תחקיר "המקור": עובדי רכבת ישראל מבצעים בדיקות תחזוקה ללא הכשרה, עם פנס וסיגריה ביד; מדריכי הפעלה מתורגמים מאנגלית בגוגל טרנסלייט

(עדכון) - הפגנה סוערת היום של עובדי הרכבת מול הכנסת: "ישראל כץ תיזהר, אריק שרון מחפש חבר" ■ יחימוביץ' הגיעה לתמוך: "סקרים מראים שהציבור שבע רצון מהשירות שנותנים לו ברכבת" ■ מפגינים ניסו לתקוף את צוות גלובס TV

כעשרה פעילים חברתיים הנמנים עם מטה המאבק למניעת ההפרטה ברכבת ישראל, בהם צעירי מר"צ, צעירי מפלגת העבודה ופעילים המזוהים עם המחאה החברתית, התפרצו אל תוך משרדי הנהלת הרכבת בזמן שדירקטוריון החברה התכנס שם כדי לאשר את השינויים הארגוניים בחברה לרבות הוצאה למיקור חוץ של אחזקת הקרונות החדשים.

כעבור מספר דקות פונו הפעילים על ידי מאבטחים, וחזרו להפגין מול המשרדים. תומר, אחד מציעירי מר"צ, אמר בשיחה עם "גלובס" כי הוא מקווה שמחאת הפעילים תעצור את מה שהוא מכנה הליך ההפרטה ברכבת.

ועד עובדי הרכבת, בראשות היו"ר גילה אדרעי, ארגן היום (ד') הפגנה של עשרות עובדים מול משכן הכנסת בירושלים, במסגרת מאבק העובדים במהלך להפרטת מערך התחזוקה של הקרונות החדשים ברכבת. אתר "גלובס" העביר את ההפגנה בשידור חי, אולם במהלך ההפגנה ניסה מפגינים לתקוף את צוות הצילום וקראו להם להפסיק לצלם. אחד השוטרים במקום הזיז את צוות הצילום וגרם לשיבושים בשידור החי.

ההפגנה התקיימה במקביל לאוהלי המחאה שהקימו עובדי הרכבת בלוד ובחיפה, וכן על רקע השבתת קרונות ההובלה שמסבה נזק של כ-3 מיליון שקל ביום.

"ביבי הביתה!", קראו העובדים, והשתמשו גם בסיסמת המחאה החברתית: "העם דורש צדק חברתי!". חלק מהעובדים אף הרחיקו לכת וקראו נגד שר התחבורה: "ישראל כץ תיזהר, אריק שרון מחפש חבר".

יו"ר מפלגת העבודה ח"כ שלי יחימוביץ' הגיעה למקום והתקבלה בקריאות "הו, הא, מי זה בא? ראש הממשלה הבא!". יחימוביץ' הביעה תמיכה בעובדים והתבטאה נגד ההפרטה: "ההפרטה פוגעת בעובדים. היא מייצרת כמות אדירה של זן חדש של עובדים שהולך וגדל - עובדי קבלן. יש המון הטעיה והמון שקרים סביב המאבק שלכם, ושר התחבורה מנצל את חוסר הפופולריות של המאבק הזה. יש חלקים גדולים של הציבור שאולי מוחאים כפיים לשר התחבורה אך בסופו של דבר הפרטת הרכבת תפגע גם בהם. סקרים מראים שהציבור שבע רצון מהשירות שנותנים לו ברכבת".

בהמשך ההפגנה הגיעה אדרעי והרוחות התלהטו. "מאבק תרבותי", כינתה אדרעי את ההפגנה. "אנחנו ננצח. הדרך צריכה להיות יותר שקולה, להביא את הציבור אלינו. אנחנו מוכרים מוצר ציבורי - אל תשכחו את זה". קהל המפגינים צעק לעברה בהתלהבות: "גילה, גילה, גילה! לא נהיה עובדי קבלן!".

דירקטוריון הרכבת אישר את השינוי המבני

דירקטוריון רכבת ישראל בראשות אורי יוגב אישר היום את התוכנית המפורטת לשינוי מבני במסגרתו יוקמו 3 חברות בנות. מדובר באחת הרפורמות המשמעותיות שנעשו בחברות ממשלתיות בישראל. במסגרת התוכנית ועל פי המתווה שהציג השר, תוקמנה ברכבת ישראל 3 חברות בנות: תחזוקה, מטענים, נדל"ן ומסחר, בהן ישולבו עובדי החוזה הקיבוצי, תוך שמירה על זכויותיהם. יש להדגיש כי עסקי הליבה ובראשם הסעת נוסעים וכן ניהול תנועת הרכבות, ניהול אחזת המסילה, ניהול מערכות התקשורת וכו', היו ויישארו בניהול ישיר ומלא של רכבת ישראל.

"המקור" חשף: ההכשרה הלקויה של עובדי הרכבת

אמש בתוכנית התחקירים "המקור" בערוץ 10 שודר תחקיר מעמיק על ההכשרה הלקויה של עובדי הרכבת. כתב "המקור", צ'יקו מנשה, ערך השוואה של הכשרת עובדי רכבת ישראל לעומת ההכשרה שמקבלים עובדי הרכבת באנגליה, במוסך של חברת בומברדיה שאמורה לספק את מערך התחזוקה בקרונות החדשים גם בישראל, מה שמהווה את ליבת הסכסוך.

"אני הידע שלי אפסי", התוודה עובד במוסך הרכבת בחיפה. "אמרתי את זה גם לסמנכ"ל וגם למנכ"ל שאם יש תקלה - אני לא יודע לתת מענה. אמרו לי שיהיה בטיפול, יהיה בסדר". עובד אחר אמר: "יש כאן מחרטה שקונים אותה במיליונים ונסגרת בשעה שלוש ורבע במקום לעשות עבודה. זה ממש כאב לב".

במוסך בלוד, מצלמות "המקור" צילמו עובדים חסרי הכשרה שמבצעים בדיקות קריטיות עם סיגריה ביד ובלי פנס - ללא בקרת איכות. באנגליה, לעומת זאת, נראים עובדי התחזוקה כמו עובדי היי-טק, עם ציוד, חליפות מיוחדות וסטנדרטים גבוהים מאוד.

בתוכנית צולם גם יוסי (שם בדוי), ישראלי שהוכשר לפני חצי שנה במפעלי בומברדיה בחו"ל לקראת כניסת החברה לכאן. לדבריו, הוא דרש להישאר מוסתר מחשש שעובדי הרכבת יפגעו בו. בתוכנית הוא ציין כי "עברתי הכשרה באנגליה ואיטליה. אחרי כל קורס, שמנוהל כמה שעות בכיתה, ולאחר מבחן מעשי בשטח, אנחנו עושים מבחן עיוני בכיתה. בפועל, כשירדנו לשטח, למדנו יום-יומיים רק על המערכים הגלובאליים הכלליים, ולאחר מכן יותר נכנסנו לקרביים של זה".

וברכבת ישראל? תחקיר "המקור" חשף כי אפילו הנהלים הכתובים במדריכים המחולקים לעובדי התחזוקה לא מתורגמים כמו שצריך. אחד העובדים הראה לצ'יקו מנשה דפים מודפסים ואמר: "זה המדריך שתרגמו אותו בגוגל. יש שם משהו שאתה מעתיק את הטקסט וזה מתרגם לך מאנגלית לעברית. זה לא תרגום אחד לאחד, אבל מבינים בגדול".