אנגלה מרקל: "טיפסנו על הר אחד אך יש לפנינו הרים רבים"

קאנצלרית גרמניה נפגשה היום עם ראש ממשלת איטליה מריו מונטי וביחד הצהירו הצהרות אופטימיות לגבי משבר החוב האירופי ■ "המאמצים האירופים לפתור את משבר החוב של גוש האירו נושאים פרי, למרות שהמשימה עדיין לא הושלמה"

קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, שיחררה היום (ד') הצהרות אופטימיות לגבי משבר החוב האירופי, זאת כאשר ברקע, אישרו שרי האוצר של גוש האירו את חבילת החילוץ של יוון בהיקף של 130 מיליארד אירו, ומוקדם יותר החודש מדינות האיחוד הגיעו להסכמות לגבי האמנה הפיסקאלית שתכה עליהם משמעת תקציבית הדוקה יותר.

"המאמצים האירופים לפתור את משבר החוב של גוש האירו נושאים פרי, למרות שהמשימה עדיין לא הושלמה ומדינות אירופה צריכות לעבוד קשה כדי להביא לפתרון המוחלט של המשבר", אמרה מרקל במסיבת עיתונאים שקיימה במשותף עם ראש הממשלה האיטלקי מריו מונטי, לאחר שנפגשה עימו היום. "אומנם צלחנו הר אחד, אך אני חוששת שבשנים הקרובות ניאלץ לטפס על הרים נוספים".

מרקל שיבחה את מאמציו הכבירים של מונטי לפעול למען הכלכלה האיטלקית, מאז נכנס לתפקידו בנובמבר אשתקד. מאמצים אלה כללו אישור תוכנית צנע והעברת תקנות רגולוציה שאפשרו ל"צנן" את תשואות האג"ח האיטלקיות שזינקו לרמות מסוכנות של 7% לפני מספר חודשים וערערו את הכלכלה השלישית בגודלה ביבשת.

מרקל גם שיבחה את הבנק המרכזי האירופי שהשיק את התוכנית להגברת הנזילות הבנקאית של המערכת הפיננסית של גוש האירו, שממנה נהנו גם בנקים באיטליה. צעדים אלו סייעו להורדת תשואות האג"ח ל-10 שנים של איטליה לרמות סבירות יותר של 4% כיום.

"איטליה הצליחה לעצור את המשך הידרדרות הכלכלה ולמנוע את התפשטותה לגוש האירו", אמר מונטי. "אולם, אנחנו עדיין צריכים להכין שיעורי בית ולהוציא לפועל צעדים נוספים שיאוששו את הכלכלה". מונטי טען גם כי איטליה העדיפה להסתמך על החוזק הכלכלי שלה מאשר להסתמך על סיוע חיצוני, ברגעים הקשים של המשבר ואמר גם כי בניגוש ליוון, איטליה לעולם לא תיזדקק לחבילת חילוץ.