מונטי מזהיר: "איטליה בסכנה; משבר החוב עלול לחזור"

ראש ממשלת איטליה מביע דאגה מחובותיה של ספרד, שעלולים "לגרור את איטליה חודשים אחורה" ■ ברקע, התשואות על האג"ח הספרדיות עולות; מונטי: "זה גורם לדאגה גדולה"

ראש ממשלת איטליה מריו מונטי, הביע אמש (שבת) דאגה עמוקה מחובותיה המאמירים של ספרד, תוך שהוא מציין כי "לא דרוש הרבה" שמשבר החוב בגוש האירו יתפרץ מחדש ויגבר הסיכון כי הוא יתפשט לעבר איטליה.

מונטי המשיך בנימה אופטימית יותר את נאומו אמש, כאשר שיבח את הרפורמות הכלכליות שמבצעת ממשלת ספרד, אולם ציין כי "מדאיג שהממשלה הספרדית לא עמדה ביעדיה התקציביים לשנת 2011".

ספרד הפתיעה כלכלנים ברחבי השווקים כאשר הודיעה בחודש פברואר כי פספסה את יעדי התקציב שלה לשנת 2011. ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, הודיע דאז כי הגרעון ב-2011 עמד על 8.5% מהתמ"ג (משמעותית מעל היעד הנדרש - 4.4%). בתוך כך, העלתה המדינה גם את יעד הגרעון שלה ל-2012 מעבר לרף הרצוי - ל-5.8% מהתמ"ג. (לסיפור המלא)

"ספרד אמנם ביצעה רפורמות בשוק העבודה, אולם היא לא העניקה תשומת לב מספקת לכלכלה הציבורית", דברי מונטי. "זה גורם לדאגה גדולה - שכן התשואות על האיגרות הספרדיות עולות, וידרשו הרבה זמן ומאמץ כדי למתן את העליות".

עוד הזהיר מונטי, כי הצתה מחדש של משבר החוב באירופה תגרור אחורה גם את איטליה - שביצעה רפורמות וצעדי צנע רבים - "זה עניין של ללכת חודשים לאחור", ציין. איטליה, כזכור, העבירה צעדי צנע בהיקף של 33 מיליארד אירו (44.77 מיליארד דולר) בדצמבר 2011, במטרה להגיע לאיזון תקציבי בשנת 2013.

ברקע, תשואות האג"ח הספרדיות מוסיפות לעלות - ותשואות האיגרות הספרדיות ל-10 שנים עלו ל-5.4%, 0.8% מעל ערכן בחודש שעבר.