רוסיה: "תוכנית הגרעין של איראן אינה רק למטרות שלום"

ערב פתיחת השיחות באיסטנבול הציג סגן שר החוץ של מוסקבה עמדה מפתיעה ■ בריאיון לסוכנות הידיעות הרשמית של איראן אמר כי לפי מידע המצוי בידיו, לכור הגרעיני בבושהר יכולת מבצעית

האם פסגת המעצמות עם איראן על תכנית הגרעין תסמן מפנה בעמדת מוסקבה בנושא? יומיים לפני פתיחת סבב השיחות אמר סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריבקוב, כי מהמידע שיש בידיו - "לא ניתן לקבוע כי פרויקט האטום של טהראן מיועד לגמרי למטרות שלום" והדגיש כי הכור בבושהר "בעל יכולת מבצעית מלאה". עם זאת הוא הדגיש כי נכון לעת עתה, עומדת רוסיה בהתנגדותה לפעולה צבאית נגד הרפובליקה האיסלאמית במטרה לעצור את התקדמות התכנית.

דבריו של ריבקוב זוכים למשנה חשיבות לנוכח עמדתה של רוסיה, הנחשבת לאחת המתנגדות העיקריות להקשחת הקו הבינלאומי נגד טהראן. בריאיון מיוחד שהעניק לסוכנות הידיעות הרשמית של הרפובליקה האיסלאמית - אירנ"א - הוא תקף את העיצומים שננקטו עד כה נגדה ואמר: "אנו מתנגדים לסנקציות שהטילו ארצות הברית והאיחוד האירופי באופן חד-צדדי מכיוון שלדעתנו, יש להימנע משימוש בכלי הזה בכל מצב. מדובר בהפרה של כללי המשחק הבינלאומיים".

ריבקוב הדגיש כי השיחות, שייפתחו מחרתיים באיסטנבול שבטורקיה, מהוות "סבב משא-ומתן קריטי בחשיבותו" וקרא "לנצל את ההזדמנות כדי לנהל דיאלוג בונה שבסופו יהיו כל הצדדים הנוגעים לעניין שבעי רצון".

בניסיון להתגבר על האמברגו: איראן מסתירה את משלוחי הנפט

על רקע הדברים, דיווחה אחר הצהריים סוכנות הידיעות "רויטרס" כי איראן הורתה לכל ספינותיה המובילות נפט לכבות את מערכת המעקב אחר צי המיכליות שהם נושאות, מתוך כוונה לטשטש את הייעדים שאליהם מיוצא הזהב השחור. לפי ההערכות, מיועד הנפט המועבר בדרך זו למדינות מרכז אסיה.

נוסף על כך, סיפרו גורמים שונים כי בניסיון להתגבר על איסור רכישת הנפט, מנסים שלטונות איראן לפתות קונים פוטנציאלים באמצעות מתן הנחות גדולות ותנאים מועדפים, בהם העברת החומר בחינם ומתן תנאי אשראי מקלים. בעקבות אמברגו הנפט של האיחוד האירופי על הרפובליקה האיסלאמית, חלה ירידה משמועתית בייצוא החומר לרוב מדינות המערב.