רווחי יבואניות הרכב הציבוריות צנחו ב-2011 ב-71%

מספר המסירות ב-2011 שבר שיא של 226 אלף כלי רכב, אך עבור היבואניות זה הייתה שנה של ירידות ברווחים: בדלק רכב נחתך הרווח, וקמור ויפנאוטו רשמו הפסדים כבדים ■ לעומתן, קרסו מוטורוס ו-UMI הצליחו לשמור על יציבות ברווחים

האטה במשק? את 2011 סיכם שוק הרכב בישראל כשנת שיא במכירות. בשנה זו נמסרו כ-226 אלף כלי רכב חדשים - צמיחה של כ-4% לעומת מספר המסירות ב-2010. אך למרות הצמיחה במכירות, השנה החולפת לא הייתה פשוטה עבור יבואניות הרכב הציבוריות. אצל כולן נרשמה שחיקה ברווחיות, וחלקן אף עברו להפסדים כבדים.

קמור מוטורס ויפנאוטו, יבואניות BMW וסובארו בהתאמה, רשמו את ההרעה החריפה ביותר, כאשר כל אחת מהן רשמה הפסדים של עשרות מיליוני שקלים. החברה הגדולה ביותר מבין החמש, דלק רכב - יבואנית רכבי מאזדה ופורד - סיכמה את השנה עם הרעה ניכרת ברוב הפרמטרים. ואילו קרסו מוטורס, יבואנית רכבי רנו וניסאן, היא היחידה ששמרה על יציבות ברווחיה ואף רשמה עלייה נאה של 20% במכירות.

לפי ההערכות, שיא המכירות שנרשם אשתקד לא יחזור על עצמו השנה, ונתוני המסירות לרבעון הראשון של 2012, שמצביעים על ירידה של 6.5% במכירות הרכב, מחזקים הערכות אלה. כך גם עננת המלצות "דוח זליכה" בנושא התחרותיות בענף הרכב, שעדיין מרחפת מעל החברות ושהשלכותיה על החברות בענף עדיין לא ברורה. לפניכם המספרים המרכזיים של הענף בשנה החולפת.

176 מיליון שקל. זה הרווח הנקי השנתי המצרפי של חמש יבואניות הרכב ב-2011, לעומת 611 מיליון שקל ב-2010. כלומר מדובר בנפילה של 71%. על הירידה החדה השפיעה בעיקר דלק רכב, בשנתה הראשונה תחת שליטת גיל אגמון, שהשלים את רכישתה בסוף 2010.

רווחי יבואנית מאזדה ופורד אשתקד עמדו על 126 מיליון שקל, ולמרות הקיטון הדרמטי, זהו הרווח הגבוה ביותר מבין חמש החברות הבורסאיות.

הצניחה בתוצאות דלק רכב נרשמה על רקע התחזקות משמעותית של כ-13% בשער הין, שהגדילה את הוצאות המימון שלה ופגעה ביכולת התחרות שלה. במקביל, היא סבלה מירידה חדה בפופולריות של דגמי הרכבים שהיא מוכרת.

71 מיליון שקל הם ההפסד של יפנאוטו ב-2011. ביפנאוטו המצב רע במיוחד, ורק אתמול דיווחה יבואנית סובארו, שבשליטת גד זאבי ושנסחרת בבורסה באמצעות אג"ח, כי מחזיקי האג"ח דחו את הסדר החוב שהציעה וכי הם מאיימים לנקוט בהליכים משפטיים נגדה.

בסיכום שנתי, לצד הערת "עסק חי" שצירפו לדוחות רואי החשבון שלה, יפנאוטו הציגה ירידה במכירות והגדלת הוצאות, שהכפילו את הפסדיה ב-2011. בתקופה של שלוש שנים הצטברו הפסדיה לכ-150 מיליון שקל.

מי שעוד משכה מטה את התוצאות היא יבואנית BMW, קמור מוטורס, שנמכרה לאחרונה לדלק רכב. החברה הציגה הפסד שנתי של 83 מיליון שקל. רובו נרשם ברבעון הרביעי של השנה, בעיקר בשל הפרשה לחובות מסופקים כחלק מניקוי אורוות שבוצע על רקע החלפת הבעלים.

התוצאות אוזנו חלקית על ידי יוניברסל מוטורס (UMI), יבואנית רכבי ג'נרל מוטורס (שברולט, ביואיק, קאדילק, איסוזו ועוד) מקבוצת קרדן, שרווחיה נשחקו ב-8% בלבד ל-108 מיליון שקל.

