אפילו בורסות אירופה המושמצות עלו יותר מת"א; זה יימשך?

המדדים בכמה ממדינות היבשת המושמצת רשמו ביצועים עודפים על S&P 500 ובוודאי על ת"א 25 ■ לאופיר נבות מאקסלנס יש הסבר, והוא מזהיר שההזדמנות מוגבלת בזמן

בתחילת השנה הציגו שלושת המדדים המובילים של אירופה - הפוטסי 100 הבריטי, הדאקס הגרמני והקאק 40 הצרפתי, שיעורי תשואה של 6.88%, 18.61% ו-12.35% בהתאמה, וזאת לעומת עלייה של כ-11% ב-S&P 500 וירידה של 0.43% במדד ת"א 25 המקומי. כיצד קרה שדווקא השוק המושמץ ביותר, זה שמרחפת מעליו עננה כבדה של אי ודאות, ושהמשקיעים מעדיפים כביכול להימנע מחשיפה אליו, רשם ביצועים טובים כל כך?

"שם המשחק הוא ציפיות המשקיעים לעתיד, לאו דווקא התוצאות בפועל", מסביר ל"גלובס" אופיר נבות, מנהל השקעות צוות חו"ל באקסלנס קרנות נאמנות. "כל עוד יש סיכון באירופה, פוטנציאל העליות קיים". לדבריו, החששות בקרב המשקיעים הובילו את מרביתם לפתוח את 2012 בהחזקת חסר משמעותית באירופה, בעוד שקרנות גידור וספקולנטים מכרו בשורט מדדי מניות אירופיים ובהתאם גם את האירו נגד הדולר.

לפיכך, מחלק נבות לשניים את ביצועי מדדי המניות האירופיים: "גרמניה, היא 'המבוגר האחראי' בגוש האירו, וכתוצאה מכך נהנית מזרימת כספי משקיעים, שרואים בהשקעה דרך מדד הדאקס חשיפה 'סולידית' לכלכלת אירופה". לדבריו, זהו המצב גם במדינות סקנדינביה, אשר אינן חולקות את מטבע האירו ולא כורעות תחת חוב שזקוק לגלגול, ולכן נהנות מאהדת המשקיעים.

הסוחרים שולטים

לעומתן, הוא מציין, "מדינות קטנות ועתירות חובות כגון רומניה, הונגריה, טורקיה ויוון הציגו תשואות גבוהות בינואר, אך נחלשו במהלך פברואר".

לדעת נבות, בחינת ביצועי המדדים בינואר ולאחר מכן בפברואר מצביעה על כך שהכסף הסולידי עובר למדינות שנחשבות בטוחות יותר, כשבמקביל הכסף "הספקולטיבי" במדינות החלשות יוצא החוצה, מה שמלמד שמדובר בסוחרים ולא במשקיעי טווח ארוך.

"ניתן לראות את ההבדל בזרימת כספי משקיעים בתשואות העודפות של מדדי המניות של המדינות השונות מול הבנצ'מרק, היורוסטוקס 600", אומר נבות. "בעוד שרוב העליות החזקות של מדינות הפריפריה בינואר נבעו מסגירה של שורטים ומסחר של משקיעים לטווח קצר, בפברואר ניכרת היחלשות משמעותית בקצב העליות. מנגד, המדינות הסקנדינביות התחילו את ינואר במגמה חיובית מהוססת ורק בפברואר צברו המשקיעים ביטחון והגדילו פוזיציה".

התנודתיות נתנה אותותיה גם בביצועי הסקטורים השונים. כך למשל, יצרניות הרכב ומגזר הסחורות, שנהנים ממתאם גבוה ביניהם ומביקוש גמיש, הציגו עליות חזקות בינואר, אך קצב העליות שלהם נחלש בפברואר. לעומתם, סקטורי הפיננסים, הביטוח והבנקים נהנו מזרימה יציבה יותר של כספי משקיעים: מדד יורוסטוקס פיננסים הציג בחודשים ינואר-פברואר תשואה של 7.1% ו-5.6%, הודות להזרמת הכספים של הבנק המרכזי לבנקים והורדת פרמיית הסיכון המערכתי בעיני המשקיעים, לפחות בחודשים הקרובים.

נקודה מעניינת שמעלה נבות טמונה בקשר שבין מדדי המניות למדד אמון הצרכנים, כאשר לדעתו קשר זה ממחיש את השוני בין ציפיות השוק לבין הכלכלה הריאלית באירופה וארה"ב. "הצרכן האמריקני אופטימי לגבי רמת הצריכה העתידית שלו, ונתון זה מגביר את ציפיות המשקיעים לגידול בפדיון החברות ולעלייה בשוק המניות. מנגד, הצרכן האירופי עדיין די פסימי לגבי עתידו, אך מדד היורוסטוקס 50 דווקא התחזק".

גם כאן לדבריו ההסבר טמון בסוג המשקיעים ואופק השקעתם. "אין עוררין על המתאם הגבוה הקיים לאורך זמן בין מדד אמון הצרכנים לשוק המניות המקומי", הוא אומר, "אך קשה לטעון כי מקור העליות החזקות במדדי מניות במדינות הפריפריה הוא במשקיעי ערך לטווח ארוך".

חלון ההזדמנויות ייסגר בקרוב

להערכתו, "הפער הנוכחי בין הפסימיות של הצרכן האירופי לאופטימיות שמגלמים שוקי המניות, ייסגר בחודשים הקרובים - בין אם מעלייה בביטחון הצרכנים או בשל ירידת המניות".

השורה התחתונה של נבות עבורכם היא: כל עוד קיים פער חיובי בין שוק המניות לציפיות העתידיות - פוטנציאל הרווח גבוה. "כל זמן שיש חוסר ודאות בנוגע לגלגול החובות, וציפיות המשקיעים בשפל, ההשקעה היא אטרקטיבית. דווקא בזמנים כאלה כדאי להימנע מטעויות נפוצות כמו לברוח לחלוטין מהשקעה ביבשת שמהווה רבע ממדד MSCI ומספקת כמעט שליש מהתל"ג העולמי", הוא מזכיר.

חלון הזדמנויות
 חלון הזדמנויות