המועמד של אובמה לנשיא הבנק העולמי: ג'ים יונג קים

מדובר במועמד מפתיע לאחר שבימים האחרונים דובר על לארי סאמרס, שר האוצר לשעבר, סוזן רייס, שגרירת ארה"ב באו"ם, וג'פרי זקס, גם הוא כלכלן ידוע שעומד בראש "מכון כדור הארץ" באוניברסיטת קולומביה

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הציג היום את המועמד שלו לתפקיד נשיא הבנק העולמי - ג'ים יונג קים, אזרח אמריקני ממוצא קוריאני המכהן בתפקיד נשיא אוניברסיטת דארטמות' (Dartmouth College).

"הגיע הזמן שלתפקיד החשוב הזה ימונה מישהו שעסק בעולם המתפתח. קים פעל יותר משני עשורים על מנת לשפר את תנאי המחייה במדינות מתפתחות ברחבי העולם", אמר אובמה.

מדובר במועמד מפתיע לאחר שבימים האחרונים דובר על לארי סאמרס, שר האוצר לשעבר, סוזן רייס, שגרירת ארה"ב באו"ם, וג'פרי זקס, גם הוא כלכלן ידוע שעומד בראש "מכון כדור הארץ" באוניברסיטת קולומביה

ה"פיננשיאל טיימס" דיווח אתמול כי ארה"ב נתונה תחת לחץ חזק להציג אישיות בכירה כמועמד לנשיאות הבנק העולמי, לאחר ששתי מדינות מתפתחות הציבו מועמדים ראויים למשרה הזו. נגוזי אוקנג'ו איווילה, שרת האוצר של ניגריה, וחוסה אנטוניו אוקאמפו, שר האוצר לשעבר של קולומביה, יוצגו כמועמדים לראשות הבנק העולמי לפני פקיעת תאריך היעד להגשת המועמדויות היום (ו').

מאז הקמת הבנק העולמי ב-1944, הנשיא שכיהן בראשו היה תמיד אמריקני, אך המדינות המתפתחות לוחצות למנות נשיא על סמך כישוריו ולא השתייכותו הלאומית. ארה"ב תאבד לגיטימיות אם היא תציע מועמד בקליבר נמוך מדי למוסד שבו עובדים אנשי מקצוע ראויים רבים מהמדינות המתפתחות. "המועמדויות הללו אינן סמליות בלבד", אמר אוקאמפו. "הן מהוות הוכחה לכך שהמדינות המתפתחות יכולות להציב מועמדים טובים וראויים - אולי באותה מידה או יותר מאשר מועמדים אמריקנים".

בניגוד למאבק האחרון על ניהול קרן המטבע הבינלאומית, שהיה למעשה סגור אחרי ששרת האוצר הצרפתייה לשעבר כריסטין לגארד גייסה תמיכה ברחבי העולם, המדינות המתפתחות מתארגנות לקידום מועמד משלהן לבנק העולמי. "אנחנו, המדינות המתעוררות והמתפתחות, עושות מאמץ מתואם למצוא את המועמדים המוכשרים והמתאימים ביותר לתפקיד", אמר עמאר בהאטצ'אריה, מנהל משרד 24G בוושינגטון. 24G היא קבוצת המדינות המתפתחות הגדולות ביותר.

גם מדינות BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין) היו פעילות בדיון על איתור מועמדים. אוקנג'ו איווילה הניגרית כיהנה בעבר כמנהלת הבנק העולמי, וכעת היא מכהנת בפעם השנייה כשרת האוצר של ארצה. "מה שמשמעותי כאן הוא שהיא לא ביקשה לעצמה את המינוי", אמר מקור ממשלתי ניגרי, "אבל יש התלהבות רבה מהרעיון שהיא תעמוד בראש הבנק העולמי. זה קמפיין של מדינות השווקים המתעוררים". דרום אפריקה וכמה מדינות אפריקניות נוספות תומכות במועמדות של אוקנג'ו איווילה.