הרצוג-פוקס-נאמן וש. הורוביץ בראש דירוג European Legal 500

המדריך הבריטי The European Legal 500 פרסם דירוג של פירמות עריכת הדין הטובות בישראל בתחומי משפט שונים, בהם שוק ההון, היי-טק, מיסוי ונדל"ן ■ בתוך כך סומנו במדריך גם עורכי הדין הבולטים ביותר, בהם גם כמה שמות "אלמוניים"

המדריך הבריטי הבינלאומי היוקרתי The European Legal 500 פרסם בשבוע שעבר את דירוג פירמות עורכי הדין המובילות באירופה ובמזרח-התיכון, לרבות ישראל.

דירוג הפירמות הישראליות מתייחס ל-13 קטגוריות שונות: בנקאות ופיננסים; שוקי ההון; דיני תחרות; תאגידים, מיזוגים ורכישות; יישוב סכסוכים; היי-טק, סטארט-אפ וקרנות הון סיכון; ביטוח; קניין רוחני; פרויקטים ואנרגיה; נדל"ן; מסים; תקשורת - טלקום ומדיה; ומשלוח ימי ותובלה. בתוך הקטגוריות חולקו המשרדים ל-3 עד 4 קבוצות איכות.

בחרנו השנה להתרכז בקבוצת האיכות הראשונה בלבד ולהציג את הפירמות המובילות-שבמובילות. כמו כן, לא נסקר בכתבה זו את תחומי יישוב סכסוכים ומשלוח ימי ותובלה.

בנוסף לדירוג הפירמות, בתוך כל קטגוריה בדירוג, צוינו גם ה-Leading individuals - עורכי הדין המובילים בישראל בכל תחום התמחות. בחלק מהתחומים מדובר "ביחידי סגולה", 3-4 עורכי דין מובילים בקדמת הבמה. באחרים, עורכי הדין חולקים את אור הזרקורים עם 7, 9 ו-11 כוכבים נוספים.

בשנה שעברה זכו עורכי הדין פנחס רובין, רם כספי ואביגדור קלגסבלד, לכינוי "super lawyers" בדירוג, אך השנה, באופן תמוה, נמנעו המדרגים מלהציב את עורכי הדין הללו או אחרים ב"מעמד-על" כזה.

הגם שבדירוג נמנעו מלציין את ה"כוכבים שבכוכבים", "גלובס" הבחין כי שניים מעורכי הדין המובילים צוינו בשני תחומים שונים, ובדיקה מהירה מעלה כי הם מצוינים לטובה בדירוגים בינלאומיים שונים מדי שנה - אלה הם עו"ד אנתוני בלוך ממשרד ש. הורוביץ ועו"ד קליף פליג ממשרד מיתר-ליקוורניק-גבע&לשם וברנדווין. נראה שכדאי לשים לב לשניים האלה, שעשויים בעתיד להיות ה"רם כספי" או ה"יגאל ארנון" הבאים.

בתחום הבנקאות צוינו 3 עורכי דין מובילים בלבד: רונן בהרב ממשרד פרייז, נוה, בהרב ושות', אנתוני בלוך ממשרד ש. הורוביץ ודליה טל ממשרד קנטור-אלחנני-טל.

על עו"ד בלוך נכתב כי הוא מומלץ "בשל היותו דיל-מייקר אמיתי".

שוק ההון

בתחום שוק ההון מככבים, בדומה לאשתקד, 9 עורכי דין מובילים: עו"ד אורי רוזנברג מהמשרד הממוזג אגמון-רוזנברג-הכהן, עו"ד שרון אמיר, ממשרד נשיץ-ברנדס; אשוק צ'נדרשיקר, מהמשרד הממוזג גולדפרב-זליגמן, אשר נמנה עם "המומלצים" בתחום זה שנים מספר ברציפות בדירוגים שונים; קליף פליג, ממשרד מיתר-ליקוורניק-גבע&לשם וברנדווין, שמככב אף הוא בדירוגים הבינלאומיים השונים; חיים פרידלנד ממשרד גורניצקי, ודוד חודק ממשרד גרוס-קליינהנדלר-חודק-הלוי-גרינברג.

