יכולת ההלוואה של קרנות החילוץ תגדל ל-700 מיליארד אירו

כיום, לשתי הקרנות (EFSF ו-ESM) יש יכולת הלוואה של 500 מיליארד אירו ■ בכיר בגוש האירו: "אפשרות אחת היא להגיד כי ה-EFSF כבר התחייבה ל-192 מיליארד אירו, אבל ה-ESM צריכה להתחיל דף חדש עם 500 מיליארד אירו"

יכולת ההלוואה של קרנות החילוץ של האיחוד האירופי עשויה לגדול ל-700 מיליארד אירו, לעומת 500 מיליארד אירו היום. כך לפי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס.

שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של גוש האירו ידונו בגודל קרנות החילוץ (EFSF ו-ESM) בפגישתם בקופנהאגן בסוף החודש. לשתי הקרנות יש כעת יכולת הלוואה של 500 מיליארד אירו, כלומר שהחל מיולי 2012 עד יולי 2013 הן לא יוכלו להלוות יותר מכך.

השווקים משוועים ליכולת הלוואה יותר גדולה כבר חודשים רבים, והדבר אכן עמד לדיון במספר פגישות של שרי אוצר ומנהיגי האיחוד האירופי. החשש הגדול הוא שמדינות נוספות, כמו איטליה, ספרד ואירלנד ייאלצו לקבל חבילות חילוץ גדולות כמו שקורה ביוון, והדבר צפוי להקשות רבות על כלכלת גוש האירו שכבר עתה נמצאת במיתון.

עם זאת, גרמניה התנגדה זה זמן רב לתוכנית שכזו. "בהתחשב בכך שהמצב קשה במספר מדינות, נראה לי שהאופציה הקלה ביותר היא זו שהכי פחות שאפתנית", אמר בכיר בגוש האירו, לאחר שגרמניה ככל הנראה הסירה את התנגדותה למהלך.

ה-EFSF כבר הקצתה 192 מיליארד אירו ליוון, אירלנד ופורטוגל. "אפשרות אחת היא להגיד כי ה-EFSF כבר התחייבה ל-192 מיליארד אירו, אבל ה-ESM צריכה להתחיל דף חדש עם 500 מיליארד אירו", אמר הבכיר בגוש האירו. כוח ההלוואה המשותף יגיע ל-692 מיליארד אירו, כמעט 700 מיליארד. זו אופציה אחת שדנים בה והיא ככל הנראה הכי פחות שאפתנית, ולכן הכי קלה מבחינה פוליטית".