עוד בצד החיובי נמצאת יבואנית רנו וניסן - קרסו, שבשליטת משפחת קרסו. החברה, שהונפקה בשנה שעברה בבורסה, רשמה ירידה זניחה של 1% ברווחיה, ל-97 מיליון שקל. היא למעשה היחידה ששמרה אשתקד על יציבות בשורה התחתונה.

26.4% הם שיעור העלייה במספר כלי הרכב שמכרה UMI ב-2011, שהגיעו ל-18.2 אלף. עיקר מכירות החברה הוא של רכבי שברולט, יותר מ-15 אלף - שיא כל הזמנים של מכירות המותג בישראל (שנהנה משנה חיובית גם ברחבי העולם).

בשנה החולפת UMI נהנתה מטרנד מכירת מכוניות הסופר מיני בישראל, ודגם המיני שברולט ספארק תפס את המקום השלישי בסגמנט זה, עם מכירות של כ-3,500 מכוניות. אך למרות השיפור במכירות, שהוביל את UMI לנתח שוק של 7.5% לעומת 6.3% ב-2010, שינוי תמהיל המכירות וכניסתן של המכוניות הקטנות פגע בשיעורי הרווחיות של החברה, ולכן היא רשמה נסיגה ברווחיה.

חברה נוספת שנהנתה משינויי טעם הרוכשים היא קרסו, שהגדילה את מספר הרכבים שנמכרו בכ-15% ל-18.5 אלף רכבים. עיקר השיפור נרשם במותג ניסאן, עם מכירות של כ-3,400 מרכבי הפנאי הקומפקטי "ג'וק", וכ-2,300 נוספים של דגם הניסאן מיקרה החדש.

דלק רכב סבלה מחולשה בקטגוריית רכבי המיני. החברה רשמה צניחה של 23% במספר הרכבים שמכרה, לפחות מ-33 אלף, והורידה את נתח השוק מ-19% ל-14%. מכירות רכבי המאזדה ירדו ב-33%, ל-21.2 אלף, ואילו ברכבי פורד נרשם שיפור של 7% ל-11.6 אלף מסירות.

הדומיננטיות של דלק רכב שוב משכה מטה את סך מכירות הרכב של היבואניות הבורסאיות. בשנה של שיא במכירות, אלה נחלשו ב-6.5% והגיעו לכ-74 אלף רכבים.

העלות הממוצעת של העסקת מנכ"ל בענף הרכב: 2.5 מיליון שקל

מנהלי יבואניות הרכב אמנם לא נמצאים בצמרת מקבלי השכר במשק, אולם גם בענף זה ישנם כמה נציגים בולטים שהעלו את ממוצע עלות השכר בענף לסכום נאה של 2.5 מיליון שקל (לא כולל מנהלי יוניברסל מוטורס).

שיאן השכר ל-2011 בקרב יבואניות הרכב הבורסאיות, הוא מנכ"ל קרסו מוטורס, איציק וייץ, עם עלות שכר של 10.5 מיליון שקל - מהם 6.5 מיליון שקל מבוססים מניות, והיתר מענק ועלות משכורת. וייץ נהנה מהנפקתה של קרסו בבורסה אשתקד; זו זיכתה אותו באופציות ללא תמורה, שהיוו כ-3.5% מהון החברה טרם ההנפקה, והקפיצה את עלות העסקתו. עלות העסקתו המצטברת של וייץ, המכהן בתפקידו מתחילת 2009, היא 16 מיליון שקל.

עוד שניים בולטים מבין מקבלי השכר בענף, הם האחים רון ויואל וייס. מכירת מניות השליטה בקמור מוטורס מידי שותפם דני ברנר לדלק רכב, הזניקה את עלות שכרם יחד ל-9.1 מיליון שקל. רוב הסכום ניתן כ"מצנח זהב", למרות ההרעה הדרמטית במצבה הפיננסי של החברה.

בנוסף, סופו של הסכם מתן שירותי ניהול וייעוץ שהעניקו האחים וייס לקמור מוטורס, הניב להם פיצוי חד-פעמי של כ-6.3 מיליון שקל. פיצוי זה הצטרף ל-2.9 מיליון שקל, שקיבלו עבור השירותים שהעניקו לקמור מוטורס עד סוף 2011.

עוד בולט בענף הוא בעל השליטה ומנכ"ל דלק רכב, גיל אגמון, עם עלות שכר שנתית של 4.5 מיליון שקל, המצטברת ל-22.5 מיליון שקל בחמש השנים האחרונות. בפברואר האחרון אישרו בעלי המניות בדלק רכב הסכם העסקה חדש לאגמון, המבוסס על רווחי החברה. עוד בין בעלי השליטה: עלות השכר של גד זאבי כיו"ר יפנאוטו המקרטעת, עמדה על 900 אלף שקל.

תוצאות חברות הרכב
 תוצאות חברות הרכב