פנאתינייקוס? כמעט בלתי אפשרי

האם הקבוצה שזכתה אשתקד ביורוליג נחלשה? לא ממש; מאמן אוברדוביץ' הוא אותו שועל ■ בקיצור, איסטנבול רחוקה כמו שלא היתה מעולם

ערב פתיחת עונת היורוליג כתבנו כאן שהעפלה של מכבי ת"א לפיינל-פור באיסטנבול עם הסגל הנוכחי, כשהקבוצה מוסיפה לעצמה גם את פרויקט הליגה האדריאטית, תיחשב ללא פחות מהישג גדול. חצי שנה אחרי, כשרק משוכה יוונית אחת בדרך, המשימה נראית מאתגרת עוד יותר: מכבי המותשת אחרי יותר מ-60 משחקים תצטרך לנצח לפחות משחק אחד באתונה, וזה בעונה שבה לקבוצה מאזן חוץ שלילי ביורוליג (5 הפסדים ב-8 משחקים).

כשגם הצד השני של המשוואה לא נראה מבטיח, לאור מאזן החוץ החיובי של פנאתינייקוס שכולל 5 ניצחונות חוץ מ-8 משחקים שמבטיח שגם בנוקיה מכבי לא תלקק דבש.

הפרשנים מדברים על כך שהמשבר הכלכלי ביוון גרם לכך שפנאתינייקוס נחלשה בהשוואה לקבוצה שזכתה בגמר האירופי בעונה שעברה. על הנייר זה נכון. אבל בואו נשים את הקביעה הזו בפרופורציה. לפני 10 חודשים נפגשו שתי הקבוצות בגמר היורוליג, כאשר את הריצה היוונית ב-15 הדקות האחרונות ששברה את השוויון הובילו דיאמנטידיס, סאטו ובאטיסט שקלעו 28 מ-41 הנקודות באותן דקות. השלישייה הזאת, להבדיל מהשלישייה המובילה של מכבי שהתאדתה (פארגו, פרקינס, אידסון), מובילה את המועדון היווני גם השנה.

מי שעוד היה דומיננטי באותן 15 דקות של אליפות, דרו ניקולאס, עזב. אבל מעבר לחיזוק הסגל בשחקנים כמו סמית ודייויד לוגאן, פאו סגרה את הבור של ניקולאס עם הבאתו של שרונאס יאסיקביצ'יוס, אחד הרכזים הגדולים בכדורסל האירופי. ביחד איתו מעמידה פנאתינייקוס סגל אולי פחות נוצץ מזה של ברצלונה, צסק"א או סיינה, אבל יש שם את כמות הווינרים הגדולה ביותר ביורוליג. שחקנים שכבר ניצחו עשרות משחקים כשעונה שלמה מוטלת על הכף.

עם זאת, למכבי לא צריכות להיות תלונות: היא קיבלה את היריבה היחידה אותה היא מסוגלת לעבור. הסגל של פנאתינייקוס הוא החלש מבין המובילות של הבתים. הוא גם סגל מבוגר מאוד באופן יחסי (29.14), מה שיכול להיות משמעותי בסדרה צפופה ועמוסה כל כך. אלא שמאחורי הסגל הזה עומד המאמן הוותיק והגדול ביותר באירופה, מאמן שהוא מדרגה בפני עצמו. זלימיר אוברדוביץ' לא ישאיר אבן על אבן בהתקפה של מכבי. הוא יהפוך הכל ויפרק את המשחק של מכבי כמו שרק הוא יודע.

מכבי תתקשה מאוד מול היוונים גם בגלל שלא מדובר כאן על כוכב כזה או אחר שעצירתו תבטיח משהו. רק שחקן אחד בפאו קולע במאזן דו-ספרתי בממוצע, וגם זה בקושי (דיאמנטידיס 10.2 נק' למשחק). מדובר במכונה שמשחקת כדורסל לא מרהיב העונה, אבל מאוד מאוד יעיל. שמונה שחקנים שונים הובילו את פאו העונה בקליעה במשחקים.

איפה יכולה להיות נקודת האור של מכבי בכל זאת? שתי הקבוצות מזכירות מאוד אחת את השנייה בחוסר ההסתמכות שלהן על נקודות מבחוץ - פאו משיגה רק 31% מהנקודות שלה משלוש, מכבי לפני אחרונה ביורוליג עם 25% בלבד. מצד שני דווקא הקבוצה שתמצא את הקליעה לשלוש עשויה להיות זאת שתחגוג בסיום: ב-32 המשחקים שמכבי ופאו שיחקו העונה, ב-28 ניצחה הקבוצה שקלעה טוב יותר מעבר לקשת.

ועוד נקודה אחת: הנתון הבולט ביותר כשמנתחים את משחק ההתקפה של מכבי קשור הוא בקבוצתיות - בניצחונות שלה העונה מכבי מסרה 16 אסיסטים, יותר מפי שניים מאשר בהפסדים. כך שאחרי 60 משחקים כבר ברור לכל: מכבי מנצחת כקבוצה, ומפסידה כבודדים.