מנכ"ל איקאה: "חוק סימון מוצרים וחוק ההחזר הכספי - מיותרים"

שלומי גבאי בכנס התמ"ת: "יש נטייה לקחת את היוצאים מהכלל ולהעניש את הכלל. אם רשתות מסוימות עושות מניפולציות, זה לא אומר שצריך חוק שיקשה על כולם"

מנכ"ל איקאה, שלומי גבאי, יוצא כנגד כמה מהחוקים הצרכניים הבולטים שחוקקו או הועלו בתקופה האחרונה. "חוק סימון מוצרים הוא חוק מיותר לחלוטין", אמר גבאי בפאנל בנושא "תחרות ורווחה צרכנית" שנערך במסגרת כנס הגנת הצרכן לרווחה צרכנית של התמ"ת, "יש לו פתרונות אחרים יעילים. הגשתי כבר לפני 3 שנים למשרד התמ"ת הצעה לפתרונות חליפיים".

לדבריו, "יש לנו נטייה לקחת את היוצאים מהכלל ולהעניש את הכלל. אם רשתות מסוימות עושות מניפולציות, אין זה אומר שצריך להחיל חוק שיקשה על כולם. בואו נפעל בשיקול-דעת, נחשוף את הגורמים שאינם דואגים לרווחתו של הלקוח.

"האנשים האלה (הסוחרים, א"א) - בשביל להניע את העסקים שלהם צריכים גם להרוויח כסף. הציבור כבר יעניש את כל אותן החברות והרשתות שלא ידאגו לרווחה שלו ויגבו מחירים יקרים ולא יחזירו כסף על סחורה".

גם כנגד חוק ההחזר הכספי, שנכנס לתוקפו לפני יותר משנה ונחשב על-ידי משרד התמ"ת כמוצלח יחסית ביישומו, יצא גבאי: "בכל השווקים בעולם הדבר הזה יושב על מערכת האמון בין עסקים ולקוחות. החוק הזה עשה נזק לצרכן. אם היום כדי להחזיר מוצר אני צריך להוכיח כל-כך הרבה דברים, ואין שום דרך לאכוף את הדבר הזה, אז תסלחו לי - החוק מיותר לחלוטין".

עו"ד ירון לוינסון, מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, טען בתגובה כי החוקים המדוברים אינם קיימים במקומות אחרים, פשוט משום שלא צריך אותם שם. "בארץ המצב לצערנו שונה", אמר, "ואין לנו ברירה אלא לחוקק".

"בשנה האחרונה נפל דבר", הוסיף גבאי, "ואני כולי תקווה שהדבר הזה יתפתח לדו-שיח בין הצרכן ובין הרשתות. בחיקוק ובתיקון תקנות אנחנו רק מעמיסים על הביורוקרטיה הכבדה ממילא".