עוד מובילים בתחום: עו"ד רולנד ליהמן מפישר-בכר-חן-וול-אוריון; ועו"ד שירי שחם ממשרד יגאל ארנון.

תחרות והגבלים עסקיים

בתחום התחרות מתחלקים בתהילה 11 עורכי דין. על צבי אגמון, ראש המשרד הממוזג אגמון-רוזנברג-הכהן, נכתב כי "יש לו מערכת קשרים נרחבת והוא מאוד מוערך" בתחום. ראובן (רובי) בכר, מראשי משרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון, נמנה אף הוא ברשימת המובילים. למשרד "יש את אחת ממחלקות התחרות הגדולות ביותר, בראשות בכר, טל אייל-בוגר וטליה סלומון", נכתב.

עוד מובילים בתחום: עו"ד חגי דורון, ממשרד ש. הורוביץ (שעליו נכתב: "צוות התחרות מסור לעבודתו ומחויב ללקוחות" וכן "זמני התגובה מצוינים והם תמיד זמינים 24/7"); עו"ד גיורא ארדינסט ממשרד ארדינסט-בן נתן; עו"ד מיכל הלפרין ממשרד מיתר-ליקוורניק (לשעבר היועצת המשפטית של רשות ההגבלים העסקיים); עו"ד אלדד כורש, ממשרד עמית-פולק-מטלון; עו"ד יוסי לוי, ממשרד לוי-מי דן; עו"ד גיל רוזנברג ממשרד שיבולת, שעליו נכתב כי הוא "ידען, יצירתי וחושב".

מובילים נוספים הם: עו"ד גל רוזנט, ממשרד יורם ל.כהן-אשלגי-פישר-אשל; דוד (דודי) תדמור, לשעבר ראש רשות ההגבלים העסקיים, ממשרד תדמור; וניב זקלר, ראש משרד וינשטוק-זקלר, אשר על משרדו נכתב, כי הוא מרכז "ידע עצום בתעשייה" ו"זמני תגובה טובים".

עוד צוינו כמומלצים בתחום, הגם שאינם נמנים עם רשימת גם ה-Leading individuals, עורכי הדין רונית אמיר-יניב ודיויד אוסבורן ממשרד יגאל ארנון. כן, צוין עו"ד דוני טולדנו, ראש תחום ההגבלים במשרד צלרמאיר-פילוסוף-רוזובסקי-צפריר-טולדנו.

תאגידים, מיזוגים ורכישות

גם בתחום החברות ומיזוגים ורכישות מצטופפים בצמרת 11 עורכי דין מובילים, שלצידם מוזכרים בכירים בולטים נוספים בפירמות השונות: עו"ד שרון אמיר, ממשרד נשיץ-ברנדס; עו"ד אנתוני בלוך ממשרד ש. הורוביץ, אשר לצדו מוזכר גם ראש התחום במשרד, קליפורד דיוויד, שעליו נכתב כי הוא "עורך דין יוצא מן הכלל". על המשרד עצמו נכתב כי "ש. הורוביץ מציג "רמה גבוהה מאוד של מקצוענות, דייקנות וניתוחים מעמיקים" וכי "הצוות חזק, מהשותפים ועד לעורכי הדין הזוטרים".

על רם כספי, מעורכי הדין הבכירים בישראל, נכתב כי הוא "מספק שירות יוקרתי".

עוד מוזכרים בתחום כמובילים: עו"ד עודד ערן, ממשרד גולדפרב-זליגמן; קליף פליג, ממיתר-ליקוורניק, שעל המשרד נכתב שהוא: "פותר בעיות עבור לקוחותיו, ומספק שירות מקצועי ואחראי"; על עו"ד צבי פירון, ראש משרד מ. פירון, נכתב כי הוא בעל "יכולות עסקיות נפלאות". לצדו הוזכר גם עו"ד יעקב אנוך, מראשי מחלקת המיזוגים והרכישות במשרד.

