וול סטריט לא התלהבה מאבן קיסר: המחיר נחתך ב-27%

תג המחיר של אבן קיסר בהנפקה: "רק" 356 מיליון דולר לעומת שווי של 485 מיליון דולר אליו כיוונה החברה ■ הצעת המכר של קיבוץ שדות ים וקרן טנא בוטלה

תרשו לנו להניח שבכירי אבן קיסר, יצרנית משטחי הקוורץ הקיבוצית, קיוו כי דרכה הציבורית של החברה תתחיל מעט אחרת. הגאות היחסית-עקבית בשוק ההון האמריקני אולי גרמה להם לחלום כי אבן קיסר תתקבל בזרועות פתוחות, ולכל הפחות תקבל את תג המחיר הממוצע שהצמידה לעצמה: 485 מיליון דולר. אך אתמול בלילה הם נאלצו להתעורר מהחלום, ולהבין כי כשוול סטריט לא מתאהבת, היא פשוט לא מתאהבת.

אבן קיסר השלימה אתמול את הנפקתה הראשונית בשוק ההון האמריקני, ותוצאותיה היו רחוקות מהתכנון המקורי של החברה ושל בנקי ההשקעות שליוו אותה. החברה הנפיקה 6.66 מיליון מניות לפי מחיר של 11 דולר למניה, וזאת לעומת 15 דולר בממוצע כפי שתוכנן.

ובמילים קצת יותר מפורשות, החברה נאלצה לחתוך 27% משוויה - יותר מרבע, נתון שרחוק מלהיות מבוטל - כדי להפוך לציבורית בנאסד"ק.

וזה לא הכל: הצעת המכר, שאמורה הייתה להיכלל בהנפקה, בוטלה לחלוטין, וכל המניות שהונפקו נמכרו על ידי החברה עצמה. כך, גייסה אבן קיסר לקופתה "רק" 73.3 מיליון דולר לפי שווי צנוע בהרבה מהמתוכנן - 356 מיליון דולר. שווי זה משקף כרגע לחברה מכפיל רווח 12 בגין תוצאותיה בשנה החולפת.

בעלי השליטה יצטרכו להמתין

בעלי השליטה בחברה, נזכיר, קיוו לנצל את ההנפקה כדי להיפגש עם מזומנים, אך כעת כנראה שהם יצטרכו להמתין עד שיוכלו לעשות זאת, או לפחות לנסות שוב. קיבוץ שדות ים, בעל 70.1% מההון, קיווה למכור מניות בשווי של 14.4 מיליון דולר, ואילו קרן טנא, בעלת 29.9% מההון, קיוותה למכור מניות בשווי צנוע בהרבה של 600 אלף דולר. לאחר ההנפקה, ייוותר הקיבוץ עם החזקה של 57.8%, אילו קרן טנא תיוותר עם החזקה של 24.7%.

האכזבה של בעלי השליטה הללו מתג המחיר שהוצמד לחברה באה לידי ביטוי בעובדה שאפילו את אופציית ה"גרין שו" (חיתום היתר), יקבלו חתמי ההנפקה מהחברה עצמה ולא מבעלי המניות בה. אלו יוכלו לרכוש מאבן קיסר 999 אלף מניות נוספות, וכך להזרים לקופתה 11 מיליון דולר נוספים.

כחתמי ההנפקה הראשיים שימשו בנקי ההשקעות ג'יי.פי מורגן, ברקליס קפיטל וקרדיט סוויס, ואילו כחתמי משנה שימשו בנקי ההשקעות Baird ו-Stifel Nicolaus Weisel. חמשת אלו ייאלצו להסתפק בעמלת חיתום (על בסיס 7% מהסך שגויס) של 5.1 מיליון דולר בלבד.

מניית אבן קיסר תחל להיסחר היום בנאסד"ק תחת הסימול CSTE. אבן קיסר, שהוקמה לפני 25 שנה (ממש השנה חוגגת החברה חצי יובל להקמתה), מייצרת משטחי קוורץ לבית ולעסק. קוורץ הוא מינרל נפוץ, שקוף, וצלול מזכוכית אך קשה מפלדה, מה שהופך אותו לפופולרי יותר ויותר בהשוואה למשטחי גרנית וחומרי גלם אחרים.

"זה בגלל המצב הגיאו-פוליטי"

את האכזבה בקולו של יוס שירן, מנכ"ל אבן קיסר, אפשר היה לשמוע ממרחקים. ועדיין, שירן, שהתעורר הבוקר בניו יורק כדי לפתוח את המסחר בנאסד"ק ביחד עם יתר בכירי החברה, ניסה לגמד מעט את אכזבתו מתוצאות ההנפקה והשלכותיה. "למרות שהחברה הונפקה לפי שווי נמוך ממה שתכננו אנו מרוצים מהמהלך, ומקווים שבהמשך הדרך אבן קיסר תקבל שווי ראוי יותר, בהתאם לביצועיה", אמר שירן בפתח שיחת ועידה שקיימה היום החברה. "ההנפקה היא אמצעי ולא מטרה בפני עצמה".

בתגובה לשאלת "גלובס" על נורות האזהרה שהרחיקו את המשקיעים מהחברה, ציין שירן את המצב הגיאו-פוליטי ואת יחסי ישראל עם איראן וטורקיה כסיבות המכריעות. "זה כנראה מה שהדאיג אותם", אמר. "למיטב הבנתנו, לא היה משהו ספציפי שקשור בחברה, שאינו בשליטתה, שהדאיג אותם".

שירן אף הדגיש כי החיבוק הקר יחסית שקיבלה החברה מוול סטריט לא גרם לה לשקול לדחות את ההנפקה למועד אחר. "למרות הכול, אנו מרוצים", סיכם.