בעקבות גוגל: כיצד תבחר פייסבוק את מיקום משרדיה בארץ?

אם פייסבוק אכן תפתח בישראל משרדים היא תלך בעקבות גוגל, שנמצאת כאן מ-2005, וגם בעקבות אפל, שהכריזה בדצמבר שתקים פה מרכז פיתוח ■ איפה שוכרות חברות בינ"ל כאלו משרדים, מי מטפל בהן, ואיזה הנחות הן מצליחות להשיג בזכות המעמד והיוקרה

"כל בעל מגדל ופארק היי-טק ישמח ללקוח כזה", אמר השבוע אורן גלזר, מנכ"ל משותף ומנהל המחלקה המסחרית של אנגלו סכסון ת"א, עם היוודע דבר כוונות פייסבוק, להרחיב את פעילותה בשוק הישראלי.

גלזר מעיד שהיוקרה של שוכר בסדר גודל כזה, והמיתוג שהוא יביא לנכס שבו יחליט להקים את משרדיו, נלקחים אמנם בחשבון כששוקלים מתן הנחה במחיר, אבל זה לא מובן מעליו.

מסתבר שההנחה תלויה במספר משתנים: ככל שהשטח המושכר גדול יותר ומהווה מאסה קריטית לבניין, הסיכוי להנחה יהיה גדול יותר. בנוסף, תלוי גם באיזה שלב נמצא הפרויקט כשהחברה הבינלאומית מתחילה לגשש לגבי האפשרות לשכור בו שטחים: אם הפרויקט בתחילת שיווק והיזם רוצה למשוך שוכרים, הוא יכול להשתמש בשוכר כמגנט שימשוך שוכרים נוספים וכגורם ממתג, ואז כדאי לו אף להציע הנחה.

השבוע דווח שנציגי פייסבוק נפגשו עם מפרסמים גדולים בישראל, שהחברה החלה לגייס אנשי שיווק ומכירות שיעבדו עבורה בארץ וכי בכוונותיה לפתוח את הסניף המקומי עד סוף שנת 2012.

"חברה בינלאומית כזו לרוב מתקשרת עם משרד תיווך או חברת ייעוץ נדל"ן מהמובחרים שיש, שיובילו עבורה את פרויקט איתור המשרדים", אומר גלזר, "יש חברות שממנות מטעמן פרויקטור לחיפוש המשרדים והוא בעל הסמכות לקבל את כל ההחלטות האופרטיביות בנוגע לבחירת הנכס ולחוזה השכירות, ויש חברות שבהן נדרשים אישורים לבחירת הנכס בדרגים שונים של הנהלת החברה בחו"ל".

לפני בחירת המיקום, מגדירות חברות בינלאומיות כאלה אפיון של צורכיהן, כפי שמסביר זוהר סגל, סמנכ"ל שיווק בקבוצת ייעוץ הנדל"ן נת"מ: "הן בודקות איפה נמצאים עובדיהן הפוטנציאליים, כי הן לא יפתחו משרדים באופקים אם אי אפשר למשוך לשם עובדים, למרות שיש חברות שחושבות שבגלל שעובדים רוצים לעבוד במוסד בינלאומי שכזה, הם יהיו מוכנים להעתיק מגוריהם. בהמשך מאפיינים את השטח הרצוי לפי פרמטרים כמו עובדים, תקציב למ"ר ועוד ואז מתחיל איסוף המידע והמחקר הראשוני. בהמשך מנתחים נתונים ובוחרים את האלטרנטיבות הטובות ביותר. אחרי שמצמצמים את האלטרנטיבות מגיעים לתהליך של מו"מ וסגירת חוזה".

תל אביב תחילה

לגבי המיקום, גלזר טוען שהעדיפות של חברות בסדר גודל כזה, תהיה בדרך כלל למרכז הארץ, לאו דווקא בת"א, לרוב הן בוחנות במעטפת של ת"א מתחמי היי-טק שיוצרים אקלים שמתאים לחברה. עם זאת, ספציפית לפייסבוק, גזלר מעריך שהיא תבחר דווקא לשכור את משרדיה בשטח העיר תל אביב.

סגל מוסיף שחברות כאלה יחפשו בניינים בקלאס A. אם המיקום הוא בתל אביב מדובר במגדלים, ואם בפריפריה, תבחר החברה לשבת באחד ממתחמי ההיי-טק שבפתח תקוה, רעננה או הרצליה פיתוח.

