ארדואן: "הירי של סוריה - הפרה בוטה של הריבונות הטורקית"

ארגוני זכויות אדם בסוריה מדווחים על חילופי אש בין כוחות המורדים לבין כוחות אסד בחלב ובחומס ■ בכך הופרה למעשה "הפסקת האש" שהייתה אמורה להיכנס לתוקפה בשעות הבוקר ■ עדי ראייה: כוחות שריון נכנסו ללב דמשק כדי להיערך לדיכוי המהומות

שעות בודדות לאחר כניסתה לתוקף של הפסקת האש, נראה כי היא כבר הופרה: ארגוני זכויות אדם בסוריה מדווחים על חילופי אש בין כוחותיו של הנשיא אסד לבין כוחות המורדים סמוך לעיר חלב ובעיר חומס.

לאור היערכותו של הצבא הסורי, נראה כי הוא נערך מבעוד מועד להפרת הפסקת האש. עדי ראייה בדמשק אמרו הבוקר כי לראשונה מאז פרוץ המחאה האלימה במדינה, נכנסו כוחות שיריון ללב הבירה על מנת להיערך לדיכוי המהומות, כך מדווחת רשת "אל-ערבייה".

"יותר מ-20 טנקים, משוריינים ונגמ"שים התמקדו אתמול במספר שכונות", אמרו עדי הראייה. "יותר מ-400 אזרחים נעצרו במהלך פלישת כוחות השיריון". לדברי כמה מהם, מטרת המשטר במהלך הצבאי הזה, להשתלט על מעוזי "צבא סוריה החופשית", שהתחזקו בבירה בחודשים האחרונים. "החיילים שפעלו בבירה לבשו מדים של המשמר הנשיאותי. היו בהם גם פעילי 'שביחה' (בריוני המשטר)", אמרו עוד עדי הראייה.

אך תגבור הכוחות לא בוצע רק בבירה, כי אם גם בסמוך לגבול עם ישראל. כוחות הצבא הסורי כיתרו אמש מספר עיירות סוריות באזור, וזאת בשל חילופי אש שהתקיימו במקום בימים האחרונים.

שר החוץ הסורי ווליד אל-מועלם, הנמצא במוסקבה, יקיים בצהריים תדרוך עיתונאים עם עמיתו הרוסי סרגיי לברוב, בו יתייחסו השניים להפסקת האש בסוריה. במקביל, העניק הבוקר ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, התייחסות ראשונה לתקרית הירי בגבול עם סוריה אתמול, וגינה את התקרית. "זוהי הפרה בוטה של הריבונות הטורקית", אמר ארדואן במהלך ביקורו בסין. בהודעה רשמית שפרסמה הבוקר ממשלת סין, נקראו "כל הצדדים לשוב ולהיות מחוייבים להסכם הפסקת האש".