ארה"ב: "מחירי הבתים יגיעו לשפל השנה; יעלו ב-2013"

בסקר שערכה רויטרס בקרב 24 אנליסטים עולה שמחירי הבתים בארצות הברית יגיע השנה לשפל ■ האנליסטים מעריכים שהמחירים יתחילו לעלות בשנת 2013 אם לא יחל גל נוסף של עיקולים

האם אנחנו מגיעים לסוף הירידות במחירי הבתים בארצות הברית? אם מסתמכים על סקר שערכה סוכנות הידיעות "רויטרס" התשובה היא בהחלט חיובית. מהסקר שכלל 24 אנליסטים עולה שהירידה במחיר הבתים בארצות הברית תסתיים ב-2012 וכבר ב-2013 אנחנו נראה עלייה ראשונה במחיר הבתים מזה 7 שנים. אולם האנליסטים טוענים שבמידה ויחל גל חדש של עיקולים הירידה במחיר הבתים תימשך ואפילו תחריף.

"אנחנו צופים שיפור איטי בתחום, אבל אם יחל גל חדש של עיקולים, יכול להיות שהירידה במחירי הדירות שאנחנו רואים כעת תחריף", אמרה יילנה שולייטיבה, כלכלנית בבנק הצרפתי BNP Paribas.

הסקר של רויטרס היה למעשה עבור מדד קייס שילר שבוחן את מחיר הבתים ב-20 הערים המרכזיות בארצות הברית. על פי הסקרו הנוכחי, המדד יעלה בשנה הבאה ב-2% לעומת עלייה של 1.5%, בסקר קודם שערכה סוכנות הידיעות בחודש ינואר השנה. על פי הערכות, מחיר הבתים בארצות הברית ירד ב-32% בממוצע מאז המחירים שהיו קיימים בשנת 2005.

הקריסה בענף הנדל"ן בארצות הברית הכניסה את המדינה למשבר הכלכלי העמוק והחריף ביותר מאז המשבר של שנות ה-30 של המאה הקודמת. מבחינה היסטוריה, מי שהוביל את ההתאוששות ממשברים כלכליים היה שוק הנדל"ן, אולם במשבר הנוכחי, שוק הנדל"ן הינו החולייה החלשה בהתאוששות המשק האמריקאי.