אז מה אם הדלק בשיא: 60% מהציבור בעד תקיפה באיראן

כך עולה מסקר שביצע המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ■ 37% מתנגדים לתקיפה ■ 65% סבורים כי המחיר שישראל תיאלץ לשלם על חיים בצל פצצה גרעינית איראנית גבוה מהמחיר שהיא תשלם על תקיפה של מתקני הגרעין באיראן

האם לציבור נמאס מהצדקת ההתייקרות של הדלק בהטלת סנקציות על איראן? בין שהוא עושה את הקישור ובין שלא, הוא תומך בפעולה צבאית: 60% סבורים שתקיפה צבאית היא הדרך היחידה לעצור את תהליך ההתגרענות של איראן, בעוד 37% מתנגדים - כך עולה מסקר שביצע ד"ר קמיל פוקס עבור המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה בראשותו של שגריר ישראל לשעבר באו"ם, ד"ר דורי גולד. גולד, יש לציין, נחשב מקורבו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

מאמינים בכוח של ארה"ב

כשני שלישים מהנשאלים (65%) סבורים כי המחיר שישראל תיאלץ לשלם על חיים בצל פצצה גרעינית איראנית גבוה מהמחיר שהיא תשלם על תקיפה של מתקני הגרעין באיראן. מעניין לציין כי יותר גברים מאמינים בכך מנשים (73% גברים ו-56% נשים). 34% מהציבור מסכימים עם האמירה שאם איראן תגיע לנשק גרעיני, היא תעשה בו שימוש נגד ישראל.

עוד עולה מהסקר כי 60% מהנשאלים מאמינים שארה"ב תנקוט פעולה צבאית נגד איראן אם הסנקציות לא יועילו בעצירת תהליך ההתגרענות. 80% מהנשאלים מסכימים כי לצבא ארה"ב יש יכולת לפגוע באופן משמעותי בתוכנית הגרעין האיראנית, אולם מפגינים אמון גם בצה"ל: 66% מאמינים כי גם לצבא הישראלי יש יכולת לפגוע באופן משמעותי בתוכנית הגרעין של איראן.

הנשאלים בסקר התבקשו גם להעריך את "המחיר היחסי" שתיאלץ ישראל לשלם במצבים שונים: המחיר במקרה שארה"ב תצא לפעולה צבאית לעומת המחיר של פעולה עצמאית של ישראל; ומחיר החיים בצל פצצה גרעינית איראנית מול המחיר של תקיפה באיראן.

שאלת המחיר

בעוד 30% מהנשאלים אינם מסכימים עם האמירה שעדיף לישראל שארה"ב תפעל, רוב של 62% (לעומת 30%) מסכימים שאם ארה"ב תצא לפעולה צבאית נגד איראן, המחיר שישראל תשלם יהיה נמוך יותר מאשר בפעולה ישראלית עצמאית. עם זאת, 63% (לעומת 29%) מהישראלים מאמינים כי אם ארה"ב תצא לפעולה צבאית כדי לעצור את איראן, המחיר שישלם העורף הישראלי בעקבות טילים איראניים יהיה דומה למחיר שישראל תיאלץ לשלם בעקבות פעולה עצמאית.

המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, בראשותו של ד"ר דורי גולד, הוא מכון מחקר עצמאי העוסק בחקר מדיניות ונושאים מרכזיים העומדים על סדר יומם של מדינת ישראל והעם היהודי.