אובמה דוחף את "חוק באפט": לבטל הנחות מס למיליונרים

אומר בנאום בבית הלבן: מיליונרים אינם מתבקשים לתרום את חלקם באופן הוגן ■ "שיעורי המס של המיליונרים נמצאים ברמתם הנמוכה ביותר מזה 50 שנה"

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, השיק הערב (ד') קמפיין לביטול הנחות מס למיליונרים, כלומר אלה שמשתכרים יותר מ-250 אלף דולר בשנה.

שיעור המס שמוטל על מיליונרים בארה"ב נמוך יותר מזה שמוטל על מזכירותיהם, עובדה שוורן באפט, מעשירי תבל, חקק זה מכבר בתודעה הציבורית. אובמה גייס את באפט ואילי הון אחרים שחושבים כמותו, יחד עם מזכירותיהם, לקמפייין שלו. כמה מהמזכירות האלה (במינוח עכשווי: עוזרות אקזקיוטיביות), ישבו מאחורי הנשיא כרקע עתיר משמעות לאירוע ונענעו בראשן בהתלהבות כשאובמה הציע להגדיל את שיעור המס על מעסיקיהן.

בהצביעו על המיליונרים בקהל, אמר אובמה: "הם רוצים לוודא שהדור הבא, האנשים שיגיעו אחריהם, ייהנו מאותם זכויות שמטיבות עם המיליונרים של היום, אך איש לא ביקש מהם לתרום את חלקם באופן הוגן".

"שיעור המס המוטל על המיליונרים שבינינו נמצא ברמתו הנמוכה ביותר מזה 50 שנה", אמר נשיא ארה"ב. "למעשה, אחד מכל ארבעה מיליונרים משלם לפי שיעורי מס שנמוכים מאלה שמוטלים על בני מעמד הביניים".

ובפנותו לבאפט אמר אובמה: "בכירי עולם העסקים שנמצאים כאן מסכימים עמי, וורן. צריך לתקן את המצב... בשלב זה, אנו צריכים להתמודד עם צרכים משמעותיים ופירושו של דבר הוא, שאיננו יכולים להרשות לעצמנו לבזבז כספים על הנחות במס לאמריקנים עשירים, שאינם זקוקים להטבות אלה ולא ביקשו אותן".

"לא מדובר פה בחלוקה מחדש של עוגת העושר", אמר אובמה, ברמז לטענות הרפובליקנים שממשלו יוזם מהפך סוציאליסטי לקחת מאלה שיש להם ולתת לאלה שאין להם. "זה מה שאתם שומעים מאלה שמתנגדים לחבילת מיסים הוגנת. בה בעת, לא מדובר פה רק על הגינות לשמה, אלא גם על צמיחה כלכלית. מדובר על מה שאנו, כמדינה, מוכנים לשלם תמורת ההשקעות שלנו (בחינוך, תשתיות וכו')".

"אם הכנסתך עולה על מיליון דולר בשנה, אתה צריך לשלם מס לפחות כמו בני משפחות מעמד הביניים", הכריז הנשיא. לדבריו, אחד מהסקרים הראה, שכשני שלישים מהמיליונרים בארה"ב תומכים בעמדה זו, וחוק באפט יזיז את הכלכלה האמריקנית בכיוון הנכון.

אובמה קרא לרפובליקנים לתמוך ביזמתו, אך מחוקקים רפובליקניים על גבעת הקפיטול כבר הבהירו, כצפוי, שלא יתנו ידם למה שהם מכנים "גימיק של שנת בחירות". אין סיכוי רב שיזמת חקיקה כזו תעבור את הגוש הרפובליקני החוסם בסנאט, אך הנושא יספק לדמוקרטים נשק רב עוצמה במערכת הבחירות לנשיאות ולבתי המחווקקים בנובמבר.