דיווח: מנגנוני החילוץ באירופה יורחבו לכ-940 מיליארד אירו

הסוכנויות הזרות מצטטות "מקור אירופאי בכיר", שגורס כי ממשלת גרמניה תשתתף במינוף מנגנוני החילוץ ביבשת

האם מנגנוני החילוץ באירופה יורחבו להיקף הגדול כפליים מהיקפם כיום? לפי דיווחים בסוכנויות הזרות הלילה (ב'), ממשלת גרמניה צפויה להגדיל את השתתפותה במתן הלוואות ליתרות החירום האירופאית - ובכך להגדיל את היקף מנגנוני החילוץ באירופה לסכום של כ-940 מיליארד אירו. הדיווחים מצטטים מקור אירופאי בכיר, שסירב להזדהות לאור רגישות העניין.

כיום, באירופה, ישנה קרן החילוץ האירופאית (EFSF) בהיקף של 440 מיליארד אירו, אשר כוננה בשנים 2009-2010 לנוכח משבר החוב האירופי - במטרה לאפשר הלוואות לעתות חירום לכלכלות אירופה ה"מתקשות".

במקביל להקמת ה-EFSF, הוחלט בזמנו על הקמת מנגנון ייצוב קבוע (ESM), בהיקף של 500 עד 550 מיליארד אירו, אשר מדינות אירופה ישתתפו בהקמתו - כדי לכננו באופן קבוע כדי שיהווה "חומת אש" בפני משברים עתידיים.

באוקטובר 2011, החליטו שרי האוצר של גוש האירו על מינופה של ה-EFSF להיקף של כטריליון אירו, ושקלו לכננה כמנגנון סיוע קבוע (כאשר עתידו של ה-ESM נותר לוט בערפל) - אולם עקב אי-נכונות מדינות דוגמת ארה"ב, ברזיל, סין ויפן להשתתף במתן הלוואות לקרן, הדבר לא התרחש.

אולם בחודשים האחרונים, דיווחים בתקשורת הזרה גרסו כי חלק מהמדינות אשר נתבקשו לסייע, דוגמת ברזיל ויפן, הביעו רצון עקרוני להשקיע במנגנוני החילוץ האירופאים כדי לסייע ליבשת להימנע ממשבר. כעת, עם הדיווח כי גם ממשלת גרמניה תסייע במינוף המנגנונים, ייתכן ותוכניתם של שרי האוצר למנף את יתרות החילוץ באירופה להיקף שמתקרב לרף הטריליון אירו, תצא לפועל.