ה"פיננשל טיימס": תוכנית רכישות אג"ח - הכרחית במשבר

במאמר מערכת ב"פיננשל טיימס" מציינים את יתרונותיה וחסרונותיה של תוכנית רכישות אג"ח, ומבהירים: "מדובר ברע הכרחי - אך הוא עדיין הכרחי"

תוכנית רכישות אג"ח היא מהלך מוניטארי הכרחי, למרות השלכות שלילות אפשריות שלו - כי יוביל להיפר-אינפלציה או כי האפקטיביות שלו ל"תמרוץ" השווקים תהיה נמוכה. כך נכתב היום (ו') במאמר מערכת שפורסם ב"פיננשל טיימס".

ב"פיננשל" מתייחסים, בניגוד לבדרך-כלל, למדיניות ההרחבה הכמותית מחוץ לארה"ב - בבריטניה, על ידי הבנק המרכזי המקומי (BOE). במסגרת הטיפול במשבר הנדל"ן הבריטי, ירכוש הבנק בסבב הרכישות השלישי שלו אג"ח ממשלתיות בהיקף של 325 מיליארד ליט"ש (510.5 מיליארד דולר).

זאת, בעוד הבנק בבריטניה מותיר את הריבית על רמה נמוכה של 0.5% - שפל כל הזמנים ב-318 שנות קיומו של הבנק. "כמו הפדרל ריזרב בארה"ב והבנק המרכזי באירופה, הבנק בבריטניה מוותר על הצעדים הקונבנציונליים ובוחר בהרחבה כמותית בוטה", נכתב ב"פיננשל".

אולם, למרות הטענה כי תוכניות הרחבה כמותית מסייעת ל"שחרור" אשראי לשווקים, ובתוך כך תורמות למעשה להפשרת ה"קיפאון" בשוק, להגדלת הצריכה הפרטית, ומכאן לעידוד הצמיחה המקומית - טוענים כלכלנים רבים כי אפקטיביות רכישות האג"ח פוחתת ככל שהזמן עובר, וכן כי מהלך שכזה טוען בחובו סיכון גדול להיפר-אינפלציה ולפיחות דרמטי בערך המטבע המקומי.

טענה נוספת שבולטת, הינה כי מהלך שכזה מנציח את הפגיעה בחוסכים הקטנים, שעמלו וחסו לרכישת נכס נדל"ן בשילוב הלוואה בתקופת עליית המחירים - וכעת מאולצים לתכנן מחדש את ההלוואות שניתנו להם, בכדי לכסות את ההפסד שנגרם להם עם ירידת ערך הבית.

זאת, כאשר בארה"ב גוברים בינתיים הקולות להשקת תוכנית רכישות שלישית על ידי הפדרל ריזרב - אשר, לפי השמועות, צפויה להתמקד ברכישת אג"ח ממשלתיות מגובות-משכתנאות, בהיקף של 500 מיליארד דולר. וזאת, בכדי ללחוץ את הריביות בשוק הנדל"ן האמריקני המקרטע, כלפי מטה.

למרות זאת, ב"פיננשל" מתעקשים כי "לולא מדיניות ההרחבה הכמותית, הכלכלה הייתה חלשה יותר, מחירי הבתים היו ממשיכים לצנוח, וכמות פשיטות הרגל הייתה גדולה", לשון המאמר.

"תוכנית הרחבה כמותית היא אמנם רע הכרחי, אבל היא עדיין - למעשה -הכרחית", מסכמים ב"פיננשל". "ולכן - עדיף להיות חיוביים, ולדאוג מכך שהתוכנית לא תפעל כמו שצריך, ולא לתהות לגבי הנזקים שהיא אולי עלול ליצור".