לא בורחים מהארץ

חוסר העניין בשוק המניות המקומי מעיד דווקא על סופו הקרב של הדשדוש

הבור שנפער באחד העם העמיק במדרגה נוספת ביום א' בשבוע שעבר, כשמחזור המסחר היומי בבורסה בת"א קבע שפל שלא נראה כמותו שמונה שנים תמימות. זהו אחד ממאפייניו הבולטים של דשדוש ממושך ומורט עצבים: המדדים דורכים במקום בחוסר יציבות עד שגם המשקיעים המתמידים והחזקים ביותר מטילים ספק בכדאיות ההשקעה.

המצב הנוכחי מורכב עתה במיוחד לנוכח הראלי במדדי חו"ל, כשהאלטרנטיבה מעבר לים קורצת יותר מתמיד. לכאורה נדמה שאין הצדקה לאחוז בקרנות המזבח והגיע הרגע להודות בהפסד ולהעביר השקעות למקום שבו ניתן להרוויח ביתר קלות.

נתוני המאקרו המרשימים במשק המקומי ותמחור החסר העמוק ביותר בעשור האחרון של מניות החברות במדד ת"א 25, כל אלה לא מצליחים למנוע את העזיבה הקולקטיבית, וכשכסף גדול עושה דרכו אל מחוץ למשחק מחזורי המסחר צוללים בהתאם.

באופן אבסורדי, הצניחה במחזור המסחר דווקא מרמזת על עתידו הורוד של מדד המניות המקומי. כפי שניתן לראות בגרף המצורף, ירידה רציפה של מחזור המסחר היומי אל מתחת לרמה של מיליארד שקלים בממוצע חודשי, סימנה את סוף הדשדוש שנעל את משבר ליהמן ברדרס במרץ 2009.

אלדר גנזל מחזור
 אלדר גנזל מחזור

קריסת המדדים בספטמבר 2008 הביאה ליציאה מהירה של כסף מהשוק, ומחזור המסחר צלל מממוצע של 1.35 מיליארד שקלים ביום לשפל של 740 מיליון ש"ח בחלוף חצי שנה של משבר.

וחוזר חלילה, מאז פרוץ האביב הערבי במרץ 2011 ובהמשך לחשש מההכרזה על מדינה פלסטינית באו"ם בספטמבר האחרון, צלל המחזור היומי מ-1.37 מיליארד בממוצע בחודשי השיא ל-850 מיליון שקלים, ובחודשיים האחרונים התדרדר אף לשפל של 650 מיליון שקלים בממוצע בלבד.

ממאורעות המסחר בעבר לא ניתן להסיק על שצפוי להתרחש, וספק רב אם ניצב לפתחנו מהלך עליות רציף של 100% במדד המוביל כפי שארע החל מחודש מרץ 2009. כל שידוע לנו הוא שנטייתם האמוציונאלית של המשקיעים לא משתנה ומכאן ניתן להצביע על התנהגות מחזורית במסחר במניות.

ירידה בתיאבון לסיכון אחרי תקופת משבר הולכת וגוברת ככל שעובר הזמן, עד לנקודה התמיכה שבה כוחות ההיצע (אלה שעדיין מחזיקים במניות ומעוניינים למכור) משתווה לכוחות הביקוש (בעלי המזומן שמעוניינים לנצל את המחיר האטרקטיבי שנוצר), וכך מתחילה תקופת הדשדוש המסכמת משבר. ככל שמתקדם הדשדוש פוחת העניין בהשקעה כיוון שהסיכון נתפס כגבוה והתשואה לצידו היא אפסית, ומחזורי המסחר נשחקים בהתמדה.

לא ניתן להצביע על העיתוי שבו תגיע לקיצה מגמת הדשדוש, אולם היובש במסחר מקדם את תחילתו של גל עולה עוצמתי ומפתיע. כשיתקבל טריגר חיובי כלשהו, לא יהיה ההיצע שיספק את הסחורה, והמפגש בין קונה למוכר יעשה בשער גבוה משמעותית. תרחיש שלילי לעומת זאת יתקשה למוטט את המדדים, כיוון שגם כך ההיצע הקיים נמצא בשפל עמוק, כפי שמלמדים המחזורים.

לפני שאתם מקפלים את המזוודות ומעבירים השקעותיכם אל מעבר לים כמו כולם, כדאי להבין שהחורף שהכה באחד העם מקדם למעשה את בואו של האביב.

האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד