אופנהיימר: מהי הבעיה המרכזית בתעודות סל הממונפות?

הבעיה המרכזית בתעודות הללו היא חשיפה לנכס בסיס באמצעות נגזרים, אופציות או חוזים עתידיים, לצד חישוב יומי של התשואה

עולם הקרנות ותעודות הסל הולך וגדל על בסיס כמעט יומיומי, והפך כבר מזמן לכלי הפופולרי ביותר בקרב המשקיעים. אולם כמו בכל שוק שנמצא במגמת עלייה, ישנן גם לא מעט פינות בעייתיות, שעלולות להביא להפסדים כבדים של המשקיע.

זהירות מיוחדת נדרשת בתעודות סל ממונפות, אשר מבטיחות למשקיע תשואה כפולה או אף משולשת מתשואת נכס הבסיס (מדד מניות, סחורה או כל דבר אחר).

הבעיה המרכזית בתעודות הללו, היא חשיפה לנכס בסיס באמצעות נגזרים, אופציות או חוזים עתידיים, לצד חישוב יומי של התשואה. כלומר, בכל יום מתחיל החישוב מחדש. הדבר בעייתי במיוחד אם השוק הולך לכיוון הפוך מהערכת המשקיע - כאשר שער התעודה נשחק במהירות. בנוסף, אם התעודה מיישמת חשיפה לנכס הבסיס באמצעות חוזים עתידיים, השינויים בתמחור החוזה עלולים להשפיע שלילית על התעודה.

דוגמה להפרשי שערים בין נכס הבסיס לתעודת סל מבוססת חוזים עתידיים, היא UNG, שאמורה לספק חשיפה למחירי הגז הטבעי. בעוד מחיר הגז הטבעי ירד בשנה החולפת בכ-48%, שערי התעודה ירדו בכ-62%.

אולם במקרי תעודות סל ממונפות, עלולים נזקי המשקיעים להיות גבוהים עוד יותר. לדוגמה, תעודת סל FAS, המספקת חשיפה משולשת למגזר הפיננסים בארה"ב, הציגה במהלך השנה האחרונה ירידה של כ-26%, בהשוואה לירידת נכס הבסיס של כ-1% בלבד (כולל תשלומי הדיבידנד); וזאת כבר אחרי עלייה ניכרת מתחילת השנה.

טלטלה בתעודה

הסיפור הטרי שמעיד על מידת הסיכון וההפסדים הפוטנציאליים בתעודות סל ממונפות, הוא הטלטלה בתעודת TVIX (VelocityShares Daily 2x VIX ST ETN) שהתרחבה בשבוע שעבר. התעודה נועדה לספק תשואה כפולה לעליית מדד התנודתיות VIX, שירד באחרונה לשפל חדש. מדובר ברמה נמוכה היסטורית - משקיעים רבים חיפשו כלי חשיפה לתרחיש העלייה במדד ה-VIX ורצו לרכוש את יחידות TVIX, והיקף נכסי התעודה תפח פי ארבעה במהלך השנה האחרונה לכ-650 מיליון דולר.

במצב זה, קרדיט סוויס, בנק ההשקעות השווייצרי האחראי על ניהול התעודה, הפסיק לייצר יחידות חדשות; אך ביקושי יתר ליחידות התעודה הובילו לסטייה של שערי התעודה מנכס הבסיס, ושערי תעודת TVIX נסחרו בפרמיה של למעלה מ-80% מעל השווי ההוגן. בשבוע שעבר הגיע המצב לנקודת שבירה, כאשר משקיעים רבים החלו לבצע שורט על יחידות התעודה, ובעקבות כך צנח שער תעודות TVIX בכ-50% ביומיים - מכ-14 דולר לכ-7 דולר.

המקרה של תעודת TVIX מלמד, כי השקעה בתעודות סל ממונפות הינה מסוכנת, ועלולה להביא להפסדים כבדים גם אם ההימור המקורי היה נכון. לכן יש חשיבות רבה לבחינת מבנה כל תעודה, ולגילוי זהירות ממוצרים אקזוטיים בקרב תעודות הסל.

ככלל, יש עדיפות לקרנות סל (ETFs), המחזיקות באופן ישיר בהחזקות המרכיבות את נכס הבסיס; על פני תעודות סל (ETNs), שמאחוריהן עומדים חוזים המורכבים ע"י הברוקרים, ולכן נושאות סיכון של אותו ברוקר, בנוסף לסיכוני השוק.

*** הכותב הוא אנליסט בכיר של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם