איראן לא מפחדת מהמערב: "לא נפסיק להעשיר אורניום"

חמישה ימים לפני חידוש המו"מ בין טהרן לבין המעצמות, דוחה ראש תכנית הגרעין של איראן את הדרישות להפסיק להעשיר אורניום לרמה של 20% ולסגור את המתקן הגרעיני בפורדו

ביום שישי הקרוב יתחדשו השיחות בין איראן לבין מעצמות המערב על תכנית הגרעין של טהרן. אולם נראה כי איראן חוזרת להטל במדינות המערב וכבר היום העבירו האיראנים מסר המציב סימן שאלה גדול מעל כוונת משטר האייתולות לדון בכנות וברצינות בנושא.

ראש תכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית, פריידון עבאסי, הצהיר בדברים שאמר לסוכנות הידיעות המקומית "איסנ"א" כי "אין בכוונת איראן לחזור בה מהעשרת אורניום ברמה של 20%. המתקן הגרעיני בפורדו ימשיך לפעול - חרף דרישת המעצמות לסגור אותו".

עבאסי הגיב על דיווח ב"ניו יורק טיימס" האמריקני, שלפיו ידרשו נציגי המערב מראשי תכנית הגרעין האיראנית לבצע את שני המהלכים כחלק מתכנית שגיבש הנשיא אובמה, שנועדה לאפשר לטהרן להחזיק בטכנולוגיה גרעינית למטרות אזרחיות ולא למטרות צבא.

"אין כל היגיון בהצגת דרישות כאלה", ציין עבאסי - והבהיר כי "אנו נמשיך להעשיר אורניום כדי להפיק ממנו דלק גרעיני בהתאם לצרכים שלנו ולדרישות כור בטהרן ומתקן מחקר נוסף שאנו מתכוונים להקים".

את עובדת הפעלתם של שני הכורים שהזכיר מתחת לפני האדמה הסביר עבאסי ב"איומים מצד חלק מהמעצמות והחשש שהן יתקפו".

בריאיון שהעניק שר הביטחון אהוד ברק אמר מוקדם יותר היום לרשת CNN האמריקנית הסביר כי אין בישראל התנגדות לקיום שיח בין המערב לבין איראן על תכנית הגרעין שלה.

עם זאת, על רקע האיתות האחרונים מטהרן, בולטת התבטאותו של ברק שהבהיר בנושא כי בישראל "מצפים לקבוע תנאי סף במגעים שידרשו מאיראן לחדול מהעשרת האורניום לרמה של 20% ולהוציא את החומר שכבר עובד לשטחה של מדינה אחרת".