20 מנהלים בחברות ציבוריות גרפו 250 מיליון ש' ב-2011

שיאני השכר: דוד עזריאלי וניר גלעד עם כ-21 מיליון שקל כל אחד ■ היכנסו וצפו בטבלאות המלאות: כמה הרוויחו המנהלים ואיזו תשואה הניבו המניות?

"תגידו, מאיזו רמת שכר אתם שמים תמונה של המנהל בשער העיתון?", שאל אותנו השבוע בפחד בלתי מוסתר אחד ממנהלי החברות הציבוריות. אם בעבר התחרו ביניהם המנהלים מי מקבל יותר (בהנחה שזה מדד למי מוכשר יותר), היום, בעידן המחאה החברתית, זו כבר לא כזו גאווה גדולה. בכל זאת, כשחלק ניכר מהציבור מתקשה להתמודד עם העלייה במחירי החשמל, הדלק והמזון, לא נעים שכולם יידעו שאתה מרוויח כל כך הרבה מיליונים.

רבות נכתב בשנים קודמות על תרומתן של טבלאות השכר - אותן החל "גלובס" לפרסם לפני 18 שנה - לעלייה הנחשונית בעלויות שכר המנהלים. השנה, בראשונה, הרגשנו בשינוי מסוים: לחברות ולמנהלים היה חשוב למצוא פתרונות שונים להפחתת עלויות השכר, בין אם באמצעות חשבונאות יצירתית, תרומה, או ויתור על חלק מהסכומים וההטבות.

ועדיין, בסופו של דבר, המספרים מדהימים: תשטפו את העיניים ברשימת 20 מקבלי השכר הגבוה ביותר לשנת 2011 ותראו לפניכם 20 מנהלים שגרפו ביחד בשנה שעברה שכר בעלות של כרבע מיליארד שקל. חלקם אכן מוכשרים והובילו את החברה בראשה הם עומדים להישגים יפים, אבל האם ישנם 20 אנשים, מוכשרים ככל שיהיו, שאכן שווים סכום כזה? נדמה לנו שהתשובה ברורה.

למען ההגינות נציין כי אחרי שמקלפים את הטבת האופציות (שבמקרים רבים נמצאות מחוץ לכסף), ומורידים מס, מגלים כי רק כמה עשרות מנהלים בכירים הפכו בשנים האחרונות למיליונרים כבדים. מדובר בשכבה דקה של אנשים כמו עקיבא מוזס, אלי יונס, ארז ויגודמן, גליה מאור וניר גלעד, שצברו עשרות מיליוני שקלים, ואף יותר.

רוב המנהלים הבכירים בחברות הציבוריות לוקחים איתם הביתה 50-100 אלף שקל בחודש (נטו). זה כמובן סכום לא רע בכלל, אפילו מצוין, אבל לא בטוח שהוא מצדיק את התדמית החזירית שיצאה להם. בסופו של דבר, סוגיית שכר הבכירים היא בעיקרה בעיה חברתית: מה אמור להרגיש עובד שמשתכר 7,000 שקל בחודש, ונאנק מדי חודש תחת עליות המחירים הבלתי פוסקות, כשהוא יודע שהבוס שלו מרוויח סכומים שמבחינתו הם כמעט בלתי נתפסים? והאם בעתיד יהיו לכך גם השלכות מעשיות וחמורות יותר מרטינה מתחת לשפם וצקצוקים בשיחות סלון?

ברמה המאקרו כלכלית, בכל מקרה, הפיכתם של כמה מנהלים למולטי מיליונרים היא זניחה עד אפסית.

שיאני השכר
 שיאני השכר

שיאני השכר
 שיאני השכר