עוד צוינו בתחום החברות - עו"ד תומר מהרשק, ראש מחלקת המיזוגים ורכישות במשרד יובל לוי, שעליו נכתב כי הוא "מקצוען יוצא מן הכלל, המשלב ניסיון משפטי עם חזון עסקי". הבא בתור בתחום הוא עו"ד ריצ'רד מאן, ממשרד גרוס-קליינהנדלר. לצדו, אמנם מחוץ לרשימת ה-Leading individuals אך בקרב המומלצים, מוזכרים גם ראש הפירמה, עו"ד דוד חודק, וכן עו"ד אסתר קורן המובילה את תחום המיזוגים ורכישות.

גם עו"ד פנחס (פיני) רובין, ראש משרד גורניצקי, מככב ברשימה, ומוכתר כמי ש"יכול להכניס עצות עסקיות אל תוך מסגרת עבודתו המשפטית".

את הרשימה סוגרים עו"ד אלון שחר, ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן, אשר יש לו "את אחת הפרקטיקות הבינלאומיות הגדולות ביותר בתחום המיזוגים והרכישות",וכן "עומק בכל תחומי התמחותו"; ועו"ד מיכאל (מיקי) צלרמאיר, מצלרמאיר-פילוסוף-רוזובסקי-צפריר-טולדנו; לצידו מוזכרים עורכי הדין דורי טולדנו וליאור אורן כמומלצים, כיוון שהם "מספקים עצה מסחרית ומבוססת".

היי-טק וקרנות הון סיכון

בתחום ההיי-טק, סטארט-אפים וקרנות הון סיכון, שהוא יותר נישתי, הרשימה חוזרת להיות מצומצמת ובצמרתה מככבים 4 עורכי דין בלבד: עו"ד ליאור אבירם, ממשרד שיבולת, שהמחלקה בראשותו היא אחת הגדולות בישראל. על אבירם נכתב, כי יש לו את היכולת להוציא לפועל עסקאות מצוינות"; עו"ד דוד שרטוק, ממיתר ליקוורניק, שעליו נכתב כי הוא "מתמקד במה שחשוב and is very responsive "; עו"ד גיל רוה, מארדינסט-בן נתן; ועו"ד אמיר זולטי, ממשרד איל חיאט-זולטי-נייגר, אשר לצוות בראשותו יש "הבנה מעמיקה בתעשייה והם מספקים ערך עבור הכסף". כן נכתב על זולטי, שהוא "מאוד יצירתי ופרואקטיבי".

ביטוח

בתחום הביטוח מוסיף להוביל עו"ד גד נשיץ, ממייסדי משרד נשיץ-ברנדס, אשר משרדו הוגדר בדירוג כ"יותר ממצוין".

גם עורכי הדין הארי אורעד וסיגל שלימוף-רכטמן, השותפים בבוטיק הביטוח גרוס-אורעד-שלימוף מככבים בתחום הביטוח. על המשרד נכתב כי הוא בעל "ניסיון משמעותי, והעצות הניתנות בו משקפות גם ידע של החוק וגם פרגמטיות וגישה אקטיבית לפתרון בעיות".

עו"ד פגי שרון ממשרד לויטן-שרון ביטוח סוגרת את רשימת המובילים בתחום; עם זאת בדירוג מציינים כמומלץ גם את עו"ד חיים זליכוב, ראש משרד פרטי בתחום הביטוח.

קניין רוחני

בתחום הקניין רוחני צוין עו"ד טל בנד, ממשרד ש. הורוביץ, ולצדו מוזכר גם עו"ד נועם בליי. בדירוג נכתב כי "המשרד מספק שירות פרימיום עם רמה גבוהה של תשומת-לב לצורכי הלקוחות".

