דנקנר מממש: כלל בדרך למכור את גארד בכ-270 מ' ד'

חברת הביטוח גארד נרכשה ב-2007 תמורת כ-120 מיליון דולר, ובאוגוסט 2011 הועלה דבר אפשרות מכירתה תמורת כ-312 מיליון דולר

בצל השנה הגרועה שעברה על קבוצת אי.די.בי, שבשליטת נוחי דנקנר, והזדקקותה בעיבוי המזומנים שבידה בהסתכלות קדימה, הקבוצה שבה ומקדמת מאמצים למכירת פעילות הביטוח שלה בארה"ב. כלל ביטוח , שבניהולו של שי טלמון ובשליטת קבוצת אי.די.בי, מקיימת בימים אלה מגעים מול שני גופים למכירת גארד בעסקה בהיקף של כ-270-275 מיליון דולר (כמיליארד שקל). נזכיר כי כבר באוגוסט האחרון כלל הייתה במגעים עם חברה אמריקנית, אמפלוירס, למכירת גארד בתמורה לכ-312 מיליון דולר, והעסקה לא יצאה לפועל.

בכלל ביטוח מסרו היום (ב') בדיווח לבורסה כי התקבלו פניות ממספר גופים ו"החברה בוחנת את הפניות ובשלב זה אין כל וודאות כי החברה תענה למי מבין הפניות. אם וככל שהחברה תחליט להיענות לאחד הפונים, תהיה העסקה כפופה לסיכום התנאים המסחריים, לביצוע בדיקת נאותות, לחתימת הסכם מחייב, לאישור דירקטוריון החברה ולקבלת אישורים רגולטוריים נחוצים".

Guard Insurance Group עוסקת בעיקר במכירת פוליסות ביטוח בארה"ב לפיצוי עובדים (Workers Compensation) במקרה תאונה או מחלה. כלל רכשה את גארד במאי 2007 בתמורה ל-112 מיליון דולר. בנוסף כלל השקיעה בה עוד 8 מיליון דולר והזרימה לה הון של 10 מיליון דולר. בסה"כ מדובר על 130 מיליון דולר. במאי 2010 כלל שילמה עוד 25.2 מיליון דולר לבעלי המניות הקודמים בגארד. בנוסף לכלל חוב בהיקף של כ-53.8 מיליון דולר (מחזור הלוואה לרכישת גארד) ומסגרת אשראי בהיקף של כ-16.2 מיליון דולר במקביל לה.

גארד רשומה בדוחות כלל ביטוח לפי ערך של 426.3 מיליון שקל כאשר ב-2011 איישו אנשי גארד שלושה מארבעת המקומות הראשונים בקרב מקבלי השכר הגבוה בקבוצת כלל. ב-2011 פעילות הביטוח הכללי של כלל ביטוח בארה"ב, באמצעות גארד, הניבה לה רווח לפני מס של כ-126.1 מיליון שקל (רווח כולל של כ-207.5 מיליון שקל), וזאת לאחר רווח לפני מס של כ-129.9 מיליון שקל ב-2010 (כשהרווח הכולל הסתכם בכ-122.9 מיליון שקל) ורווח לפני מס של כ-85.1 מיליון שקל ב-2009 (כשהרווח הכולל הסתכם אז בכ-143.5 מיליון שקל).

נכון לסוף 2011 לכלל עסקי ביטוח היה עודף של 1.3 מיליארד שקל ביחס לדרישות ההון של האוצר בכל שלוש חברות הביטוח בקבוצה (כלל ביטוח וכן כלל בריאות וכלל ביטוח אשראי). לקבוצת כלל פעילות נוספת בארה"ב, אם כי לא מוצלחת כמו גארד כלל וכלל. מדובר בטיטניום- פעילות ניהול נכסים פיננסיים בארה"ב, שלפי הערכות נמצאת על המדף בהמתנה לרוכש שישלם עבורה מחיר מתאים מבחינת כלל ביטוח. כמו כן, בשנה שעברה כלל ביטוח מכרה פעילות בינלאומית נוספת שלה - סינדיקט ברודגייט בשוק לויד'ס הבריטי. עם כלל תשלים את מכירת גארד הרי שהיא 'תחסל' לחלוטין את עסקי הביטוח שלה בחו"ל, וזאת לאחר שבעבר היא אף ביטלה פעילות ביטוח שהקימה מאפס ברומניה.

אי.די.בי סיימה את 2011 עם הפסד ענק של 3.23 מיליארד שקל תוך שהיא עברה לגירעון בהון בהיקף של כ-1.1 מיליארד שקל. היקף החוב סולו של אי.די.בי אחזקות, החברה-האם בקבוצה, הסתכם בכ-2.3 מיליארד שקל. במהלך 2012 צריכה אי.די.בי לפרוע תשלומי קרן וריבית למחזיקי האג"ח והבנקים בהיקף של 414 מיליון שקל כאשר נכון להיום בקופת החברה כ-559 מיליון שקל. ב-2013 נדרשת אי.די.בי אחזקות לפרוע תשלומי קרן וריבית בהיקף של 466 מיליון שקל, ולצורך כך היא תצטרך מקורות כספיים נוספים בהיקף של 375 מיליון שקל.

אגב, בשנה שעברה אי.די.בי אף היתה במגעים מתקדמים למכירת כל קבוצת כלל ביטוח, שהתקיימו בעיקר מול קרן פרמירה האירופית. לבסוף מגעים אלו לא הבשילו לכדי עסקה, הגם שהיו על סיפה ככל הנראה פעמיים. כלל ביטוח עודנה על המדף מבחינתה של קבוצת אי.די.בי שלא רק המחישה את מוכנותה לצאת מתחום הביטוח אלא שגם תידרש לכך לאור המלצות ועדת הריכוזיות (תחת ההנחה הסבירה שדנקנר יעדיף להשאיר בידיו את עסקיו הריאליים).