שוב פיצוץ: ליברמן טרפד ההצבעה על רפורמת המרפסות

הסיבה: המחלוקת בסוגיית מיצוי כושר ההשתכרות ■ בישראל ביתנו זעמו על כך שסוגיית המחיר למשתכן לא תובא לאישור הממשלה כיוון שכבר אושרה ע"י המינהל ■ לא ברור מתי יתחדשו הדיונים

הממשלה תאשר את ביום ראשון הקרוב את פרק הדיור של מסקנות ועדת טרכטנברג. במסגרת זו יאשרו השרים את הקריטריונים לדיור בר השגה בשכירות מפוקחת, שהושגו בהבנות בין שר השיכון והבינוי, אריאל אטיאס, לבין יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. עם זאת, סוגיית המחיר למשתכן שעמדה בלב המחלוקת בין ישראל ביתנו לש"ס לא תובא לאישור שרי הממשלה שכן היא אושרה כבר על ידי מועצת מינהל מקרקעי ישראל. קריטריונים אלו אינם כוללים את מיצוי כושר ההשתכרות, ובסביבתו של אטיאס הבהירו כי הקריטריונים שנקבעו לא ישונו.

בישראל ביתנו זעמו על הדברים והודיעו כי ידרשו להיות שותפים גם בקביעת הקריטריונים למחיר למשתכן, כך שמיצוי כושר ההשתכרות יהיה הקריטריון המרכזי שבהם. "ישראל ביתנו דורשת להיות שותפה בקביעת הקריטריונים לזכאות לדיור", אמר היום ל"גלובס" שר התיירות סטס מיסז'ניקוב, "כשומרת הסף של מעמד הביניים, הרוב השפוי במדינה שתורם בצבא ולכלכלה, אנחנו מתעקשים על כך שהעדיפות לזכאות לדיור תינתן לאוכלוסיות אלה. זו דרישה עקרונית שעומדת ברוח הסיכומים שלנו עם ראש הממשלה ועם שר האוצר, והיא מייצגת את מאות האלפים שיצאו בקיץ האחרון לרחובות ולכיכרות".

הדיונים הגיעו למבוי סתום

בעקבות חילוקי הדעות, טרפדה ישראל ביתנו את ההצבעה היום בכנסת על רפורמת התכנון והבנייה והדיונים המסכמים הגיעו שוב למבוי סתום.

אמש לקראת חצות החל שוב ח"כ חמד עמאר מ"ישראל ביתנו" להצביע עם האופוזיציה והיום התברר כי הקואליציה לא תצליח לגייס רוב להצבעות. בשל כך הכריז ח"כ אמנון כהן מש"ס, יו"ר הועדה המשותפת פנים-כלכלה לרפורמה בחוק התכנון והבנייה בכנסת, על הפסקה בהצבעות ובדיונים.

עדיין לא ידוע מתי יתחדשו הדיונים; במהלך היום התנהלו מגעים קדחתניים בין "ישראל ביתנו" לבין הליכוד ויו"ר הוועדה כהן על מנת לחדשם.

עד כה התקבלו כמה שינויים לחוק, לרבות: הוספת נציגים לרשויות המקומיות הערביות והדרוזיות במועצה הארצית לתכנון ובניה; איסור על שרים בממשלה למנות נציגים למועצה הארצית שלא על פי רשימה שהוגשה על ידי ארגונים ציבוריים; הוספת נציגות של גופים מקצועיים במועצה הארצית ונציגות רשות הטבע והגנים בוועדות המחוזיות ובוועדות המשנה. כמו כן, תוכניות כוללניות יידונו רק במליאת הועדה המחוזית ולא בוועדות המשנה שלה.

הסיעה התנתה תמיכתה ברפורמה

אתמול, כזכור, דרשה "ישראל ביתנו" שקביעת הקריטריונים לזכאות לדיור בר השגה תחזור לממשלה. הדרישה היא שתינתן האפשרות להעניק זכאות לזוגות צעירים שעובדים ב-125% משרה ("מיצוי כושר ההשתכרות") ולאפשר לבני מעמד הביניים לרכוש דירה. הסיעה לא התנגדה לרפורמה בכללותה, אלא התנתה את תמיכתה ברפורמה בהעברת הסמכות לקביעת הקריטריונים לדיור בר השגה לידי הממשלה.

יודגש כי מכרזי הדיור בר ההשגה במסגרת מכרזי "מחיר למשתכן", של משרד השיכון, יצאו לדרך לאחר שאתמול אישר שר האוצר את הקריטריונים שקבע שר השיכון אריאל אטיאס. זוהי מסה גדולה של אלפי יחידות דיור; בניגוד לכך, במסגרת חוק התכנון והבנייה החדש, תינתן לוועדות התכנון האפשרות להחליט אם ובאיזה היקף לתכנן דיור בר השגה. ההערכות הן שברמה התכנונית, יהיה מדובר בכמות קטנה יחסית של דירות.

הדיון היום נקטע לאחר שהוקראו הסתייגויות לסעיפים 231 עד 293 של החוק החדש, והוועדה עברה לשלב ההצבעות על סעיפים אלה. לקואליציה לא היה רוב, ולכן הופסקה ההצבעה. נכון לשעת סגירת גיליון זה, המתינה הוועדה ליישור ההדורים בין מפלגות "ישראל ביתנו" לליכוד, על מנת להמשיך בהכנת הצעת חוק התכנון והבניה לקריאה שנייה ושלישית.