על עו"ד שלמה כהן, ראש משרד ד"ר שלמה כהן ושות', נכתב כי "נפלא ונוח לעבוד אתו", וכי "המשרד מספק עצות מבוססות ובעיתוי הנכון". לצד עו"ד כהן, צוין כמומלץ גם עו"ד ליעד וטשטיין ממשרדו.

על דוד גילת, ממשרד גילת-ברקת מקבוצת ריינהולד כהן, נכתב כי הוא מעניק "highly skilled analysis". לצדו, מחוץ לרשימת המובילים, אך בין הבולטים בתחום, מוזכר שותפו ערן ברקת, שעליו נכתב כי הוא "מזהה מיד את הבעיות הבוערות ביותר".

עוד מוביל בתחום הקניין הרוחני - עו"ד ריצ'רד לוטי, מייסד וראש משרד לוטי, ש"מביא לשולחן את הניסיון המאסיבי והידע הרחב שלו".

את רשימת הקניין הרוחני סוגר ניל ווילקוף, שפרש מתפקידו כראש מחלקת IP במשרד הרצוג-פוקס-נאמן, והצטרף למשרדו של ד"ר אייל ברסלר, ועליו נכתב כי הוא "מלומד ומומחה בתחומו".

מיזמים ותשתיות

בתחום פרויקטים ותשתיות מככבים עורכי הדין אדם איתן ומארק פיליפס ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן; ג'ונתן פינקלשטיין ממשרד תדמור (בעל "ידע בתעשייה וקשרים מצוינים"); איתי גפן ממשרד גורניצקי; דן הכהן ממשרד רוזנברג, הכהן, גודארד ואפרת; סימון יפה, ממשרד ברנע; רנלה יופה ממשרד מיתר-ליקוורניק; ויוסי לוי ונועה מי דן ממשרד לוי-מי דן.

נדל"ן

בתחום הנדל"ן, שלא יורד מהכותרות בעקבות המחאה החברתית ומצוקת הדיור של מעמד הביניים והזוגות הצעירים, מככבים שבעה עורכי דין: עו"ד אבי ארד מגולדפרב-זליגמן; חגית בבלי וחגי שמואלי מיגאל ארנון ("למשרד יש מחלקת נדל"ן נפלאה, שעורכי הדין בה ידענים, שירותיים ומאוד עוזרים"); עו"ד אמיר חן מפישר-בכר-חן; עו"ד משה הרדי, מהרצוג-פוקס-נאמן; עו"ד אייל מרום מגורניצקי; ועו"ד יהודה רווה, מייסד משרד רווה, שעוסק כיום בפרויקטים רבים בתחומי הנדל"ן וה-BOT.

מיסוי

כוכבים רבים מנצנצים בתחום המיסוי, שעורכי הדין המובילים בו הפכו בימים אלה למחוזרים בכל עסקה מקומית ובינלאומית, ולמעשה בכל צעד ושעל שאנשי עסקים בארץ מתכוונים לעשות.

בדירוג מצוינים כמומלצים - אלדר בן-רובי ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן, המתהדר באחת ממחלקות המיסוי הגדולות בישראל; מאיר לינזן, השותף-המנהל ומומחה המס.

בהמשך הרשימה מצוינים גם אביגדור דורות מהמשרד הממוזג איתן-מהולל-שדות; עו"ד פנחס רובין וגיל גרדי ממשרד גורניצקי ("גרדי הוא ידען בלתי נלאה, מקצוען ומעל הכול מאוד יצירתי"); עו"ד הארי קירש ממשרד יגאל ארנון (על המשרד נכתב כי הוא "מספק רמת שירות גבוהה", ועל קירש נכתב כי הוא "מאוד מקצועי").

עוד מוזכרים ברשימת המובילים במיסוי - עו"ד ענת טנא ועמיחי פרי ממשרד אלתר; עו"ד ענת שביט מפישר-בכר-חן-וול-אוריון, ומומחה המיסוי המוביל, שמככב בכל רשימה ודירוג, עו"ד משה שקל.

