האם הצרכן הישראלי יהנה מירידת מחירי המזון העולמית?

ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO) מדווח כי מחירי המזון העולמיים נמצאים במגמת ירידה וצפויים להמשיך לרדת ■ הסיבה המרכזית: ירידה בצמיחה הגלובלית ובייחוד בסין והודו, המובילה לירידה בביקושים העולמיים למוצרי המזון הבסיסיים

ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO) מדווח היום (ה') כי מחירי המזון העולמיים צפויים לרדת עוד השנה, זאת בעקבות העלייה בשיעור האבטלה העולמי והירידה בצמיחה הכלכלית של המדינות המתפתחות באסיה ודרום אמריקה.

"התחלנו לראות ירידה במחירי המזון כבר לפני מספר חודשים", אומר חוזה גרזיאנו, מנהל כללי ב-FAO. "מחירי המזון העולמיים ימשיכו באותה מגמת ירידה לפחות עד סוף שנת 2012".

גרזיאנו טוען כי הנתונים הכלכליים שסיפקה קרן המטבע העולמית, לפיהם היא עדכנה את הצמיחה של הכלכלה הגלובלית כלפי מטה, מרמה של 3.3% לרמה של 3.8% ב-2011, והעובדה כי וואן ג'יבאו, ראש ממשלת סין, הודיע לפני מספר ימים כי גם הצמיחה של סין ב-2012 תעודכן כלפי מטה, לרמה של 7.5% לעומת צמיחה של 8% ב-7 שנים האחרונות, הובילו את ארגון המזון של האו"ם להעריך כי מחירי המזון העולמיים צפויים לרדת.

"מאחר וחלה האטה כלכלית משמעותית בסין, הודו ברזיל ובחלק ממדינות גוש האירו, המשמעות היא שהביקושים למזון יירדו ולפיכך גם מחירי המזון", אומר גרזיאנו. "סין והודו הם הצרכניות הגדולות בעולם של אורז וחיטה, מאחר והביקוש במדינות אלו צפוי לרדת אז גם המחירים".

עם זאת, מייקל קריד, כלכלן ראשי בבנק ההשקעות אוסטרליה, טוען כי מחירי הדגנים עדיין גבוהים בשל העלייה המאסיבית ב-2011, וכל ארגוני החקלאות והמזון בעולם עושים מאמצים רבים להוריד עוד יותר את המחירים הללו.

למרות מגמת הירידה של מחירי המזון העולמיים, לפי מדד מחירי סל מוצרי המזון של ה-FAO חלה עליית מחירים בחודשיים האחרונים, והמדד עלה ב-1.2% בפברואר לרמה של 215 נקודות. אולם, המגמה היא מגמת ירידה ובהשוואה לרבעון המקביל ב-2011 חלה ירידה של 9.5% במדד מחירי המזון, המורכב מסל של 55 מוצרי מזון בסיסיים.

אם ניקח לדוגמא את מחירי החיטה והאורז, שני מוצרים בסיסיים אלו ירדו בעשרות אחוזים מאז השיא שנרשם עוד ב-2008 בשל המחסור העולמי שנוצר. מחירי החיטה צנחו מאז השיא של פברואר 2011 ב-29% ונסחרות בבורסת הסחורות של שיקגו במחיר של 6.46 דולרים לבושל. גם מחירי האורז צנחו ב-25% מאז השיא של 2011 ונסחרות בבורסת הסחורות של שיקגו במחיר של 13.95 דולר ל-100 פאונד.

לכן, כאשר מחירי המזון העולמיים נמצאים במגמת ירידה הצפויה להימשך, נשאלת השאלה האם גם הצרכן הישראלי יהנה מירידת מחירים זו בעתיד הקרוב? ימים יגידו.