ההנפקה הגרועה ביותר בהיסטוריה - ואיך אפל קשורה?

חברת BATS תרצה לשכוח את יום שישי ה-23 במארס ■ החברה נאלצה לבטל את ההנפקה של החברה בעקבות סדרת תקלות מביכה בבורסת BATS שהיא מנהלת

חוק הבסיס של חוקי מרפי אומר: "שכל מה שעלול להשתבש - אכן ישתבש". חברת BATS,שמנהלת בורסה בדומה לבורסה של הנאסד"ק או ה-NYSE, לא האמינה שהיא תחווה על בשרה את האמירה הזאת ביום הראשון להנפקה הציבורת הראשונית שלה, ועוד בבורסה של עצמה.

ההנפקה של החברה הייתה אמורה להתקיים אתמול (ו'), כשסדרת הכישלונות של החברה התחילה כבר ביום חמישי כשניתנה הערכה של 15.25 דולר למניה, שהייתה בטווח הנמוך ביותר עבור המניה.

אתמול, עוד לפני ההנפקה, חלה ירידה חדה ופתאומית במחיר המניה של אפל שירדה בכ-9% מה שגרם להפסקת המסחר במניה. לאחר בירור בנושא התברר שמקור התקלה נובע מפקודות שנשלחו מהבורסה של BATS והן אלה שגרמו לירידה במחיר המניה של אפל.

התקלה הזאת בבורסה של BATS לא הייתה סוף הסיפור עבור החברה שמנהלת אותה, שכן מיד לאחר שהחברה הנפיקה את המניות שלה, המחיר של המניה קרס מ-15.25 דולר למניה לכ-4 סנט בלבד למניה, הקריסה הזאת גרמה להפסקת מסחר במניה. המהלך הזה גרם להפסקת מסחר בכל הבורסה של BATS והיא נאלצה להעביר את המסחר לבורסת הנאסד"ק שמאוחר יותר החליטה על מחיקת הפקודות שגרמה למניה של BATS לקרוס.

מיד לאחר הפסקת המסחר הודיעה החברה שהפסקת המסחר במניה הינה זמנית ותתחדש בהמשך היום, ואלם ככל שחלפו השעות החברה דחתה מספר פעמים את השעה בה יתחדש המסחר, עד שלבסוף נאלצה החברה לבטל את ההנפקה.

ב"וול סטריט ז'ורנל" דיווחו אתמול בעקבות סדרת התקלות הזאת, הודיעה חברת BATS שהיא אינה מתכוונת לצאת בהנפקה חדשה בעתיד הקרוב. ואילו בבלומברג מעריכים שה"פיסקאו" הזה בהנפקה יעלה לחתמים של החברה - שכוללים בין היתר את הבנקים מורגן סטנלי , סיטיגרופ וקרדיט סוויס - קרוב ל-7.1 מיליון דולר.