חייק: "אז מה אם 'פסק זמן' נמכר בזול באיזו חנות נידחת בחו"ל?"

מנכ"ל התאחדות התעשיינים בכנס התמ"ת לרגל יום הצרכן: "הגנת הצרכן הפכה להגנת הצרחן. לא כל 3 אנשים בפייסבוק נחשבים קבוצת מחאה" ■ "אם שטראוס תוריד מחר מחירים ב-10% - באותו רגע כל המתחרות הקטנות ייעלמו מהשוק"

דבריו של מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, לא השאירו את הקהל אדיש בכנס הגנת הצרכן לרווחה צרכנית שמקיים היום (ה') משרד התמ"ת לרגל יום הצרכן הבינלאומי. "הגנת הצרכן הפכה להגנת הצרחן", אמר חייק, "אנחנו צריכים להיות גם המסביר לצרחן. לא כל דבר שהצרכן צורח הוא צודק, ולא כל דבר צריך לרוץ ולשנות חקיקה. התחרות היא תחרות טוקבקים, המחאה היא לגיטימית והיא בסדר, אבל צריך מבוגר אחראי לנהל את כל המהומה הזו מסביב", לדבריו.

חייק התייחס לפרסום בפייסבוק של התמונה של חטיף "פסק זמן" של עלית, שהציתה את גל המחאה האחרון על יוקר המחיה בישראל, ואמר כי "מה קרה אם גילו בחנות נידחת בבוסטון 'פסק זמן' זול יותר מבתל-אביב? רבותיי, בואו לא ניתמם - יש שיטות חדירה כאלה ואחרות למדינות, ויכול להיות שבמדינות שונות היא תמכור יותר בזול".

דבריו אלה זכו לקריאות מצד עו"ד גליה שמילוביץ-גרינגרד, נציגת תנועת "ישראל יקרה לנו", שטענה לזלזול בוטה בקהל הצרכנים בישראל: "שטראוס קיימת 7 שנים בשוק בבוסטון ומוכרת בזול - זו לא חדירה לשוק".

חייק טען כי "לא כל מי שצועק יותר חזק צודק. התעשייה הייתה בבונקר הרבה זמן, כשהמחאה משתוללת לא כל-כך נעים לשמוע את העובדות. גם אני צרכן, וגם לי יש ילדים בארץ הזו".

"אם שטראוס תוריד מחר מחירים ב-10% - באותו רגע כל המתחרות הקטנות ייעלמו מהשוק. הן לא יוכלו להוריד את המחיר באותו היקף, ואז בחסות המחאה, כל התחרות תיעלם", טען חייק.

לדבריו, "זכותה של התאחדות התעשיינים להביע את דעתה בשם החברות שהיא מייצגת - קטנות, גדולות ובינוניות. היא מייצגת תעשייה שמייצרת כאן הרבה עבודה, והגיע הזמן שנזכור את זה. מספיק עם השטויות האלה, מספיק עם זה שכל 3 אנשים בפייסבוק נחשבים קבוצת מחאה".

לדברי חייק, "הממשלה סובלת מעודף רגולציה. טוב יעשה הרגולטור אם יראה את התמונה כולה. רגולטור שיודע להוריד מחירים אבל עלול לאבד עשרות אלפי מקומות עבודה, לא יעשה את עבודתו נאמנה".

מתנועת "ישראל יקרה לנו" נמסר בתגובה לדבריו של חייק כי "זוהי גישה מתנשאת שאופיינית לאדם ששכרו (90,000 שקל בחודש) גבוה פי 10 משל ישראלי ממוצע. מר חייק הוכיח בדבריו כי לא רק שהוא מנותק מ-99% מהעם, אלא אף אינו מייצג את כל התעשיינים. תעשייני היצוא, אשר רווחיותם נשחקת בגלל לחצי השכר ויוקר המחיה, מבינים כי יוקר המחיה מושפע ממחירי המזון הגבוהים. הגיע הזמן שתעשייני היצוא ישקלו את החלפת מר חייק בנציג אשר ייצג גם אותם".

"אנו רואים הבדל מובהק בין התובנות אותן רכש הצרכן האזרחי החדש, הדורש פעולות אפקטיביות להורדת יוקר המחייה, לבין קרב המאסף שמנהלים נציגיהם של הארגונים השולטים היום בכוחות השוק. 'ישראל יקרה לנו' ו-99% מאזרחי ישראל מגבים את הצעדים והיוזמות אשר כן ננקטים כדי להקל על מצוקת יוקר המחייה של האזרח הישראלי".