גובש תקציב חדש עבור בתי-אבות ומוסדות אשפוז סיעודיים

כמעט שנה אחרי שביהמ"ש ביטל את התעריפים שקבעה המדינה עבור בתי-אבות ומוסדות אשפוז סיעודיים, בטענה כי הם אינם מאפשרים זכות לקיום בכבוד עבור הקשישים או רווח סביר למוסדות עצמם, משרדי הבריאות והאוצר גיבשו תעריפים משופרים

כמעט שנה אחרי שבית המשפט המחוזי בת"א ביטל את התעריפים שקבעה המדינה עבור בתי אבות ומוסדות אשפוז סיעודיים, בטענה כי הם אינם מאפשרים זכות לקיום בכבוד עבור הקשישים, או רווח סביר למוסדות עצמם, משרדי הבריאות והאוצר גיבשו תעריפים משופרים. ל"גלובס" נודע כי היום (ה') צפוי להתפרסם מכרז חדש, בעלות כוללת של 1.6 מיליארד שקל בשנה, שלפי הערכות שוב לא ימצא חן בעיני אותם מוסדות.

בעוד שמוסדות הסיעוד דרשו תוספת קבועה של כ-50 שקל ליום פר מאושפז, כך שתעריף האשפוז הממוצע יעמוד על כ-385 שקל, המכרז החדש קובע תוספות דיפרנציאליות, על פי רמת הדירוג של כל מוסד. כך, נקבעו 8 דירוגים שונים לפי קריטריונים של איכות התשתיות וכוח האדם של המוסד.

התעריף החדש של מוסד ברמת דירוג נמוכה יעלה בשנה הראשונה ב-10.6% מעבר לתעריף הישן שעמד בממוצע על 335 שקל ליום פר אדם, בשנה השנייה ב-12% ובשלישית ב-13.1%. מוסד ברמת דירוג גבוהה יזכה לתוספת של 15.7%, בשנה השנייה כ-16% ובשלישית 17% - בדומה לתעריף שקיוו לקבל כלל המוסדות. משרד הבריאות, בראשות המנכ"ל פרופ' רוני גמזו, צפוי לפרסם בקרוב באתר האינטרנט שלו את הדירוגים של כל מוסד, כך שיהיו שקופים לציבור הרחב ויקלו את הבחירה במוסדות מבחינה צרכנית. תעריפים אלה ניתנים רק בגין מאושפזים הזכאים לסבסוד לפי החלטת המוסד לביטוח לאומי.

גורמים שעמלו על המכרז החדש טוענים כי הם התעקשו על המודל הדיפרנציאלי כדי לעודד את בתי האבות ומוסדות הסיעוד האחרים לשפר את עצמם, כדי לזכות בתעריפים גבוהים יותר. שיפור כזה פירושו בין השאר הפחתת מספר המאושפזים בכל חדר. עוד כולל המכרז תוספת תקינה עבור רוקחים, קלינאי תקשורת וכוחות עזר. על פי אותם גורמים, הדגש על שיפור התשתיות ניתן בין השאר בשל הזדקנות האוכלוסייה, שהמשמעות שלה היא לא רק אריכות חיים - אלא אריכות השהות במוסדות גריאטריים.

"אחריות ישירה של המדינה"

במשרד האוצר מאמינים מאוד במודל שגובש במסגרת המכרז החדש, אולם עדיין דבקים בטענה כי גם המכרז הקודם, שנפסל על ידי בית המשפט, היה הוגן למדי.

אף על פי שהמכרז החדש צפוי לצאת לדרך, מתעקשים באוצר להמשיך בהליך הערעור כנגד החלטת המחוזי מהשנה שעברה. במשרד הבריאות הבהירו תחילה כי הם מסרבים לערער על קביעת בית המשפט וכי הם מסכימים שיש לשפר את התעריפים, אולם לפחות באופן רשמי משרד הבריאות חתום גם הוא על הערעור הזה. עם זאת, משרד הבריאות הוא שהתעקש לצאת במכרז חדש על אף הערעור. נזכיר כי השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן כתבה אז בפסיקתה: "בהפרטה ובמיקור חוץ המדינה אינה רשאית להתנער מאחריותה למימון רווח סביר לגוף המופרט... אחריות המדינה למימון שירות האשפוז הסיעודי היא אחריות ישירה ופוזיטיבית, להבדיל מאחריותה לפיקוח על הביצוע. לאור אלו, התעריף שנקבע לוקה בחוסר סבירות קיצוני".

עוד קבעה השופטת אגמון-גונן כי על המדינה לשלם לכל אחד מהעותרים, ובהם גם רשת "משען", סכום של 45 אלף שקל בגין הוצאות משפט. את הפסיקה היא פתחה בציטוט: "אל תשליכני לעת זקנה, ככלות כוחי אל תעזבני".