"המוסד מסכים עם CIA: איראן לא החליטה על נשק גרעיני"

איש מודיעין אמריקני בכיר לשעבר: "אין הרבה מחלוקות בין קהיליות המודיעין של ארה"ב וישראל לגבי העובדות" ■ "ניו יורק טיימס": כך מרגלת ישראל באיראן – נעזרת במוג'אהידין חאלק ובגורמים כורדיים מצפון עיראק

נראה שמאיר דגן, ראש המוסד לשעבר, אינו המומחה המודיעיני היחידי בישראל שחולק על עמדת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון, אהוד ברק, בסוגיית איראן. "ניו יורק טיימס" מדווח היום (א'), כי ההנהגה הנוכחית של המוסד מסכימה עם הערכות קהיליית המודיעין האמריקנית, שלפיה איראן טרם החליטה האם לפתח יישומים צבאיים ליכולתה הגרעינית.

הערכות קולקטיביות של כל סוכנויות המודיעין בארה"ב, מ-2007 ו-2010, קבעו שאיראן הפסיק את מאמציה לייצר פצצה גרעינית ב-2003 ולפי שעה אין כל סימן שהתקבלה החלטה אחרת. כאמור, המוסד שותף להערכה זו, למרות שההנהגה הפוליטית בישראל דוחפת לפעולת מנע מהירה נגד איראן.

"האנשים שלהם (של המוסד) מעלים שאלות קשות מאוד, אבל המוסד אינו חולק על ארה"ב בסוגיית התכנית הגרעינית (של איראן)", אמר ל"טיימס" איש מודיעין אמריקני בכיר לשעבר. לדבריו, "אין הרבה מחלוקות בין קהיליות המודיעין של ארה"ב וישראל לגבי העובדות".

על פי פקידים אמריקניים, ארה"ב וישראל חולקות מידע מודיעיני על איראן. ישראל, מצידה, נשענת, בין היתר, על מוג'אהידין אל חאלק (M.E.K), קבוצת גולים איראניים שפועלת נגד משטר האייתאללות בטהראן. ארגון זה, שיושב בעיראק, מוגדר כארגן טרור ע"י ארה"ב, אם כי מדינות אירופה חדלו מלהגדירו כך. ישראל אף פיתחה קשרים הדוקים עם כורדיסטאן, האזור האוטונומי למחצה של הכורדים בצפון עיראק, ויש הערכה שישראלים משתמשים בסוכנים כורדיים שחודרים לאיראן דרך גבולה עם עיראק.

מכל מקום, אנשי מודיעין אמריקניים נזהרים משימוש במידע שהושג מקבוצות אופוזיציניות כמוג'אהידין אל חאלק, בעיקר בגלל הניסיון המר של ארה"ב עם הקונגרס הלאומי העיראקי, קבוצת גולים עיראקיים, בראשות אחמד צ'לאבי, שפעלו נגד צדאם חוסיין. התברר, שהקבוצה הזו סיפקה לוושינגטון מידע כוזב על התכנית הגרעינית של עיראק, שעד היום לא אותרו עקבותיה.

"אני מתייחס בחשד גדול מאוד לכל מידע שמספק מוג'אהידין אל חאלק", אמר ל"טיימס" דייוויד קיי, שריכז בזמנו את מאמצי CIA לאתר נשק גרעיני בעיראק. "לכולנו היה אי פעם עסק עם הצ'לאבים של עולמנו".

פערים מודיעיניים ניכרים לגבי הבנת הכוונות של מנהיגי איראן

חלק גדול מהדיווח ב"טיימס" מוקדש לקשיי ארה"ב להשיג מידע מודיעיני מהימן על פעילות הגרעין של איראן. בהתבטאויות פומביות ופרטיות, מביעים גורמי מודיעין אמריקניים ביטחון בהערכות של סוכנויות המודיעין שלהם לגבי התכנית הגרעינית האיראנית. עם זאת, כמה מהגורמים האלה מודים בכך שקיימים פערים מודיעיניים ניכרים לגבי הבנת הכוונות של מנהיגי איראן ולגבי השאלה האם טהראן תחליט בסופו של דבר לתת אור ירוק לפיתוח פצצה גרעינית.

על פי הדיווח, חלק גדול מהחומר על איראן שבו נוברים אנליסטים אמריקניים הוא דו-משמעי, בלתי שלם, לפעמים לא מעודכן ובדרך יש בו יותר מידע על מה שהאיראנים לא עושים ופחות מידע על מה שהם עומדים לעשות.

התוצאה היא, שאנשי המודיעין בארה"ב מזהירים שהם אינם יכולים לתת למקבלי החלטות מידע ודאי. "הייתי אומר שיש לנו כ-75% ביטחון בהערכות שלנו שהאיראנים לא חידשו את מאמציהם לפתח נשק גרעיני", אמר איש מודיעין אמריקני בכיר לשעבר.

גורם מודיעיני אחר אמר: "איראן היא המטרה המודיעינית הקשה ביותר שקיימת כיום. קשה לפצח אותה יותר מאשר את קוריאה הצפונית. במידה רבה, הדבר הזה נובע מכך שהמערכת שלהם כל כך מבלבלת... קשה לקבוע מי מדבר בסמכותיות על מה".

"אנחנו לא נמצאים בשטח ועובדה זו היא בעיה", אמר מקור זה.

לפי הדיווח ב"טיימס", סוכנויות המודיעין האמריקניות והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הצליחו בשנים האחרונות לקבץ מידע שלפיו חידשה איראן את פעילותה לפיתוח נשק גרעיני מאז 2003, אך מידע זה לא היה משמעותי דיו כדי להניע את גופי המודיעין בארה"ב לשנות את הערכתם הקודמת, שלפיה טהראן לא חידשה את מאמצי הפיתוח של פצצה גרעינית.

ארה"ב מכניסה למערכה המודיעינית נגד איראן את כל נכסיה המודיעיניים: הסוכנות לביטחון לאומי ("האוזן של ארה"ב") מצותתת לשיחות טלפוניות של פקידי רשות איראניים ומנהלת מעקבים אלקטרוניים אחרים; סוכנות הלוויינים המודיעיניים מנתחת תצלומים דיגיטליים ונתוני מכ"ם של אתרים גרעיניים; ולפי הערכות מחוץ לממשל, מפעילה ארה"ב מל"טים ברום גבוה בשמי איראן. ארה"ב שואבת גם מידע מחיישנים שהוטמנו בקרקע ליד אתרים גרעינים באיראן. חיישנים אלה יכולים לקלט סימנים אלקטרו-מגנטיים ופליטות חומרים רדיואקטיביים. האמריקנים אף נעזרים במפקחי הסוכנות לאנרגיה אטומית שמבקרים בחלק מהמתקנים האיראניים.