מבולבלים? גם אנחנו; בגולדמן זאקס מציגים תחזיות סותרות

בשבועות האחרונים לפחות 4 אסטרטגים שונים בגולדמן זאקס הציגו תחזיות שונות לגבי כיוון השווקים, חלקם שוריים וחלקם מצדדים בדובים ■ נשאלת השאלה האם בגולדמן זאקס המציאו אסטרטגיית השקעות חדשה?

ציבור המשקיעים ובייחוד הלקוחות של בנק ההשקעות גולדמן זאקס המנסים להבין לאן מועדות פניהם של שוקי המניות, ודאי מרגישים מבולבלים בתקופה האחרונה. בשבועות האחרונים לפחות ארבעה אנליסטים שונים בגולדמן זאקס יצאו בתחזיות סותרות לגבי כיוון השווקים, כאשר חלקם הציגו תחזיות שוריות במיוחד וחלקם הציגו תחזיות פסימיות לגבי שוקי המניות.

הצד הדובי של גולדמן זאקס

סטיוארט קייזר, אסטרטג מניות בגולדמן זאקס נימנה עם אותם פסימיים הסבורים כי משבר החוב האירופי המעמיק וההתאוששות השברירית והאיטית של כלכלת ארה"ב יובילו לתיקון חד בשוקי המניות. "החוסר ודאות בשווקים גדלה ולכן אין מקום לעליות נוספות במדד ה-S&P 500", אומר קייזר."כאשר משקללים את כל הגורמים הכלכליים שוק המניות בהחלט לא זול".

גם דייויד קוסטין, אסטרטג מניות ראשי בחטיבת ארה"ב של גולדמן זאקס, דבק בתחזית השורית שלו. במזכר ששלח ללקוחותיו בתחילת 2012 טען קוסטין כי מדד ה- S&P 500 יסיים את השנה ברמה של 1,250 נקודות. קהל הלקוחות של קוסטין ודאי הרגיש מרומה במקצת כאשר הוא ראה כמו כולם את הראלי המפלצתי שהוביל את המדד לרמה של 1,400 נקודות. לזכותו של קוסטים יאמר כי הוא עדיין דבק בתחזית השורית שלו ובמזכר האחרון ששלח ללקוחותיו הוא טען כי כלכלת ארה"ב תיכנס לקיפאון וכי רווחי החברות יהיו מתונים.

האם השוק יעלה?

מנגד, ג'ים אוניל, יו"ר חטיבת הנכסים של גולדמן זאקס מציג תחזיות שוריות על שוקי המניות. כשבועיים לאחר שקוסטין פירסם את המזכר שלו ללקוחותיו (בתחילת השנה), אוניל שלח ללקוחותיו מזכר בו הוא מציג תחזית שורית במיוחד לפיה "סביר להניח כי מדד ה-S&P 500 יזנק לרמה של 1,400 נקודות". אוניל דבק בתחזית השורית שלו גם היום וטוען כי המחזורים הנמוכים בבורסות ארה"ב מהווים מעין איתות לכך שהשווקים בסופו של דבר ישובו לעלות, והכסף הגדול (שכעת יושב על הגדר) ישוב לשוק המניות בקרוב.

עוד אסטרטגית הטוענת כי כיוון השווקים הוא כלפי מעלה. בגולדמן זאקס היא אבי ג'וזף, יו"ר חטיבת השווקים הבינלאומיים של גולדמן זאקס. לזכותה של ג'וזף יאמר כי היא דבקה בתחזיות השוריות שלה כמעטת לאורך כל הקריירה שלה, לרעתה יאמר כי כי המליצה למשקיעים להיכנס לשוקי המניות רקע לפני קריסתם בבועת הדוט.קום בתחילת שנות ה-2000. לאחרונה השמיעה ג'וזף עוד תחזית שורית כלפי שוקי המניות בארה"ב וטענה כי תחושת הביטחון של המשקיעים התגברה בתקופה האחרונה ולכן שוקי המניות יעלו.

לנוכח התחזיות הסותרות הללו שסיפקו האסטרטגים של גולדמן זאקס, ציבור המשקיעים ובייחוד קהל הלקוחות של בנק ההשקעות ודאי מורטים שיערותיהם מרוב בילבול ונשאלת השאלה מהי האסטרטגיה שלפיה משקיעים בגולדמן זאקס? האם הם המציאו אסטרטגיה חדשה שהיא הכלאה של שוק עולה ושוק יורד - "שודוב"?