"הסדרה הטובה בכל הזמנים...", נו?

העובדה שהקרב מול פנאתינייקוס מספק כדורסל גדול לא יכולה להשכיח את העובדה שמכבי ת"א הופכת עם השנים לפחות ופחות תחרותית מול קבוצות עשירות יותר ממנה

הטייטלים שקיבלה הסדרה בין מכבי תל אביב לפנאתינייקוס לא יעמדו לזכותה של מכבי הערב (ה') באתונה. איך שלא תהפכו את זה: מכבי, שבונה את עצמה כל עונה אך ורק ליעד אחד בלבד - הופעה בפיינל-פור של היורוליג, כנראה לא תהיה שם. ואם היא לא תהיה שם היא תרשום לעצמה חיסור שלישי בארבע העונות האחרונות.

כשאתה מתחיל להפגין קצת פחות תחרותיות מול יריבות עם כסף, וההצלחות בזירה האירופית הולכות ונעלמות (תואר אירופי אחרון לפני 7 שנים - הרצף השני הכי ארוך של מכבי ללא תואר מאז החלה לשחק באירופה), לא נשאר לך אלא להתחיל לדבר על דרך ולמכור אשליות כמו "הסדרה הטובה בכל הזמנים".

***

יש הרבה דברים שיהפכו את המשימה של מכבי באואקה לכמעט בלתי אפשרית. קודם כל ההיסטוריה. המחסום של ניצחון חוץ במשחק מספר חמש טרם נשבר: 15 סדרות עד היום נערכו ביורוליג מאז החל הפורמט של סדרות הטוב מחמישה משחקים, ובפעמיים שהוכרעה סדרה במשחק חמישי, היו אלו קבוצות הבית שניצחו די בקלות (ריאל מדריד בעונה שעברה בבית את ולנסיה, ברצלונה את טאו ויטוריה ב-2008/09).

לא צריך להקל ראש ב-18,000 הצופים באתונה הערב, אבל גם בלעדיהם זוכה פנאתינייקוס זוכה להרבה מאוד יתרונות בסדרה הזאת, ולא רק מקצועיים, כיאה למעמדה שלה ושל מאמנה בעשור האחרון. למשל, קרדיט מהשופטים: החפירות של אוברדוביץ' בראש של השופטים הביאו לכך שעד עכשיו נשרקו בסדרה 106 עבירות לטובת היוונים, ורק 85 לטובת מכבי. אם שמים לרגע בצד את משחק 1 שלא היה תחרותי, הרי שבשלושת המשחקים האחרונים השופטים שורקים נגד מכבי 30% יותר מאשר נגד היריבה. גם בהשוואה לכל יתר הסדרות האחרות בהצלבה שכבר הסתיימו, פאו של אוברדוביץ' מקבלת מהשופטים את הקרדיט הכי גדול.

העלאת האגרסיביות של מכבי בסדרה (מבצעת 25% יותר עבירות מהממוצע שלה) ומצד שני חוסר האיזון בכמות השריקות, יצרו את קרב החפירות הזה שאנחנו עדים לו שהוא כולו יתרון יווני, והעמידו נתון אחד מדהים: 36% מההתקפות של היוונים נעצרות בעבירה של מכבי. נתונים שמזכירים קצת משחק כדוריד. כך ששופטים או לא שופטים, זה נכון לעכשיו מה שנשאר מטקטיקת ההגנה של בלאט: פאולים ושליחת היריב לקו.

***

כשמנסים לבחון יעילות התקפית של קבוצה, מתכוונים בעיקר לנתון אחד: מה עושה קבוצה כשהכדור בידיים שלה. מלבד צסק"א מוסקבה שהיא רמה בפני עצמה, פנאתינייקוס היא הקבוצה שלאורך ההצלבה מצליחה להוציא הכי הרבה בכל פעם שהכדור נמצא בידיים שלה. היא עושה 1.1 נקודות בכל פעם שהכדור אצלה, לעומת מכבי שמשיגה רק 1.02 נק'.

משחק מספר 4 אולי לא ייזכר כמשחק הכדורסל היפה אי פעם, אבל זה היה המשחק שבו נעו חלקי המכונה של אוברדוביץ' באופן הכי שלם: למרות שלקבוצה היו רק 66 פוזשנים (אחד הנתונים הכי נמוכים העונה לקבוצה), הוא יצר מכל כדור זהב: 1.18 נקודות מכל פוזשן (אחד הנתונים הכי גבוהים העונה), כשמצד שני הוא הופך כל כדור של מכבי לזפת: כל כדור שמכבי התקיפה איתו לתוך היער הירוק יצר לה פחות מנקודה אחת.

הכי יעילות בהתקפה
 הכי יעילות בהתקפה