הייתה מחאה? ירידה במכירת מוצרי החלב; החטיפים דווקא עלו

קמעונאי: "המצב לא טוב. מחכים שאנשים ייצאו מתרדמת החורף; חשש שגם מכירות הפסח לא ימריאו" ■ נילסן: מתחילת השנה מכירות המשקאות, היוגורט והקוטג' צנחו

קמעונאים בישראל מעידים כי מכירות הרבעון הנוכחי "חלשות" ומביעים דאגה מהמשך המצב הנוכחי והשפעתו על ביצועי הרשתות. קמעונאי בכיר אומר ל"גלובס" כי בקצב המכירות הנוכחי בשוק, גם מכירות חג הפסח לא יביאו עמן את הבשורה ויהיו חלשות ביחס לשנים קודמות: "המצב לא טוב, ואנחנו מחכים שאנשים כבר ייצאו מתרדמת החורף וייצאו לקנות".

אמירות אלה מקבלות ביטוי גם בניתוח שערכה חברת נילסן, וממנו עולה כי ב-3 החודשים האחרונים נרשמה האטה בצריכה הריאלית (כמותית) של כלל מוצרי הצריכה השוטפת (FMCG). בהיבט הכספי ובשל עליית מחיר, חלה עלייה של 1.6% בהוצאה הכוללת.

העובדה שהאטה בצריכה נמצאה כמעט בכל ענפי ה-FMCG (מזון, משקאות וטיפוח הפרט) מעידה על כך כי מדובר במגמה כוללת. יחד עם זאת, בקטגוריית המשקאות התרחשה צניחה כמותית חדה במכירות של 7.7%, שנראה שהושפעה גם ממזג-האוויר הקר. מכירות המזון רשמו סטגנציה. בתחום טיפוח הפרט בוצעה ירידה של 1.5%, ואילו בתחום המוצרים לבית הייתה עלייה של 2.3%.

3 החודשים האחרונים אינם מבשרים טובות לחברות החלב - תנובה, שטראוס וטרה, כאשר מספר קטגוריות רושמות צניחה כספית במכירות. מכירות היוגורט עם פרי צנחו ב-12%; מכירות היוגורט הלבן ירדו ב-3%; ואילו מכירות הקוטג' צנחו ב-13%, אם כי במקרה הקוטג', מדובר בצניחה במכירות הכספיות כתוצאה מירידה מחיר, וזו לא מעידה בהכרח על ירידה בצריכה הריאלית של הקוטג'.

בנוסף, קטגוריית החלב הטרי ירדה ב-1%, ואילו קטגוריית הגבינות הצהובות רשמה סטגנציה. בשתי הקטגוריות, יש להניח כי מדובר במעבר לצריכת מוצרים זולים יותר כמו מעבר מחלב מועשר וחלב בקרטון, לחלב בשקית וכן מעבר מרכישת גבינות צהובות במדף, לרכישת גבינות צהובות במעדניה - מגמה שבלטה מאוד מתחילת חרם הקוטג'.

ענפים נוספים שבהם נרשמה ירידה בצמיחה הכספית הם הגלידות והשלגונים (4%-) והמים המינרליים (5%-).

אבל מי שציפה שבאווירת המחאה הצרכן יצמצם את הוצאותיו על החטיפים, התבדה. ב-3 החודשים האחרונים ביצעה קטגוריית החטיפים המתוקים וביצי ההפתעה עלייה של 15%, ואילו קטגוריית החטיפים המלוחים צמחה ב-7%.