דרגי: "האינפלציה תיוותר מעל 2% וייתכן שתעלה עוד"

הבנק המרכזי האירופי (ECB) השאיר את הריבית המרכזית של גוש האירו באפריל ברמתה הנמוכה ביותר מאז ייסודו של גוש האירו - 1% ■ דרגי: "מוקדם עדיין לסגת מההתערבות בשווקים"

הבנק המרכזי האירופי (ECB) פירסם היום (ד') את החלטת הריבית לחודש אפריל כאשר האנליסטים מעריכים כי יו"ר הבנק יתיר אותה ללא שינוי על רמה של 1% - הרמה הנמוכה ביותר בהיסטוריה של האיחוד האירופי. מאוחר יותר דרגי טען בנאום החודשי שלו כי בטווח הקצר עדיין קיימים סיכונים אינפלציונים.

חשוב לזכור כי האינפלציה בגוש האירו ירדה בחודש מארס לרמה של 2.6% מרמה של 2.7%, אך היא עדיין נמצאת מעל היעד של ה-ECB שעומד על 2% בלבד.

"האינפלציה תיוותר מעל רמה של 2% וייתכן שהיא אף תעלה עוד", אמר דראגי בנאום החודשי שנשא היום, לאחר החלטת הריבית. אולם, דרגי סייג ואמר שמוקדם מדי לסגת מההתערבות שלו בשווקים, כלומר מוקדם לספוג את הנזילות בה הציף את המערכת הפיננסית באירופה, זאת למרות שגרמניה מעוניינת שה-ECB "יסגור את הברז" ולא ידפיס עוד מזומנים.

כזכור, ברבעון הראשון של 2012 ה-ECB הזרים לבנקים באירופה יותר מטריליון אירו במסגרת התוכנית להגברת הנזילות במערכת הבנקאית (LTRO). לאחר התוכנית (שנערכה בשתי פעימות) השווקים הגיבו בחיוב וזינוק בעשרות אחוזים, כך שמשקיעים רבים חיפשו ללקט רמזים בדבריו של דרגי היום כדי להבין לאן מועדות פני השווקים באירופה.

דרגי סיפק את הסחרוה כאשר אמר במסיבת העיתונאים כי בטווח הקצר אומנם קיימים סיכונים אינפלציונים אך בטווח הבינוני הסיכונים הללו ייפחתו ולכן יש מקום עדיין לסייע למערכת הפיננסית באירופה.

אולם, באותה נשימה הוא טען גם כי התוכנית להגברת הנזילות הייתה צעד זמני ששיחרר באופן ניכר את מערכת הבנקאות ממחנק האשראי שהיא הייתה שרויה בו וכי יש לשים לב לרמת המחירים לפני ששוקלים להדפיס עוד כסף.

"החשש הוא שהבעיות של ספרד יתפשטו גם למדינות אחרות באירופה, ומדינות רבות החלו לנקוט צעדי מנע כדי להתמודד עם האפשרות שהמשבר יתפשט אליהם. כך למשל, תוכניות צנע יצאו לפועל בהולנד, בלגיה, איטליה וכמובן ספרד ואיטליה", אומר קוהן דה לאוס, אסטרטג בחברת הפיננסים KBC. "אין ספק שאירופה תגלוש למיתון בתקופה הקרובה והשווקים מגיבים לכך".