כחלון: ועדה מיוחדת תבחן את נושא חלוקת המזון לנזקקים

אחרי שמתח ביקורת על העמותות והודיע כי המדינה תשתף פעולה רק עם ארגונים השומרים על כבוד האדם, שר הרווחה מודיע על הקמת ועדה שתבחן את הסוגיה

"ועדה מטעם המדינה תבחן מחדש את כל נושא חלוקת המזון לנזקקים" - כך אמר הבוקר (ה') שר הרווחה, משה כחלון, בראיון לגלי צה"ל. הוא הסביר כי מטרת הוועדה היא ניסוח קוד אתי שישמור על כבוד האדם במסגרת הסיוע לנזקקים.

"מיד אחרי החג נפנה למרכז אתיקה או קוד אתי לחלוקת מזון. ניקח נציג מעמותה שדואגת לנזקקים, מהאקדמיה, נציג שכונות ופעיל חברתי, ונרכיב ועדה משלנו, וגם נפנה למרכז אתיקה שייתנו לנו רעיונות. גם שרוצים לתת עלינו להיות מחויבים לשמור על כבוד האדם, וביחד נבנה קוד אתי", הסביר כחלון.

בימים האחרונים התעוררה סערה סביב אמירתו של כחלון כי הוא "מתנגד לשיטה הזו של לזרוק לאנשים ארגזים, לצלם אותם, להעמיד אותם בתור ולגרוף תרומות על חשבון המסכנים האלה. תפסיקו להעמיד אותם בתור בחמש ולהזמין צוותי טלוויזיה. אתם רוצים לתת? תנו בסתר".

השר אמר כי המדינה היא שצריכה לקחת אחריות על הנושא. "צריך לפעול לכך שעד לשנה הבאה העמותות הללו יהפכו מיותרות. מנכ"לי העמותות האלה מושכים עשרות אלפי שקלים בחודש על חשבון העניים", תקף.

מנכ"לי העמותות ומתנדבים רבים תקפו את דברי השר, אך הוא דחה את הביקורת היום והגדיר את תגובתם כ"דרמה מלאכותית". "הביקורת שלי לא הופנתה כלפי עמותות שבאמת עוזרות ומסייעות לנזקקים, אלא לאלה שמשפילות ומנצלות את המצוקה של האנשים", הסביר כחלון.

מנכ"ל ארגון "לתת", ערן ויינטרוב, אמר בתגובה כי כחלון "מנותק מהמציאות ואינו מחובר לשטח", כהגדרתו. "העמותות כבר חתומות כולן על קוד אתי שמחייב לנהוג בכבוד בכל אדם שנעזר בהן. אין חשיפה של נזקקים שאינם מעוניינים בכך. אם משרד הרווחה היה נותן מענה לאי-הביטחון התזונתי, הארגונים לא היו צריכים לדאוג לארוחות הנזקקים, לא רק בחג אלא לאורך כל השנה".

דרעי: "לעמותות אין ברירה - רק התמונות פותחות את הכיס"

לדברים הגיב אריה דרעי, יושב ראש מפלגת ש"ס לשעבר, שסבור כי עמותות הסיוע נדרשות לצלם את הנזקקים שמגיעים אליהן לצורך קבלת תרומות.

"ברור שזה מפריע לי לראות את התמונות הללו - אבל יש להם ברירה אחרת?", תהה דרעי. "הרי איך מגייסים כסף? על-ידי רחמים של יהודים עשירים, שפותחים את הכיס כשהם רואים את התמונות של המסכנים".

לעמדה זו הצטרף גם מנכ"ל עמותת "תכלית", אהרון כהן. "אמירתו של כחלון נכונה, אבל היא בעייתית בתזמון של לפני החג", ציין כהן. "אמנם אסור ולא ראוי להראות תמונות משפילות, אבל צריך לזכור שזו המציאות. כשיורים טילים לדרום, אף אחד לא ישאל 'למה אתם מצלמים'".