השקעה עם טעם טוב: מיהן מניות המזון המומלצות?

חברות המזון העולמיות תמיד ייהנו מביקוש קשיח למוצריהן, ורובן ממשיכות להגדיל את נתח השוק שלהן, בעיקר בשווקים המתעוררים ■ נהייתם רעבים? קבלו המלצות חמות

מלאכת ה-Stock Picking, איתור סלקטיבי של מניות, היא ביטוי שגור בפי האנליסטים, בייחוד בעת האחרונה, אך מדובר בעבודה מסובכת ומפרכת. כך קורה לעתים, שמרוב מחקר מאומץ, נוטים המשקיעים להתעלם מנוסחה פשוטה ומנצחת הנמצאת מתחת לאפם, כזו שממשיכה להוכיח את עצמה לאורך השנים; למשל, השקעה במניותיהן של חברות שמספקות מוצרים בעלי ביקוש קשיח בכל מצב כלכלי, כמו חברות מזון. צרכנים יכולים להתלונן, להתאגד ולהחרים מוצרים שונים, אבל בסופו של יום כולם הולכים למכולת, ואף אחד לא מפסיק לאכול.

"השקעה בחברות המזון פחות קוסמת בהשוואה לחברות הייטק או טכנולוגיה, אבל כסף קוסם לכולם, ובשווקים יש לא מעט חברות כאלה, שגורפות עוד ועוד ממנו", אומר ג'יימס ברומלי, מנהל בחברת Bluegrass Portfolio, לאתר Investorplace. "חברות אלה מרחיבות את תחומי הפעילות שלהן, בעוד הגידול המתמשך באוכלוסיית העולם בהחלט מיטיב עמן". בהתאם, ברומלי מנפק את ההמלצות הבאות.

ההשקעה המועדפת: נסטלה

חברת הענק נסטלה (סימול: NSRGY) אולי פופולרית מאוד בקרב הצרכנים, אבל בתיקי המשקיעים היא פופולרית הרבה פחות. באמריקה היא אמנם מזוהה בעיקר עם אבקה להכנת שוקו, אך החברה השוויצרית, אשר מנהלת מותגים כגון האגן דאז, נסקפה ופרייה, היא הרבה יותר מזה, ודאי מחוץ לגבולות ארה"ב. מתוקף היותה מנייתOTC (מעבר לדלפק), נסטלה אינה נסחרת בבורסה הראשית, והיא נכללת ברשימת ה-Pink Sheet.

"נסטלה אינה מניית OTC סטנדרטית", אומר ברומלי, "והיא מופיעה ברשימות מאחר שהנהלת החברה החליטה שאין טעם להפוך עולמות כדי להיכנס לבורסה האמריקנית". לדבריו, נסטלה נסחרת כאילו הייתה בלו צ'יפ לכל דבר (בשנה שעברה הסתכמו רווחי החברה ב-10 מיליארד דולר), ובמהלך שלוש השנים האחרונות ערכה הוכפל. "העניין הוא שהצמיחה שבזכותה המניה נהנתה מראלי לא פסקה, משום שהגידול באוכלוסייה נמשך. למעשה, פול בולקה, מנכ"ל החברה, ציין באחרונה בפני האו"ם, כי כדי להאכיל 9.3 מיליארד איש בשנת 2050, על התוצר החקלאי הנוכחי לגדול בכ-70%".

לטענת ברומלי, נתח גדול מהצמיחה בפעילות נסטלה צפוי להגיע מהשווקים המתפתחים, ובהנהלת החברה צופים שחצי מכל מכירותיה יגיעו משווקים אלה. לדבריו, בשנה שעברה הכנסות נסטלה ממכירות בשווקים המתפתחים צמחו בקצב דו-ספרתי, כך שנתון זה עומד על 40% כעת.

קיים אמנם ספק בנוגע לשאלה האם ענקית המזון אכן מיצבה עצמה כנדרש, כדי להגדיל את נתחה בעוגת שווקים אלה, אולם לפי ברומלי - זהו ספק קטן מאוד. נסטלה לוקחת חלק בתחרות לרכישת מחלקת המזון לתינוקות של חברת הגנריקה פייזר (סימול: PFE) - מחלקה שלכל הדעות אינה תואמת את תחום פעילותה של פייזר, אולם בהחלט הולמת את זו של נסטלה.

בנוסף, נסטלה מחסלת את שיתוף הפעולה שלה עם חברת המשקאות קוקה קולה, על מנת להשקיע יותר במותגי הבית שלה ברחבי אירופה, קנדה, טאיוואן והונג קונג. "החברה פשוט הולכת למקומות שבהם יש צמיחה", אומר ברומלי.

אך האם הצמיחה בשווקים המתעוררים הינה נחלתה הבלעדית של נסטלה? כמובן שלא.

נהנות מהשווקים המתעוררים

תאגיד קראפט צפוי ליהנות מהצמיחה בשווקים המתעוררים, בין היתר הודות להתחזקותו המפתיעה בהודו. מכירות החברה במדינה (באמצעות חברת קדבורי) עלו ב-40% בשנה שעברה, בהמשך לגידול של 30% בשנה הקודמת לה. כיום למעלה ממחצית ממכירות החברה מקורן בשווקים זרים - כ-25% משווקים מתפתחים כגון ברזיל, סין, הודו ומקסיקו; ובקראפט מעריכים כי עד 2013 נתון זה יעמוד על 33% מכלל המכירות.

גם חברת הרטבים היינץ נהנתה מגידול משמעותי בהכנסות ברבעון האחרון לעומת מקבילו אשתקד, ובמחלקת "שוקי שאר העולם" מתמקדים, איך לא, בשווקים מחוץ לצפון אמריקה. בהיינץ סבורים, כי המכירות בשווקים המתעוררים יהוו 20% מסך הכנסות החברה בשנה הנוכחית, לעומת 14.4% בלבד בשנה הקודמת.

במקביל, גם ליצרנית דגני הבוקר המפורסמת קלוגס יש תוכניות ממשיות להגדיל השנה את נתח מכירות חטיפי פרינגלס ברחבי השווקים המתעוררים, לאחר שרכשה את שם המותג "פרוקטר אנד גמבל" מחברת המזון Diamond Foods.

השורה התחתונה ברורה, שכן סביר כי כל החברות שהזכרנו לא בחרו במקרה את אותו יעד אסטרטגי. "כרגע נראה שנסטלה היא המועמדת הטובה ביותר להרחבת פעילותה בשווקים אלה בצורה יעילה ומוצלחת, וקראפט אחריה", אומר ברומלי, ומסכם: "לפעמים אלה הדברים הפשוטים שהופכים השקעות לטובות ביותר".

מניות המזון
 מניות המזון