו לעסקת חילופי האג"ח, ובכך יוון הבטיחה למעשה את חבילת החילוץ בהיקף של 130 מיליארד אירו, שאותה אמורים לאשר היום שרי האוצר של של גוש האירו. היום (ב') שר האוצר היווני, אוונגלוס וניזולוס, אמר בראיון ל-CNBC כי ארצו מנסה כעת לפתוח דף חדש ולשקם את עצמה מבחינה כלכלית.

כאמור, ארגון ה-ISDA (ארגון למשתתפי סחר בנגזרים ועסקאות החלף) הכריז על חדלות פרעון טכנית ביוון מאחר והממשלה היוונית הפעילה את כללי ההסדר הכפוי (CAC) על מחזיקי האג"ח שסרבו להשתתף מרצונם בעסקה, שאמורה להביא ל"תספורת" של 70% על החוב היווני. עקב כך, מבחינה משפטית מופעלים חוזי הביטוח על האג"ח (CDS), שנועדו להגן על הגופים שרכשו אותם, בדיוק מפני חדלות פרעון כזו.

וניזלוס טען בראיון כי אירוע האשראי, או "חדלות הפרעון הטכנית" היא כלל אינה חשובה לכלכלה הריאלית של יוון ושלל את הטענות שנשמעו מפי כלכלנים ואנליסטים רבים לפיהם יוון תזדקק לחבילת חילוץ שלישית בכדי שתוכל להתמודד עם הקיצוצים הפיסקאלים הנרחבים שהיא ביצעה וכדי שתוכל להוריד את יחס החוב תוצר לרמה של מתחת ל-120%, לעומת יחס של 160% כיום.

"אירוע האשראי הוא עניין טכני פנימי שבו עוסקים הבנקים והארגונים הפיננסים השונים, ואינו נוגע כמעט לחלוטין לכלכלה הריאלית של יוון", אומר וניזלוס. בנוגע למשבר החוב האירופי, וניזלוס הביע ביטחון מלא כי ארצו תוכל להשתתף בקיצוצים רחבי היקף נוספים כדי לסייע לאירופה להיחלץ מהמשבר בו היא מתבוססת בשנתיים האחרונות.

חשוב לציין כי דבריו של וניזלוס נאמרים על רקע פסגת מנהיגי גוש האירו שנערכת היום, במסגרתה אמרוים שרי האוצר של האיחוד האירופי לאשר באופן פורמאלי את חבילת החילוץ ליוון.

מאחר ווניזלוס הוא המתמודד היחיד לראשות המפלגה הסוציאליסטית, ובכוונתו להתמודד לראשות הממשלה, לקראת הבחירות שאמורות להתקיים במדינה לקראת סוף אפריל, דבריו מיועדים גם לאוזני קהל הבוחרים. "העם היווני סבל הרבה בשנים האחרונות מקיצוצי התקציב הנרחבים ומשיעור האבטלה הגבוה (מעל 20%), וכעת אני מציע לעם לפתוח דף חדש במסגרת משפחת העמים האירופית", דברי וניזלוס.