את הרשימה סוגר עו"ד זיו שרון, שעזב את משרד אלתר לאחר שנים רבות והקים פרקטיקת מיסוי עצמאית. עליו נכתב כי "בבירור, הוא כאן כדי להישאר" וכי רמת השירות במשרדו "גבוהה במיוחד". עוד צוינה לטובה, עו"ד אורית קוך ממשרדו.

טכנולוגיה ומדיה

בתחום הטכנולוגיה ומדיה, תחום נישתי שהולך ונעשה עם השנים לאחד הדומיננטיים בשוק, והאחרון שנסקר מבין 13 התחומים, מובילים 3 עורכי דין בלבד: עו"ד רמי בן-נתן, ממייסדי משרד ארדינסט-בן-נתן; אורי רהט ממשרד לאמעי-סידר-להט-צידון-פינק; ואסתר שטרנבך ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן.

עורכי דין
 עורכי דין

המשרדים המובילים

הרצוג וש. הורוביץ מככבים בראש

בשנים האחרונות השתלטה על דירוגי עורכי הדין מגמה חדשה - התרחבות. בדומה להתרחבות ולצמיחה של משרדי עורכי הדין, מדי שנה תופחים גם ממצאי הדירוגים לממדי-ענק, ונוספים עוד ועוד משרדים לכל קבוצת איכות בדירוג. אם בעבר היו מדורגים כ-10-12 משרדים, בכל דרגות האיכות בתחום מסוים, כיום ניתן למצוא בין 20 ל-50 משרדים שמנסים לתפוס את אור הזרקורים בתוך אותו תחום.

כך לדוגמה, השנה נכנסו לתחום החברות ומיזוגים ורכישות לא פחות מ-46 משרדים ב-4 דרגות איכות, ולתחום ההיי-טק הנישתי יחסית התברגו 27 משרדים ב-3 דרגות איכות.

כבודם של כל המשרדים שנכנסו לדירוג במקומו מונח, אלא שנדמה כי המשפט "תפסת מרובה לא תפסת" הוא מאוד רלבנטי בהקשר זה. המשרדים המובילים בדירוג נעלמים תחת הצונאמי של הפירמות ששוטף כל תחום, כך שהם לא מצליחים להתבלט באמת.

נתפסות כדובדבן שבקצפת

לכן, בחרנו השנה להתרכז בקבוצת האיכות הראשונה בלבד, ולסמן את הפירמות שנתפסות כדובדבן שבקצפת על-פי המדרגים.

הדירוג של המדריך הבריטי מבוסס על שיחות עם עורכי דין ועם לקוחות, על גודל העסקאות שעשה המשרד ועל פרופיל לקוחותיו הקבועים.

מתוצאות הבדיקה עולה כי משרד הרצוג-פוקס-נאמן, לא משרד עורכי הדין הגדול בארץ (המשרד הממוזג גולדפרב-זליגמן עקף אותו במספר המועסקים) - עדיין מוביל במספר ההופעות שלו בקבוצת האיכות הראשונה. הפירמה הוותיקה והמובילה מדורגת כמובילה ב-8 מתוך 11 התחומים שסיקרנו: בנקאות ופיננסים; שוק ההון; תאגידים, מיזוגים ורכישות; היי-טק; פרויקטים ואנרגיה; מיסים, ותקשורת.

אחרי הרצוג, מככב משרד ש. הורוביץ עם 6 הופעות בקבוצת האיכות הראשונה, בתחומי בנקאות ופיננסים; תחרות; תאגידים, מיזוגים ורכישות; קניין רוחני; פרויקטים ואנרגיה, ותקשורת.

המשרדים האחרים מופיעים ב-4 תחומי התמחות ופחות.

המשרדים בדרגת האיכות הראשונה
 המשרדים בדרגת האיכות הראשונה