"היקף השטח שתחפש חברה כגון פייסבוק תלוי מאוד בהיקף הפעילות שהיא תפתח בארץ", אומר גלזר, "גוגל למשל שכרה כ-2,600 מ"ר במגדל לוינשטיין ואילו במגדל אלקטרה היא שכרה 8,000 מ"ר".

סגל מציין שחברה בינלאומית תקבל הנחה בדמי השכירות בהתאם לחסינותה: "אצל חברה שמדורגת טריפל A, רמת הסיכון לגבי אי-עמידתה בחוזה יורדת וזהו פרמטר שהיזם מתחשב בו".

"השקעה מלהיבה למדינה שלנו"

באוקטובר 2009, כאשר נחנכו משרדיה הנוכחיים של פייסבוק בדבלין, שבאירלנד, לא חסכה הממשלה המקומית במאמצים בכדי לשוות לאירוע אופי חגיגי. שר המסחר והתעשייה האירי הכריז שהוא "מאושר להכריז שפייסבוק תרחיב את פעילותה הבינלאומית ותגדיל מחויבותה לאירלנד". הוא הוסיף ש"זו השקעה מלהיבה למדינה שלנו, שמארחת את מנהיגת הנטוורקינג החברתי. זהו אימוץ פנטסטי של יכולתה של אירלנד לספק את צרכי החברות המתקדמות והחדשניות ביותר מבחינה טכנולוגית כאשר הן מבצעות השקעות קריטיות".

מטה הבנק האירי

איך פועלת פייסבוק ברחבי העולם? פייסבוק מוכרת פרסום בחלק מהמדינות באמצעות משרדי פרסום מקומיים, ובמדינות אחרות באמצעות סניפים מקומיים של פייסבוק, ובהם אותו סניף באירלנד. העיתון "אייריש טיימס" דיווח ב-21 בינואר השנה שהחברה שוקלת להכפיל ויותר את גודל המטה האירופי שלה בדבלין, שמכסה גם את המזרח התיכון.

הידיעה הסתמכה על בלומברג, שדיווחה יום לפני כן שהרשת החברתית האדירה עשויה לשכור 11,150 מ"ר שטח משרד לחמש שנים בבירה האירית. פייסבוק, שהשיקה את משרדיה בדבלין ב-2008, מחזיקה כעת כ-5,000 מ"ר משרדים ב"רציף התעלה הגדולה" בדבלין.

על שטח משרדי גדול כזה יכול שוק הנדל"ן המסחרי הישראלי רק לחלום. בנובמבר דיווח אותו עיתון אירי שפייסבוק הסכימה לחכור עוד 1,021 מ"ר בבניין המשרדים Hanover Reach (על Hanover Quay) שבו היא שוכנת כעת.

לפי הידיעה מלפני חודשיים, האופציות שאותן שקלה פייסבוק כללו את המטה לשעבר של הבנק המרכזי האירי ב- Baggot Streetבמרכז דבלין, ושני בנייני משרדים קרובים למטה הנוכחי שלה.

כ-300 עובדי פייסבוק בדבלין עוסקים בעיקר בשירותי פרסום, תמיכה רב-לשונית במכירות, כספים, משאבי אנוש, פעילות משתמשים ופיתוח. בשנה שעברה שכרה פייסבוק עוד 100 עובדים מקומיים. להזכירנו, מספר עובדי החברה בכל העולם אינו עולה על קצת יותר מ-3,000, כולל עובדי החברה במנלו פארק-פאלו אלטו בקליפורניה.

הכפלת גודל המטה האזורי בדבלין היא תהליך שעולה בקנה אחד עם הגידול בהכנסות החברה הבת האירית של פייסבוק, מ-15.2 מיליון אירו ב-2009 ל-229.1 מיליון אירו ב-2010, לפי דיווחי החברה לרשם החברות האירי. הרווח לפני מס עלה ל-1.9 מיליון אירו מכ-300,000 אירו ב-2009.

מטה החברה הראשי שוכן בפאלו אלטו בעמק הסיליקון בקליפורניה. פייסבוק הגיעה לאירלנד בעקבות ענקיות טכנולוגיה ואינטרנט אחרות שפתחו בה משרדים לאירופה, ביניהן גוגל, מייקרוסופט, פייפאל, יאהו וטוויטר.

פייסבוק מוכרת פרסום בחלק מהמדינות באמצעות משרדי פרסום מקומיים, ובמדינות אחרות באמצעות סניפים מקומיים של פייסבוק, ובהם הסניף בדבלין.