דוח: בנקי ההשקעות בעולם יגרעו טריליון דולר ממאזניהם

לפי דוח מיוחד שפרסמו במשותף מורגן סטנלי ואוליבר ווימן לחצי הרגולוציה במערכת הבנקאות בכל העולם ועלויות מימון גבוהות יגרמו לבנקי השקעות לצמצם את פעילותם ולמכור נכסים בהיקפים גבוהים בשנתיים הקרובות

בנקי ההשקעות בעולם צפויים לגרוע מהמאזנים שלהם כטריליון דולר בשנתיים הקרובות, בעיקר בשל הוצאות מימון גבוהות ולחצים רגולטורים, כך לפי דוח מיוחד שפרסמו במשותף מורגן סטנלי ואוליבר ווימן, הצופים זעזוע עולמי בסקטור הבנקאות בתקופה הקרובה.

לפי הדוח, תנאי הרגולציה המחמירים, שאותם קובעים הרגולטורים המרכזיים, בנקי ההשקעות ידרשו להגדיל את יחס הלימות ההון כדי להגדיל את "כרית הביטחון" שלהם. כמו כן, הוצאות מימון כבדים יחתכו את רווחי הבנקים בכ-15% בשנתיים הקרובות, או בסך הכל בכטריליון דולר.

בנוסף, צופים האנליסטים כי לבנקי ההשקעות ייגרמו הפסדים בהיקף של 10-12 מיליארד דולר והם יהיו חייבים לבצע צעדי התייעלות נרחבים שיכללו פיטורי עובדים וגריעת השקעות בנכסים הנמצאים באזורים שלא באזורי "הליבה" שבהם משקיעים הבנקים, קרי בנכסים מסוכנים יחסית.

הדוח מצביע על כך שבנקי ההשקעות ציצמצו את היקף פעולתם בשנה החולפת ב-7% וצפויים לצמצם את פעילותם בעוד 10% בשנתיים הקרובות. "זוהי תקופת הכרעה של בנקי ההשקעות", אומר היו ואן סטניס, אנליסט במורגן סטנלי. "השווקים אינם מעריכים באופן רצינולי את המצב בו ניצבים בנקי ההשקעות ולאן מועדות פניהם".

ניתן לומר כי קיימת מגמה כלל עולמית של הגברת תנאי הרגולוציה במערכת הבנקאות, שבאה ליידי ביטוי בעיקר בהגדלת יחס ההלימות של הבנקים, זאת הן בשל משבר החוב האירופי והן בשל הלקחים שהפיקו הרגולטורים בכל העולם ממשבר הסאב פריים ב-2008 שמוטט מספר רב של בנקים בארה"ב ואירופה.

בתגובה לצעדי הרגולציה המחמירים בנקים רבים באירופה וארה"ב בשישה חודשים האחרונים החלו לצמצם את פעילותם. כך למשל, בנק ההשקעות רויאל בנק אוף סקוטלנד מכר נכסים עם סיכון גבוה בהיקף של 70 מיליארד אירו במטרה לעמוד בתנאי הרגולציה המחמירים.