כולם רוצים אינפלציה

לא צריך סטטיסטיקה ממשלתית, מרגישים את זה בכיס, וזו רק התחלה

עליות מחירי נפט הם רק קצה קרחון האינפלציה. היום עדיין צריך להרחיק ראות כדי לזהות את האינפלציה הצפוייה, אבל היא תבוא בקרוב. מרכיבי האינפלציה כבר כאן, ונראה שכל בעלי ההשפעה מעוניינים לקדם אותה.

מחירי האנרגיה עולים, גם מסיבות פוליטיות ומדיניות, אבל גם לאור ההתאוששות של ארה"ב, וחזרה לצמיחה במזרח. עלייה במחירי האנרגיה גוררת עלייה במחירי כל שאר מוצרי הצריכה.

מלחמת המטבעות - הרבה כבר נכתב בנושא, ולא ארחיב, אבל ברור שהמדינות יעשו השנה כמעט הכל על מנת להחליש את ערכו של המטבע שלהן במטרה לתמוך בייצוא המקומי, במחיר התייקרות המוצרים המיובאים, וייצור מקומי המתבסס על מרכיבים מיובאים. כיום לרוב הייצור המקומי יש מרכיבי ייבוא.

החוב האדיר של המדינות המפותחות לא ניתן להחזר על פי הכללים הרגילים. זה כבר ברור. לא רק יוון, וספרד, גם ארה"ב תהיה חייבת לשחוק את החוב שלה, איך? באמצעות אינפלציה.

ריבית נמוכה - ברננקי, יו"ר הפד כבר הודיע שהריבית תשאר נמוכה בשנים הקרובות. בעקבותיו צפויים להתנהל שאר הבנקים המרכזיים בעולם. למהלך יש כמה השפעות. הראשונה היא שהכסף ישאר זול, ולכן אנשים יהיה מוכנים להחליף יותר ממנו בעבור נכסים אחרים, דבר שיתמוך בעליות המחירים.

שנית, אפיק ההשקעה באג"ח של מאבד מהאטרקטיוביות שלו, דבר שמאלץ את מנהלי ההשקעות לחפש תשואה בנדל"ן, מניות, סחורות, ואפיקי השקעה חליפיים אחרים, שמחזקים גם הם את מגמת עליית המחירים.

והסיבה המרכזית - הדפסת כסף בהיקפים אדירים, ללא גידול מקביל בתוצר. עד היום הדבר בא פחות לידי ביטוי בגלל הביקושים הנמוכים. אבל התגברות הפעילות העיסקית תחשוף את הררי הכסף הזול שעד היום החליפו ידיים בין מוסדות פיננסיים, אבל בעתיד יגיעו לציבור.

כשכל ההגופים החזקים במשק מושכים לאותו הכיוון, הסיכוי שהמהלך יתרחש עולה משמעותית.

מי יפגע מהאינפלציה?

הציבור. כרגיל.

- שחיקה בשווי החסכון שלנו. (הרי הלוונו אותו למדינות שלא יוכלו להחזיר).

- שחיקה בכח הקנייה, כי השכר לא יעלה באותו הקצב של האינפלציה.

הבשורה הקשה היא שכיוון שרובנו לא שולטים על המשכורות שלנו, קשה להתגונן מהשפעת האינפלציה על ההכנסה שלנו. רוב האוכלוסיה כבר מרגישה את האינפלציה בכיס, היא לא צריכה את הסטטיסטיקות של המדינה. התחושה הזו הובילה בקיץ שעבר למחאות הרבות ברחבי העולם.

הבשורה הטובה היא שניתן בהחלט להגן על החיסכון שלנו, ושעדיין לא מאוחר לעשות זאת. נכון שזה נשמע פחות סקסי מלהשקיע בהייטק, אבל שילוב אפיקים בין השקעה באג"ח השקעה צמודים, מדינה או קונצרניים, חשיפה למחירי האנרגיה, ישירות בחוזים על נפט, או בעקיפין על ידי השקעה במניות חברות אנרגיה, יחד עם השקעה בנכסים ראליים, כמו נדל"ן או קרנות נדל"ן יכולות בהחלט לעשות את העבודה.

Tzohar@fxcm.co.il

טל זהר עבדה הוא מנכ"ל FXCM ישראל, בית ההשקעות הגדול בעולם למסחר במט"ח, מדדי מניות וסחורות. נסחר בבורסה של ניו יורק NYSE:FXCM)